Mansveld wil bronbeleid spoormaterieel aanscherpen. maar hoe?

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) JansenĀ i, gepubliceerd op zaterdag 26 januari 2013, 16:02.

Staatssecretaris Mansveld (milieu) wil de geluidoverlast van goederentreinen beter later monitoren, maar blijft uiterst vaag over haar concrete beleid om de herrie van spoormaterieel terug te dringen. Onderzoek van DGMR toonde aan dat oude rammelbakken 20dB meer herrie maken dan goed onderhouden modern materieel. Dat is een wereld van verschil.

In het Twentse Borne denderen de goederentreinen dwars door de dorpskern. Daar blijken de verschillen tussen de emissies van treinen enorm.

Ik vroeg Mansveld onder meer om namen en rugnummers van de passerende goederentreinen in Borne te publiceren, inclusief de geproduceerde herrie. Zo kunnen de bewoners zien welke goederenvervoerders de overlast proberen te beperken en welke er een zootje van maken. Naming & Shaming is een effectief middel om achterblijvers onder druk te zetten om te investeren in beter materieel en onderhoud.

Nog beter zou het zijn als de gebruiksvergoeding voor het spoor gedifferentieerd zou worden naar mate van geluidsoverlast. Voor Schiphol heeft dat prima gewerkt. Helaas is de staatssecretaris nog niet toe aan een vergelijkbare strategie voor het spoor. Jammer voor de bewoners van Borne.

Lees hier de antwoorden op mijn schriftelijke vragen: MIL 20130124 ANTW geluidhinder Borne