'Het gaat de goede kant op met de luchtkwaliteit' - Hoofdinhoud
AMSTERDAM - Het gaat de goede kant op met de luchtkwaliteit in Nederland. Steeds meer plaatsen voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. We zijn er nog niet, maar het luchtkwaliteitsprobleem is technisch oplosbaar. Vooral in de grote steden is de concentratie NO2 en fijnstof in de lucht hoog. Grote steden hebben actieplannen.
De Europese normen voor de uitstoot van wegvoertuigen hebben een aanzienlijke invloed op de verbetering van de luchtkwaliteit. Moderne auto’s zijn veel schoner dan oudere auto’s. De auto-industrie heeft de laatste 15 jaar grote stappen gemaakt in het verminderen van de uitstoot van personenauto’s, bestelauto’s en vrachtwagens. Doordat oude auto’s langzaam maar zeker vervangen worden door nieuwe, zal in de komende jaren de uitstoot door het wegverkeer nog sterk dalen. Een vernieuwing van het wagenpark biedt uitkomst, evenals het bijvoorbeeld het op de juiste wijze aanbesteden van openbaar vervoer, het gebruik van elektrische voertuigen of taxi's.
Milieudefensie heeft echter een andere mening over de luchtkwaliteit. Zij vertrouwen de cijfers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu niet. Ze twijfelen aan de resultaten die volgen uit de gehanteerde meetmethoden voor luchtkwaliteit. En dus ging de Tweede Kamer in debat om van de staatssecretaris opheldering te krijgen. Bijgaand treft u mijn spreektekst.
Het resultaat is dat snelheid op de A13 en A10 West gewoon 100 kilometer per uur blijft (overigens loopt hierover nog een rechtzaak aangespannen door de Gemeente Amsterdam). Bovendien is er geen extra rekenmodel nodig. Het gaat dus steeds beter met de luchtkwaliteit in Nederland, dat is goed nieuws voor de mensen die langs de snelweg wonen. Komend jaar zal nog menig debat over luchtkwaliteit volgen, mede omdat er ook nieuwe Europese regels in aantocht zijn voor stedelijke gebieden. Wordt dus vervolgd.