Uitstel CO2-tax vliegtuigen gaat door - Hoofdinhoud
De Co2-belasting voor vliegtuigen die van en naar Europa vliegen is een jaar uitgesteld. Afgelopen week werd er tussen de Raad, Commissie en Parlement een akkoord bereikt. Dit is goed nieuws voor Europese luchtvaartmaatschappijen en reizigers, omdat Amerika, China en Rusland dreigden met maatregelen tegen onze luchtvaartsector. Dat wordt nu gelukkig voorkomen. Het internationale overlegorgaan voor de luchtvaart, ICAO, komt hopelijk snel met een wereldwijd systeem.
Luchtvaartmaatschappijen moesten officieel vanaf 2012 meedoen aan het Europese systeem van emissiehandel voor Co2-uitstoot in de luchtvaart (ETS), bedoeld om de klimaatverandering tegen te gaan. In de wetgeving is vastgelegd dat alle vluchten van en naar Europa onder deze Co2-belasting moeten vallen, dus ook van niet-Europese luchtvaartmaatschappijen. Daar wordt fel tegen geprotesteerd door landen van buiten de Europse Unie. Zo dreigde Rusland dat EU-maatschappijen geen gebruik meer mochten maken van het Russische luchtruim voor vluchten naar Azië.
Het besluit om het zogeheten ETS-systeem voorlopig uit te stellen is verstandig en noodzakelijk om de gelijkwaardige behandeling van Europese en niet-Europese maatschappijen veilig te stellen. Die gelijkwaardige behandeling is en blijft een kernelement van de ETS-wetgeving. In november moet er tijdens de ICAO-vergadering stappen naar een wereldwijd akkoord worden gezet. Europa geeft nu het overleg in ICAO een kans.
Het aanpakken van Co2-uitstoot is belangrijk. De EU-lidstaten kunnen zelf ook meer daadkracht tonen door één Europees luchtruim te vormen. Een gemeenschappelijk luchtruim levert Europa forse Co2-winst op, omdat vliegtuigen dan rechtstreeks van A naar B kunnen vliegen. Ook emissie-eisen voor vliegtuigmotoren is een belangrijk element om de Co2-uitstoot te verminderen.