Verordening 2011/1227 - Integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) nr. 1227/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) No 1227/2011 of the European Parliament and of the Council of 25 October 2011 on wholesale energy market integrity and transparency Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2011/1227 |
Origineel voorstel | COM(2010)726 ![]() ![]() |
Celex-nummer57 | 32011R1227 |
Document | 25-10-2011 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 08-12-2011; Special edition in Croatian: Chapter 12 Volume 004,OJ L 326, 8.12.2011 |
Inwerkingtreding | 01-01-1001; Toepassing Gedeeltelijke toepassing art 8P1 01-01-1001; Toepassing Gedeeltelijke toepassing art 8P3L1 01-01-1001; Toepassing Gedeeltelijke toepassing art 8P4 01-01-1001; Toepassing Gedeeltelijke toepassing art 8P5 28-12-2011; in werking datum publicatie + 20 zie art 22 |
Deadline | 28-12-2016; zie art 20.2 08-11-2024; zie art 9.1 08-05-2025; zie art 4.4a en 4a.8 en 12.2 01-06-2025; zie art 21a.2 08-05-2027; zie art 15.5 en 18.9 01-06-2027; zie art 21a.1 07-05-2029; zie art 20.2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
8.12.2011 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 326/1 |
VERORDENING (EU) Nr. 1227/2011 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 25 oktober 2011
betreffende de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 194, lid 2,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van het Comité van de Regio's,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de consument en andere marktdeelnemers vertrouwen hebben in de integriteit van de elektriciteit- en gasmarkten, dat de op de groothandelsmarkten voor energie vastgestelde prijzen een eerlijke, op concurrentie gebaseerde wisselwerking tussen vraag en aanbod weerspiegelen en dat marktmisbruik geen winst oplevert. |
(2) |
Meer integriteit en transparantie van de energiemarkten moet tot doel hebben open en eerlijke concurrentie op de groothandelsmarkten voor energie te bevorderen ten voordele van de eindverbruikers van energie. |
(3) |
In het advies van het Comité van Europese effectenregelgevers en van de Europese Groep van regelgevende instanties voor elektriciteit en gas werd bevestigd dat de huidige wetgeving het wellicht niet mogelijk maakt om integriteitsproblemen op de elektriciteits- en de gasmarkten op passende wijze aan te pakken en werd derhalve aanbevolen een passend, op de energiesector afgestemd rechtskader te scheppen, dat marktmisbruik voorkomt en rekening houdt met sectorspecifieke omstandigheden die niet het onderwerp zijn van andere richtlijnen en verordeningen. |
(4) |
De groothandelsmarkten voor energie zijn in de hele Unie steeds nauwer met elkaar verbonden. Marktmisbruik in één lidstaat heeft vaak gevolgen voor zowel de groothandelsprijzen voor elektriciteit en aardgas over de nationale grenzen heen als de kleinhandelsprijzen voor consumenten en micro-ondernemingen. Daarom kan de taak om de integriteit van de markten te garanderen niet uitsluitend aan de afzonderlijke lidstaten worden overgelaten. Een sterke grensoverschrijdend toezicht op de markt is essentieel voor de voltooiing van een volwaardig functionerende, onderling gekoppelde en geïntegreerde interne markt voor energie. |
(5) |
Groothandelsmarkten voor energie omvatten zowel grondstoffenmarkten als derivatenmarkten, die van wezenlijk belang zijn voor zowel de energiemarkten als de financiële markten, en de prijsvorming in de ene sector beïnvloedt die in de andere. Deze markten omvatten onder andere gereguleerde markten, multilaterale handelsfaciliteiten en over the counter(OTC)-transacties en bilaterale contracten, direct of via handelaren. |
(6) |
Tot nu toe is het toezicht op de energiemarkt beperkt gebleven tot bepaalde lidstaten en specifieke sectoren. Afhankelijk van het algemene marktkader en de algemene regelgevingssituatie kan dit ertoe leiden dat handelsactiviteiten onder verschillende rechtsstelsels vallen, waarbij het toezicht op de markt wordt uitgevoerd door verschillende instanties die eventueel in verschillende lidstaten zijn gevestigd. Een dergelijke situatie kan onduidelijkheid scheppen over de verantwoordelijke instantie en kan er zelfs toe leiden dat helemaal geen markttoezicht meer wordt uitgeoefend. |
(7) |
Gedrag dat de integriteit van de energiemarkt ondermijnt, is op enkele van de belangrijkste energiemarkten momenteel niet uitdrukkelijk verboden. Met het oog op bescherming van de eindverbruiker en om de Europese burgers betaalbare energieprijzen te kunnen garanderen is het absoluut noodzakelijk dat... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Advies van CEER en ERGEG aan de Europese Commissie in het kader van het derde energiepakket. Drie afzonderlijke documenten (ref.: CESR/08-527, CESR/08-998, CESR/08-739) die tussen oktober 2008 en januari 2009 aan de Commissie werden voorgelegd.
- 5.Dit wordt ondersteund door de sterke prijscorrelatie tussen buurlanden. Zo is de correlatie tussen de Nederlandse en de Duitse day-ahead-elektriciteitsprijzen gestegen van 0,57 in 2004 en 0,67 in 2005 tot 0,85 in 2008 en 0,91 in 2009. Hierop wordt nader ingegaan in het effectbeoordelingsverslag.
