D66 over Nederlandse luchtvaart - Hoofdinhoud
Op dinsdag 15 februari is gestemd over de voorstellen van het luchtvaartdebat. Tijdens het overleg stond de toekomst van de Nederlandse luchtvaart centraal en daarmee uiteraard ook de positie van Schiphol.
D66 vindt net als veel andere partijen dat de geluidsoverlast van Schiphol en regionale luchthavens tot een minimum beperkt moet worden. Daarom hebben wij een voorstel gesteund dat de nachtrust van mensen rondom regionale luchthavens nog meer waarborgt. Anderzijds willen we Schiphol- als belangrijke motor voor de Nederlandse economie- ook de ruimte geven om te groeien. Dat kan, als we de dingen slim organiseren.
Een ander veelbesproken onderwerp tijdens het luchtvaartoverleg was het aanstellen van dubbele meetsystemen. Hier zijn wij geen voorstander van. De oproep om extra metingen klinkt sympathiek. Maar afgelopen najaar heeft de Tweede Kamer al uitgebreid vergaderd over een nieuw normen en handhavingsstelsel voor Schiphol. Zo is de afspraak dat gevlogen wordt vanaf de banen die het minste overlast veroorzaken.
De uitkomst van het overleg was dat er twee jaar geëxperimenteerd gaat worden met dit nieuwe stelsel voordat er definitief een knoop wordt doorgehakt. Het experiment vindt overigens plaats binnen de grenzen van het bestaande stelsel.
D66 wil niet vooruit lopen en het experiment een kans geven om over anderhalf jaar te kunnen beslissen wat het beste stelsel is. Dubbele meetsystemen kosten ook meer geld en brengen grotere administratieve lasten met zich mee.