PvdA fractie aan het werk: periode 25 - 29 maart 2013

Met dank overgenomen van R.F.A. (Astrid) Oosenbrug-Blokland i, gepubliceerd op vrijdag 29 maart 2013, 3:00.

Dit elfde weekverslag in 2013, aflevering 262 sinds begin 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin onze website problemen nog even voortduurden, een delegatie uit de Tweede Kamer een werkbezoek bracht aan de HSL in Lansingerland, de raad zich boog over het allereerste burgerinitiatief in de geschiedenis van Lansingerland dat in het teken staat van de opzet van een maatschappelijke coffeeshop en onze algemene ledenvergadering een stap

vooruit zette op de weg naar een verkiezingsprogramma en een kandidatenlijst voor de

gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014.

ONS TWEEDE KAMERLID DUCO HOOGLAND BEZOEKT DE HSL

Het was voor hem een warm weerzien op een bitter koude maandagmiddag 25 maart want ons PvdA Tweede Kamerlid Duco Hoogland groeide als kind op in Berkel Noord vlak bij de plek waar nu het HSLtracé loopt en werd 15 jaar later als nieuw Kamerlid belast met het HSL dossier. Zo toevallig kan het allemaal gaan. Wij hoefden er dan ook niet veel moeite voor te doen om Duco snel bij te praten over dit al vier jaar lopende hoofdbrekende dossier. Hij kent deze plek als zijn broekzak en komt nog geregeld in onze gemeente op bezoek.

Het plan om de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu uit te nodigen voor een bezoek aan de HSL in Lansingerland is afkomstig van ons college. Deze commissie zag er evenwel geen been in om als zodanig naar Lansingerland te komen en besloot dus individueel te reageren. Die draad werd op ons verzoek direct opgepikt door Duco Hoogland terwijl ook Betty de Boer (VVD), Sander de Rouwe (CDA) en de beleidsmedewerker van de Christen Unie Tweede Kamerfractie, Frank Visser aangaven geïnteresseerd te zijn in een werkbezoek. Een goede coöperatie dus tussen ons college en raadsfracties met directe banden met de Tweede Kamer.

Het werd een geslaagd werkbezoek waar namens onze fractie Sam de Groot en Gerard Bovens aan deel namen. Er waren heldere presentaties van gemeentelijke zijde en van DCMR, korte oproepen van de aanwezige raadsfracties om snelheid te brengen in de afwerking van de pilot en het definitieve maatregelenpakket en ook nog een korte busrit langs het HSL tracé om sfeer te proeven. Ook de stichting “Stop Herrie HSL” deed intensief aan het programma mee. Natuurlijk werd door hen ook het idee om de haalbaarheid van “een dak op de bak” te laten onderzoeken, opnieuw uit de lade gehaald. Onze VVD collega’s deden daar die avond bij een partij bijeenkomst nog een schepje boven op: www.vvdlansingerland.nl/nieuws_1786/54859 en RTV Rijnmond bleek niet zo goed in voornamen van Kamerleden: http://www.rijnmond.nl/nieuws/25-03-2013/tweede-kamerleden-willen-snel-maatregelenhsl#comments

Voor onze fractie is en blijft de kern van het probleem de wijze waarop het ministerie van I&M & ProRail keer op keer sinds 2010 de minister en staatssecretaris, Tweede Kamer, ons college & raad en de inwoners van Lansingerland op het verkeerde been zetten door onjuiste of te optimistische informatie over hun planning. Die planning loopt in de praktijk stelselmatig uit. Het is raar dat je een minister in september 2011 in een reactie aan de Kamer laat zeggen dat de voorbereidingen voor de Lansingerlandse pilot ter hand genomen zullen worden terwijl dat in de praktijk pas in het voorjaar 2012 feitelijk in gang gezet werd. Oorspronkelijk had de pilot al eind 2012 klaar moeten zijn. Dat wordt

nu eind 2013. Althans, dat hopen wij. Daar is op zich nog wel mee te leven maar na de pilot (die hopelijk het geluid met 3-4 dba zal terugbrengen naar de beoogde 57 dba) moet de definitieve klus geklaard worden: de aanpassing van de totale HSL bak met de maatregelen die in het kader van de pilot uitgetest zijn. Wij vroegen ProRail al begin maart tijdens de presentatie naar de planning en de noodzakelijke budgetten. Die ontbreken nog, zo werd gezegd. Dat laatste is te gek voor woorden want je kunt op je vingers uittellen dat er na de pilot geïnvesteerd zal moeten gaan worden. Het ligt dus voor de hand dat er reeds nu een plan van aanpak wordt gemaakt, inzicht wordt gegeven in de budgettaire gevolgen en de bevolking in Lansingerland alvast enig idee krijgt over aanpak en planning. Zo op het oog gaat dat wel even duren. Wees daar helder over want zo maak je mensen boos!

Volgens ons moet de rol van de Tweede Kamer vooral die zijn van: “Staatssecretaris, hou je aan de afspraak van handhaving van de 57 dba en geef ons snel inzage in de exacte planning mbt de definitieve maatregelen die uit de pilot voortvloeien alsmede de budgettaire gevolgen”. En houd haar (en vooral ProRail en Infraspeed op basis van periodieke informatie) strak aan die toezeggingen. Dat zou het ons in Lansingerland ook een stuk makkelijker maken. Tijdens het werkbezoek is afgesproken dat de PvdA Tweede Kamer fractie via Duco Hoogland het voortouw zou nemen bij de voorbereiding van schriftelijke vragen die in het teken staan van het gestelde in de voorgaande alinea. Onze lokale fractie zorgde voor de noodzakelijke input voor deze vragen. Die werden op woensdag 27 maart ingediend en luiden als volgt:

Schriftelijke vragen van de leden Hoogland (PvdA), de Rouwe (CDA), de Boer (VVD), Dik-Faber (CU) aan de staatssecretaris van I&M over het geluidsniveau langs de HSL-zuid.

  • 1. 
    Kunt u aangeven wanneer de Tweede Kamer de rapportage krijgt met van de metingen

uitgevoerd door TNO die gehouden zijn langs het HSL tracé in Lansingerland in het kader van de pilot die in het kader staat van het realiseren van een maximaal geluidsniveau ter plaatse van 57 dB(A)?

  • 2. 
    Klopt het dat nu al duidelijk is dat deze metingen uitwijzen dat de vastgestelde norm van 57 dB(A) wordt overschreden?
  • 3. 
    Kunt u aangeven wanneer het gehele pilotproject inclusief effect metingen in Lansingerland afgerond wordt?
  • 4. 
    Bent u het met ons eens dat het gezien de al opgelopen vertraging het verstandig is om

tijdens het afronden van de pilot, al voorbereidingen te treffen zodat indien noodzakelijk direct na afloop van de pilot er maatregelen genomen kunnen worden?

  • 5. 
    Kunt u toelichten wat de planning en wat de kosten zijn van het maatregelenpakket?
  • 6. 
    Kunt u toelichten in hoeverre een verlaging van de snelheid bij kan dragen aan het halen van de geluidsnorm?
  • 7. 
    Kunt u een reactie geven op het plan: “Dak op de bak” van de bewoners van Lansingerland?
  • 8. 
    Bent u bereid deze vragen voor het AO MIRT op 8 april te beantwoorden?

Wordt dus binnenkort in de Tweede Kamer vervolgd. Tijdens het Algemeen Overleg over de MIRT (meerjaren investeringsplan van het rijk) komt ook de A13/A16 aan de orde. Wij zullen de lezers er natuurlijk over informeren.