Concurrentie grondafhandeling vliegvelden positief voor passagier - Hoofdinhoud
Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met plannen om meer concurrentie in de grondafhandeling van vliegvelden te creëren. Dit moet het reizen met het vliegtuig voor passagiers efficiënter maken. De plannen gaan gelden voor grote luchthavens die meer dan 15 miljoen passagiers vervoeren en/of 200.000 ton vracht.
Het minimum aantal bedrijven dat werkt op het gebied van onderhoud, tanken en bagageafhandeling moet omhoog van 2 naar 3 per vliegveld waar meer dan 15 miljoen passagiers en/of 200.000 ton vracht per jaar passeert. Luchthaven Schiphol voldoet al aan de eis van 3 bedrijven die verantwoordelijk zijn voor o.a. bagageafhandeling. Schiphol wordt dan ook gezien als een voorbeeld van hoe de efficiency op het vliegveld verhoogd kan worden.
Het verhogen van het aantal aanbieders mag niet ten koste gaan van de kwaliteitsnormen en eisen aan de arbeidsomstandigheden. Zo zijn er in heel Europa dezelfde regels van toepassing op onderaanbieders. Zodra er een andere dienstverlener wordt ingeschakeld, moet het personeel worden overgenomen en de collectieve arbeidsovereenkomst worden gerespecteerd.
In 2011 hebben 21 Europese luchthavens meer dan 15 miljoen passagiers vervoerd. Dit is naast Schiphol o.a. London Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Frankfurt, Madrid, Düsseldorf, Brussel en Roma-Fiumicino. Al deze luchthavens krijgen nu te maken met deze nieuwe regels. Er zullen ook eisen gesteld gaan worden aan de maximale wachttijd voor het inchecken van bagage en maximale wachttijd aan bagageband. Dit moet het reizen voor luchtpassagiers eenvoudiger en makkelijker maken.