Groen, Grijs en Grauw

Met dank overgenomen van K. (Kees) Verhoeven i, gepubliceerd op vrijdag 11 november 2011, 2:05.

Na de kracht van onze economie en innovatie, gaat het de komende weken over het gebruik en de inrichting van onze ruimte. Zo staan de Structuurvisie Ruimte, de begroting Wonen en de begroting Infrastructuur & Milieu op agenda van de Tweede Kamer. Hier zitten groene, grijze en grauwe kanten aan.

Groen

Zoals bekend is Stientje van Veldhoven niet alleen het groene geweten van D66 maar ook de Groenste Politica van het jaar 2011. Zij neemt dan ook de groene kant van de ruimte voor haar rekening. Bescherming van kwetsbare natuurgebieden, Behoud van biodiversiteit en soortenrijkheid, investeren in een schoon milieu en duurzame energie. Dat is dus in goede handen.

Grijs

Naast de natuur is er natuurlijk de bebouwde omgeving van wegen en paden en van steden, bedrijfsgebouwen en huizen. De grijze kant van de ruimte dus.

Zoals bekend houdt dit kabinet van grijs, in de vorm van asfalt, en wil het liefst overal een paar betonnen baantjes bijleggen. Helaas leidt die verslaving tot een beperkte blik. Want dit kabinet vergeet de kansen van de digitale snelweg te benutten. Daarom heeft D66 vorig jaar al gepleit voor een Thuiswerkfonds en hebben we onlangs voorgesteld om 100.000 van de in totaal 400.000 ambtenaren structureel een dag in de week thuis te laten werken. Binnenkort horen we of minister Schultz hier echt werk van gaat maken.

Op het vlak van gebouwen en huizen is Nederland in beweging. De randen van het land krimpen (Zeeland, Limburg, Groningen), met leegstand en afkalvende voorzieningen (winkelcentra, scholen, ziekenhuizen, vrijetijdsvoorzieningen en vervoer) als gevolg. Maar ook stadsgebieden en de vastgoedsector hebben met te maken met krimp. Zo daalt de behoefte aan kantoren en zo daalt de kwaliteit van oude wijken in grote steden.

Tegelijk groeit de bevolking en de economie in de Randstad (maar ook in Brainport Eindhoven, Food Valley Wageningen, Energyport Groningen en Greenport Venlo), wat weer leidt tot vraag naar meer woningen (voor kleinere huishoudens) en beter openbaar vervoer.

Stevige opgaven dus die een duidelijke inzet van het kabinet vergen.

Grauw

En dat brengt mij bij de grauwe kant van het verhaal. Want het kabinet doet te weinig en als ze al wat doen, zijn het vaak de verkeerde dingen.

Neem de ordening en inrichting van onze schaarse ruimte. Wat in alle mondiale en nationale dynamiek nodig is, is een ambitieuze ruimtelijke ontwikkelvisie voor het Nederland van 2040. Een verhaal dat lijnen uitzet, richting geeft en grenzen stelt. Een kader waarmee provincies, gemeenten, bedrijven en burgers mee uit de voeten kunnen. Een verhaal dus, dat letterlijk ruimte geeft.

Maar nee, in plaats van een inhoudelijke koers, kiest dit kabinet voor een procedurele aanpak van decentraliseren en dereguleren. Kortweg zegt het kabinet in hun Structuurvisie Ruimte namelijk: asfalt aanleggen en economisch sterke regio's doen we lekker zelf en de rest -kwetsbare natuur, krimpgebieden, stadswijken, de economische subtop- schuiven we lekker door naar provincies en gemeenten (decentralisatie). Voor die extra taken krijgen die lokale overheden weliswaar geen geld maar we schrappen wel een paar ruimtelijke regeltjes om ze te helpen (deregulering).

Dat schiet niet op. Sterker, we staan in zijn achteruit. Daarom is D66 uiterst kritisch en komen we (tijdens het debat op maandag 14 november) met een alternatief om Kansen op de Kaart te zetten. Want dat is wat Nederland nodig heeft.

PS: Voor de mening van D66 over de woningmarkt en de 'Woonvisie' van het kabinet, verwijs ik naar de alternatieve woonvisie van D66.