Nieuws uit nieuwe portefeuille - Hoofdinhoud
Mijn eerste bijdrage op mijn vernieuwde website. Sinds begin november heb ik een nieuwe portefeuille: openbaar vervoer, spoor, havens, zee- en binnenvaart. Voor mij een echte droomportefeuille. Ik ben sindsdien druk bezig om me in te werken. Veel op werkbezoek, inlezen en voorbereiden op debatten over het spoor en bijvoorbeeld de Fyra. Naast mijn portefeuille zit ik in de tijdelijke parlementaire onderzoekscommissie huizenprijzen. Dit belooft een heel interessant onderzoek te worden waarvan we in april met de resultaten naar buiten zullen komen.
Eind vorig jaar hebben we de lange termijn agenda spoor, het eindrapport van de parlementaire onderzoekscommissie Spoor en de concessie van het hoofdrailnet aan de NS besproken. Komend jaar zullen de lange termijn agenda spoor en de concessie verder vorm krijgen. Het eindrapport van de commissie Spoor is actueler dan ooit. De kwaliteit van het spoor staat ter discussie. De staatssecretaris heeft de Tweede Kamer vorige week in een debat nog bezworen dat de veiligheid op het spoor niet in het geding is.
Aannemer Strukton heeft in december 2012 een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer over het onderhoud aan het spoor. Andere aannemers kunnen structureel en veel goedkoper het onderhoud uitvoeren. De vraag die voorligt is of de bodem is bereikt, en wat mij betreft moeten we de komende tijd de discussie voeren over hoe er aanbesteed dient te worden in het onderhoud aan het spoor. Welke eisen moet de spoorbeheerder stellen opdat de kwaliteit en de veiligheid van het spoor op de korte termijn en de lange termijn geborgd is.
Spoorbeheerder Prorail is momenteel met drie andere grote aannemers, die afstand hebben genomen van de brandbrief van Strukton,het aanbestedingsproces aan het auditen aan de hand van de casus Eemland bij Amersfoort. Er zitten een aantal perverse prikkels in de contracten die er toe leiden dat de kwaliteit op het spoor op de lange termijn onvoldoende geborgd is. Wordt vervolgd dus.
Dan een Italiaans drama in meerdere bedrijven, de Fyra. Op 9 december 2012 is de hogesnelheidstrein Fyra gaan rijden op het spoor tussen Amsterdam en Brussel. Sinds de dag dat hij is begonnen met rijden is er veel mis gegaan. Niet alleen met wissels en het veiligheidssysteem, maar ook de winterperikelen hebben de Fyra genekt. Dit laatste is echter uitgebreid getest en op zijn zachtst gezegd is het curieus dat deze problemen zich voordoen. De VVD is van mening dat de fabrikant aansprakelijk moet worden gesteld voor de schade. Inmiddels staan de hogesnelheidstreinen al ruim twee weken stil en is de fabrikant AnsaldoBreda met een team van 30 technici aan het onderzoeken wat er aan de hand is. De Fyra is het sluitstuk van een debacle wat al miljarden heeft gekost. Een aantal jaren geleden nog is een faillissement afgewend van exploitant HSA, dat bestaat uit de NS en KLM. Dat consortium verkeerde in grote financiële problemen, doordat HSA destijds veel te veel geld heeft geboden om de hogesnelheidslijn te mogen uitbaten.
Maandag 28 januari jl. was er een gemeenschappelijke hoorzitting van het Belgische en het Nederlandse parlement met de Belgische en Nederlandse spoorwegen. Hier zijn veel vragen onbeantwoord gebleven vanwege de korte tijd waarin de hoorzitting heeft plaatsgevonden. Deze vragen worden nu schriftelijk beantwoord waarna de komende weken een debat zal worden gevoerd met staatssecetaris Mansveld over de Fyra. Ik kom er dan ook nog uitgebreid op terug op deze website.
In de tussentijd is er onder andere op aandringen van de VVD naarstig gezocht naar een tijdelijke oplossing. Vanaf 18 februari 2013 rijdt twee keer per dag een tijdelijke intercity tussen Den Haag en Brussel. Vanaf 11 maart 2013 rijdt deze 8x per dag. Het is zeer ongelukkig dat dit nog zo lang duurt omdat er nog niet genoeg treinstellen en locomotieven beschikbaar zijn. Het is positief dat er in de tijdelijke oplossing 8x per dag een treinverbinding ontstaat tussen Den Haag en Brussel. Een punt van kritiek van de VVD op de Fyra was nu juist dat Den Haag niet aangetakt was op de hogesnelheidslijn. De Belgen zijn op dit punt hun afspraken niet na gekomen en dit is in feite slecht uit onderhandeld. Het is interessant om te vernemen dat er op het conventionele spoor tussen Den Haag en Brussel ruimte is voor rechtstreekse treinen. Mijn inzet zal er op gericht zijn om de korte termijn oplossing om te zetten in een definitieve verbinding tussen Den Haag en Brussel. Den Haag bergt veel internationale instellingen en bedrijven. Een vaste treinverbinding tussen Den Haag en Brussel is derhalve van groot belang voor Den Haag.
Ik zal deze website zoveel mogelijk vullen met actuele informatie over openbaar vervoer, spoor, havens, zee- en binnenvaart.