Pak onveiligheid en oneerlijke concurrentie in Europese transportsector aan - Hoofdinhoud
GroenLinks wil opheldering van de Europese Commissie over misstanden in de transportsector. Uit onderzoek van het televisieprogramma Zembla blijkt dat veiligheidsnormen worden geschonden en dat Nederlandse bedrijven cao's voor chauffeurs omzeilen via vestigingen in landen met lagere lonen en slechtere arbeidsvoorwaarden in de EU. Chauffeurs die gevaarlijke stoffen vervoeren blijken soms over onvoldoende kwalificaties en valse diploma's te beschikken.
“Er ligt een duidelijke taak voor de Europese Commissie om onveiligheid en oneerlijke concurrentie in de transportsector aan te pakken”, zegt GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen. “Als de benodigde kennis bij chauffeurs uit Polen ontbreekt, levert dat ook gevaar op in Nederland en elders in de EU. Er is al Europese wetgeving, maar die wordt niet goed gehandhaafd. Ik wil dat de Europese Commissie er voor zorgt dat er in alle landen voldoende inspectie is die optreedt tegen ongekwalificeerd personeel en constructies om cao's te ontwijken.”
GroenLinks wil dat de Europese Commissie zich meer gaat inspannen om de handhaving van arbeidsvoorwaarden en veiligheidsnormen te verbeteren. Dit kan onder meer door minimumnormen voor inspecties aan ieder EU-land te stellen. “Het vrij verkeer van werknemers in de Europese Unie kan alleen goed functioneren idereen de bijbehorende regels voor eerlijke concurrentie en veiligheid respecteert”, aldus Cornelissen.
Schriftelijke vragen
-
-Cornelissen stelde onderstaande schriftelijke vragen aan de Europese Commissie en zet zich in de Commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid van het Europees Parlement in voor het principe van gelijk loon voor gelijk werk.
-
-Bent u bekend met de uitzending "Explosief Transport" van Zembla op 12 oktober 2012 over het vervoer van gevaarlijke stoffen door chauffeurs die onvoldoende opgeleid zijn?
-
-In hoeverre is de Commissie op de hoogte van gevallen waarbij het afgeven van diploma's aan chauffeurs voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in alle EU-lidstaten op onordentelijk wijze geschiedt?
-
-Welke actie is de Europese Commissie van plan te ondernemen om dit grensoverschrijdende probleem aan te pakken en de veiligheid van het transport met gevaarlijke stoffen in de hele EU te garanderen?
-
-Is de Commissie bekend met de praktijk waarin chauffeurs in de transportsector collectieve arbeidsovereenkomsten ontwijken via legale en illegale constructies zoals het opzetten van satellietvestigingen in EU-lidstaten met lagere lonen en een lagere sociale bescherming?
-
-Welke actie is de Europese Commissie van plan te ondernemen tegen deze oneerlijke concurrentie in de transportsector?
-
-Bent u bekend met het feit dat de Inspectie Transport en Leefomgeving in Nederland slechts 1% van het vervoer controleert?
-
-Bent u als hoeder van de Verdragen van plan om minimumeisen aan arbeids- en veiligheidsinspectie te stellen zodat geldende EU-wetgeving op dit terrein correct wordt geïmplementeerd?