Toverformule

Met dank overgenomen van J.L. (Hans) Spekman i, gepubliceerd op donderdag 6 september 2012, 15:32.

Foto Flickr / PvdA

Nu het weer wat beter gaat in de opiniepeilingen stellen journalisten mij steeds die ene vraag: wat is het geheim van deze campagne? Wat is jullie toverformule. Ik moet er een beetje om glimlachen. Want nog maar een paar maanden geleden vroegen journalisten mij of campagnevoeren zo vroeg al nu wel zin had. Zo zie je maar weer, het kan verkeren. Het geheim is helemaal niet zo spannend.

Al sinds juni zijn we als Partij van de Arbeid bezig om stad voor stad, dorp voor dorp, buurt voor buurt, straat voor straat en kiezer voor kiezer mensen te overtuigen van onze ideeën voor Nederland. Waar sommige partijen onderuit zakten om zich voor te bereiden op een vermeende tweestrijd om het premierschap van veertien dagen, kozen wij voor bloed, zweet en tranen.

Ze hebben ons voor gek verklaard, toen we ons ten doel stelden om 550 duizend kiezers persoonlijk te woord te staan. Omdat wij geloven dat we mensen in één op één contacten kunnen overtuigen van onze plannen om Nederland sterker en socialer uit de crisis te halen.

Geen makkelijk verhaal, dat je in één goede oneliner bij miljoenen kiezers door de strot duwt. Maar wel een verhaal waarin we geloven en waarvoor we met de grootste grondorganisatie van vrijwilligers uit onze geschiedenis de boer op gegaan zijn.

Inmiddels ligt de lat hoger. Voor woensdag 12 september willen we één miljoen kiezers spreken. Kiezers die weten dat ze met hun stem bepalen hoe we uit de crisis gaan komen. Kiezers die willen weten hoe dat gaat uitpakken voor hun baan, hun huis, hun zieke dierbare. Daarom blijven we de straat op gaan, langs de deuren gaan. Alleen zo kunnen wij de mensen overtuigen van wat de PvdA wil met Nederland.