Debat Swung-I (geluidhinder autowegen en spoorwegen)

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op dinsdag 27 december 2011, 11:31.

Deze maand behandelde de Kamer een groot wetsvoorstel om de bescherming van omwonenden tegen de herrie van autwegen en spoorlijnen op een geheel andere leest te schoeien. Een zeer belangrijk onderwerp, gezien het grote aantal huishoudens dat nu nog wordt blootgesteld aan herrie boven de wettelijke plafonds. Lees hier het verslag van de Kamerbehandeling, inclusief mijn inbreng.

De belangrijkste verbetering van het wetsvoorstel is dat (spoor)wegen voortaan gebonden zijn aan geluidplafonds, ook in bestaande situaties. In het verleden hoefde er alleen iets aan de geluidwering gedaan te worden als een weg werd uitgebreid of een wijk gebouwd in de directe omgeving. Voortaan kan ook de autonome groei van het verkeer leiden tot de verplichting om iets aan het lawaai te doen. Tegenover deze verbetering staat de toevoeging van een “werkruimte”van 1,5dB aan het geluidplafond, bedoeld om de tijd te overbruggen dat geluidmaatregelen worden voorbereid.

Discussiepunten bij de behandeling van de wet waren het grote aantal ontheffingsmogelijkheden, onvoldoende rekening gehouden met cumulatieeffecten en te hoge geluidplafonds.

Inbreng in eerste termijn van de SP: MIL 20110607 VER 32252-32625 plenair 1eT SP

Inbreng in tweede termijn (Kamer/regering): MIL 20110627 VER 32252-32625 WGO 2eT