Maatwerk voor elke leerling

Met dank overgenomen van M. (Mohammed) Mohandis i, gepubliceerd op woensdag 10 oktober 2012, 2:04.

Het primair onderwijs vormt de basis voor elke leerling. Ikzelf heb als leerling ervaren hoe belangrijk het is om op school maatwerk geleverd te krijgen. Je hebt de snelle leerling die het allemaal snel begrijpt en snel kan leren. Daartegenover de leerling die meer tijd nodig heeft om te leren en voor wie extra begeleiding nodig is. De focus ligt op diegenen die extra aandacht nodig hebben. Dit kan weer ten koste gaan van de gemiddelde leerling. De beste leerlingen zijn ook weer te onderscheiden in de allerbeste leerlingen en de leerlingen die meer tijd nodig om de allerbeste te worden. En leerlingen die voor het ene vak tot de allerbesten behoren, presteren voor andere vakken niet meer dan gemiddeld. Het signaleren van (hoog)begaafdheid gebeurt wel in de praktijk, maar dit kan beter. Diverse scholen bieden voor de beste leerlingen lessen aan op maat.

Het is nog belangrijker dat scholen dit maatwerk ook weten te organiseren en dat gaat op sommige scholen goed, maar op andere kan dat beter. Er moet meer aandacht zijn voor de groep leerlingen die meer tijd nodig heeft om het beste uit zichzelf te halen. In de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs, is het belangrijk dat leerlingen naar het niveau gaan dat ze aankunnen en waar ze nog beter worden. Dat klinkt eenvoudig maar er worden ook fouten gemaakt. Ikzelf maakte als basisschoolleerling mee dat het niveau dat door docenten wordt geadviseerd niet altijd hoeft aan te sluiten bij wat een leerling daadwerkelijk kan. Een leerling die zich verveelt doordat hij onder zijn kunnen les krijgt, kan daardoor verder afglijden of zelfs uiteindelijk voortijdig schoolverlaten.

Het primair onderwijs moet maatwerk leveren om het beste uit leerlingen te halen. Tijdens de toetsing van leerlingen met de Citotoets krijgen we naast het schooladvies een beeld van het niveau van leerlingen. Deze toets is richtinggevend, maar zegt niet alles over wat een leerling aankan. Sommige leerlingen hebben een langere aanloop nodig en andere moeten extra worden uitgedaagd. Dat is maatwerk. Als nieuw Kamerlid wil ik me de komende tijd focussen op de overgang van primair naar het voortgezet onderwijs en alles wat daarbij hoort. Laat ieder talent tot zijn recht komen.

Deze column is op 9 oktober verschenen in het digitale blad van de POraad.