Verordening 2013/347 - Richtsnoeren voor de trans-Europese energie-infrastructuur
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) nr. 347/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2013 betreffende richtsnoeren voor de trans-Europese energie-infrastructuur en tot intrekking van Beschikking nr. 1364/2006/EG en tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 713/2009, (EG) nr. 714/2009 en (EG) nr. 715/2009 Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) No 347/2013 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2013 on guidelines for trans-European energy infrastructure and repealing Decision No 1364/2006/EC and amending Regulations (EC) No 713/2009, (EC) No 714/2009 and (EC) No 715/2009 Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2013/347 |
Origineel voorstel | COM(2011)658 ![]() ![]() |
Celex-nummer23 | 32013R0347 |
Document | 17-04-2013 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 25-04-2013; OJ L 115, 25.4.2013,Special edition in Croatian: Chapter 12 Volume 005 |
Inwerkingtreding | 01-01-1001; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 24 15-05-2013; in werking datum publicatie +20 zie art 24 01-06-2013; Toepassing zie art 24 |
Einde geldigheid | 22-06-2022; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 32 opgeheven door 32022R0869 27-04-2024; opgeheven door 32022R0869 art. 32 zie 32024R1041 04-02-2025; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 22 opgeheven door 32024R1789 |
25.4.2013 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 115/39 |
VERORDENING (EU) Nr. 347/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 17 april 2013
betreffende richtsnoeren voor de trans-Europese energie-infrastructuur en tot intrekking van Beschikking nr. 1364/2006/EG en tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 713/2009, (EG) nr. 714/2009 en (EG) nr. 715/2009
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 172,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Gezien het advies van het Comité van de Regio's (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 26 maart 2010 heeft de Europese Raad ingestemd met het voorstel van de Commissie voor een nieuwe strategie „Europa 2020”. Eén van de prioriteiten van de Europa 2020-strategie is duurzame groei die moet worden bereikt door het bevorderen van een meer hulpbronnenefficiënte, duurzamere en meer concurrerende economie. In deze strategie wordt energie-infrastructuur centraal gesteld als onderdeel van het vlaggenschipinitiatief „Efficiënt gebruik van hulpbronnen”, door de noodzaak te onderstrepen om dringend Europa's netwerken te moderniseren, daarbij deze op continentaal niveau onderling aan elkaar te koppelen, in het bijzonder om hernieuwbare energiebronnen te integreren. |
(2) |
De in de conclusies van de Europese Raad van Barcelona van maart 2002 overeengekomen doelstelling dat alle lidstaten een elektriciteitsinterconnectieniveau van minstens 10 % van hun geïnstalleerde productiecapaciteit hebben, is nog niet bereikt. |
(3) |
In de mededeling van de Commissie „Prioriteiten voor energie-infrastructuurprojecten voor 2020 en verder — Een blauwdruk voor een Europees geïntegreerd energienetwerk”, gevolgd door de conclusies van de Raad van 28 februari 2011 en de resolutie van het Europees Parlement (4), wordt verzocht een nieuw energie-infrastructuurbeleid uit te werken om de netwerkontwikkeling op Europees niveau voor de periode tot 2020 en verder te optimaliseren en het zo voor de Unie mogelijk te maken haar cruciale beleidsdoelstellingen inzake concurrentiekracht, duurzaamheid en energievoorzieningszekerheid te verwezenlijken. |
(4) |
De Europese Raad van 4 februari 2011 heeft de noodzaak onderstreept van een modernisering en uitbreiding van Europa's energie-infrastructuur en van een interconnectie van de netwerken over de grenzen heen teneinde solidariteit tussen de lidstaten mogelijk te maken, alternatieve voorzienings- of doorvoerroutes te openen en hernieuwbare energiebronnen te ontwikkelen in concurrentie met traditionele energiebronnen. De Raad heeft daarbij beklemtoond dat geen EU-lidstaat na 2015 nog geïsoleerd mag zijn van de Europese gas- en elektriciteitsnetwerken of zijn energievoorziening in gevaar mag zien komen doordat het ontbreekt aan de nodige geschikte interconnecties. |
(5) |
Bij Beschikking nr. 1364/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad (5) zijn richtsnoeren vastgesteld voor trans-Europese netwerken in de energiesector (TEN-E). Deze richtsnoeren hebben tot doel de voltooiing van de interne energiemarkt van de Unie te ondersteunen en een rationele productie, een rationeel transport, een rationele distributie en een rationeel gebruik van energie te bevorderen, het isolement van minder welvarende en eilandregio's te verminderen, de energievoorziening, -bronnen en -routes van de Unie veilig te stellen en te diversifiëren, ook door samenwerking met derde landen, en bij te dragen tot duurzame ontwikkeling en bescherming van het milieu. |
(6) |
Een evaluatie van het huidige TEN-E-kader heeft duidelijk... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.In de handleiding betreffende de procedures worden minimaal de volgende elementen gespecificeerd
- 2.Om de inspraak van het publiek aan het vergunningverleningsproces te vergroten worden de volgende beginselen toegepast
- 3.Het ontwerp met betrekking tot de inspraak van het publiek bevat minimaal informatie over
- 4.Op de website van het project wordt minimaal de volgende informatie verstrekt
- 5.Bij elektriciteitstransmissie en
- 6.Voor de gassector wordt bij de kosten-batenanalyse minimaal rekening gehouden met de marktonderzoeken, zoals open seasons<
- 7.Bij slimme netwerken wordt in de kosten-batenanalyse rekening gehouden met de effecten op de in bijlage III omschreven indicatoren
- 8.De gedetailleerde methode die wordt gebruikt om rekening te houden met de in de punten 6 t
- 9.In de methodologie wordt een analysegebied afgebakend voor de kosten-batenanalyse van elk afzonderlijk project, alsmede een gebied voor de analyse op het niveau van de regio of de gehele Unie
- 10.De transmissie
- 11.Bij elektriciteitstransmissie en
- 12.In de handleiding betreffende de procedures worden minimaal de volgende elementen gespecificeerd
- 13.Om de inspraak van het publiek aan het vergunningverleningsproces te vergroten worden de volgende beginselen toegepast
- 14.Het ontwerp met betrekking tot de inspraak van het publiek bevat minimaal informatie over
- 15.Op de website van het project wordt minimaal de volgende informatie verstrekt
- 16.Bij elektriciteitstransmissie en
- 17.Voor de gassector wordt bij de kosten-batenanalyse minimaal rekening gehouden met de marktonderzoeken, zoals
- 18.Bij slimme netwerken wordt in de kosten-batenanalyse rekening gehouden met de effecten op de in bijlage III omschreven indicatoren
- 19.De gedetailleerde methode die wordt gebruikt om rekening te houden met de in de punten 6 t
- 20.In de methodologie wordt een analysegebied afgebakend voor de kosten-batenanalyse van elk afzonderlijk project, alsmede een gebied voor de analyse op het niveau van de regio of de gehele Unie
- 21.De transmissie
- 22.Bij elektriciteitstransmissie en
- 23.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 24.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.