- 6.Presentatie op het Forum van Florence 'Target Model for Interregional Congestion Management' (Streefmodel voor interregionaal congestiebeheer), 10 december 2009, ec.europa.eu/energy/gas_electricity
- 7.Onderzoek naar het functioneren van de gas- en elektriciteitsmarkten van 2005, uit hoofde van artikel 17 van Verordening 1/2003/EG - -->
- 8.De Franse energieregulator (CRE) heeft ruime toezichtsbevoegdheden met betrekking tot de groothandelsmarkten (met inbegrip van contante en OTC-derivatentransacties) en is begonnen met het opvragen van gegevens over met de Franse markt verband houdende transacties bij marktdeelnemers in heel Europa. De Duitse Monopolkommission heeft verzocht om een onafhankelijke markttoezichthouder in Duitsland op te richten die toegang heeft tot gegevens over transacties op en buiten de beurs voor levering in Duitsland. In maart 2009 heeft Ofgem, de Britse energieregulator, een document over het voorkomen van marktmisbruik gepubliceerd.
- 9.Het Agentschap werd opgericht bij Verordening (EG) nr. 713/2009 van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een Agentschap voor de samenwerking tussen energieregulators, waarvan artikel 95 van het Verdrag op het moment van de vaststelling de rechtsgrondslag vormde. Het Agentschap draagt bij tot de verwezenlijking van de doelstellingen van artikel 194 van het Verdrag. Indien dit artikel van kracht was geweest op de dag dat Verordening (EG) nr. 713 werd goedgekeurd, was het de rechtsgrondslag voor de oprichting van het Agentschap geweest.
- 10.PB C van, blz. .
- 11.PB C van, blz. .
- 21.Verwijzing naar het PB één jaar na de goedkeuring van deze verordening invullen.
- 22.ABM: activiteitsgestuurd management (Activity-Based Management)
- 23.Als bedoeld in artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
- 24.COM(2010) 2020 van 3 maart 2010: "Europa 2020
- 25.Verordening (EG) nr. 713/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot oprichting van een Agentschap voor de samenwerking tussen energieregulators, PB volume 52, 14 augustus 2009.
- 26.Nadere informatie over beheerswijzen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn te vinden op de BudgWeb-site: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.
- 27.EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
- 28.Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten uit de Westelijke Balkan.
- 29.Advies van CEER en ERGEG aan de Europese Commissie in het kader van het derde energiepakket. Drie afzonderlijke documenten (ref.: CESR/08-527, CESR/08-998, CESR/08-739) die tussen oktober 2008 en januari 2009 aan de Commissie werden voorgelegd.
- 33.Dit wordt ondersteund door de sterke prijscorrelatie tussen buurlanden. Zo is de correlatie tussen de Nederlandse en de Duitse day-ahead-elektriciteitsprijzen gestegen van 0,57 in 2004 en 0,67 in 2005 tot 0,85 in 2008 en 0,91 in 2009. Hierop wordt nader ingegaan in het effectbeoordelingsverslag.
- 34.Presentatie op het Forum van Florence 'Target Model for Interregional Congestion Management' (Streefmodel voor interregionaal congestiebeheer), 10 december 2009, ec.europa.eu/energy/gas_electricity
- 35.Onderzoek naar het functioneren van de gas- en elektriciteitsmarkten van 2005, uit hoofde van artikel 17 van Verordening 1/2003/EG - -->
- 36.De Franse energieregulator (CRE) heeft ruime toezichtsbevoegdheden met betrekking tot de groothandelsmarkten (met inbegrip van contante en OTC-derivatentransacties) en is begonnen met het opvragen van gegevens over met de Franse markt verband houdende transacties bij marktdeelnemers in heel Europa. De Duitse Monopolkommission heeft verzocht om een onafhankelijke markttoezichthouder in Duitsland op te richten die toegang heeft tot gegevens over transacties op en buiten de beurs voor levering in Duitsland. In maart 2009 heeft Ofgem, de Britse energieregulator, een document over het voorkomen van marktmisbruik gepubliceerd.
- 37.Het Agentschap werd opgericht bij Verordening (EG) nr. 713/2009 van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een Agentschap voor de samenwerking tussen energieregulators, waarvan artikel 95 van het Verdrag op het moment van de vaststelling de rechtsgrondslag vormde. Het Agentschap draagt bij tot de verwezenlijking van de doelstellingen van artikel 194 van het Verdrag. Indien dit artikel van kracht was geweest op de dag dat Verordening (EG) nr. 713 werd goedgekeurd, was het de rechtsgrondslag voor de oprichting van het Agentschap geweest.
- 38.PB C van, blz. .
- 39.PB C van, blz. .
- 49.Verwijzing naar het PB één jaar na de goedkeuring van deze verordening invullen.
- 50.ABM: activiteitsgestuurd management (Activity-Based Management)
- 51.Als bedoeld in artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
- 52.COM(2010) 2020 van 3 maart 2010: "Europa 2020
- 53.Verordening (EG) nr. 713/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot oprichting van een Agentschap voor de samenwerking tussen energieregulators, PB volume 52, 14 augustus 2009.
- 54.Nadere informatie over beheerswijzen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn te vinden op de BudgWeb-site: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.
- 55.EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
- 56.Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten uit de Westelijke Balkan.
- 57.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 58.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.