Uw rechtervoet bepaalt het verbruik van uw auto - Hoofdinhoud
DEN HAAG - Vorige week is tijdens het mondelinge vragenuur de betrouwbaarheid van de Europese brandstofverbruikstest ter sprake gekomen. Aanleiding was een artikel in De Volkskrant (15 maart) waarin gesteld wordt dat de Europees vastgestelde testcyclus voor brandstofverbruik door autofabrikanten gemanipuleerd wordt om zo optimale verbruikresultaten te bereiken.
SP-kamerlid Paulus Jansen vindt dat automobilisten belazerd worden door de auto-industrie. Stientje van Velthoven (D66) wil nog voor de zomer duidelijke en betrouwbare cijfers. Zij pleitte voor een nieuwe Nederlandse autotest als alternatief.
Ik heb namens de VVD benadrukt dat regels op Europees niveau aangepast dienen te worden. Laten we auto’s met auto’s en appels met appels vergelijken, zeker totdat er een nieuwe meetmethode is.
Bovendien is het vooral de eigen rechtervoet op het gaspedaal en daarmee de rijstijl die bepalend is voor het brandstofverbruik. Als je door de stad rijdt, of in een elektrische auto over de Duitse snelwegen raast, dan weet je dat je nooit de voorgestelde zuinigheidscijfers haalt. Consumenten zijn niet dom.
Minister Kamp gaf in reactie op mijn vragen aan dat je niet zomaar kunt afwijken van de huidige gestandariseerde test-cyclus, maar ook dat de testprocedure beter kan. De regering zal zich inspannen zo spoedig mogelijk dit internationaal voor elkaar te krijgen.