Nederland gaat gesjoemel verbruikscijfers personenauto’s aanpakken. Een beetje.

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op dinsdag 19 maart 2013, 15:03.

Tijdens het mondeling vragenuur vroeg ik minister Henk Kamp -die zijn collega Schultz verving- wat hij gaat doen om een eind te maken aan het belazeren van automobilist en belastingbetaler door de autofabrikanten, die tot 45% lager brandstofverbruik claimen dan in de praktijk wordt waargemaakt. Als dank voor deze praktijk komen hun “zuinige” automodellen in aanmerking voor verlaging van de BPM en de motorrijtuigbelasting.

deze Volkswagen Polo loopt 1 op 29,4; pardon: 1 op 19,4!

Ik zat in september 2010 al bij Kassa over dit onderwerp, en stelde destijds ook schriftelijke vragen aan de staatssecretaris van Verkeer en waterstaat Tineke Huizinga. Huizinga antwoordde, dat er uiterlijk eind 2015 een betrouwbare verbruiksmeting moet zijn, maar dat de EU ernaar streefde om dit te vervroegen naar 2013.

Inmiddels leven we in 2013, en is er nog steeds niets zichtbaars veranderd. Sterker nog het recente onderzoek Mind de Gap van T&E dat sinds 2010 de belazertechnieken geperfectioneerd zijn. Mijn voorstel was dan ook om vooruitlopend op de nieuwe Europese norm in ieder geval de fiscale subsidies te baseren op het werkelijk verbruik in plaats van op de rollenbanktest. Ook wil ik dat bij de rollenbanktesten die bij de RDW worden uitgevoerd de controles op fraude worden aangescherpt.

Kamp zegde toe dat de Kamer binnen zes weken bericht krijgt wanneer de nieuwe test definitief wordt ingevoerd. Bij die gelegenheid zal het kabinet ook ingaan op mijn overige suggesties.

Lees hier mijn inbreng bij het vragenuur: MV 20130319 ANTW verbruikscijfers personenauto s v2

Lees hier de antwoorden op mijn schriftelijke vragen uit 2010: 20101008 ANTW 0177 MIL brandstofverbruik auto s