Begroting Breda - Hoofdinhoud
Inbreng VVD Breda bij behandeling Begroting 2012 op 3 November 2011:
Breda was in het verleden gewend aan vette jaren.
Misschien daarom dat er qua financiële degelijkheid niet altijd zo nauw gekeken werd.
Veel structurele zaken financierden we indicenteel.
En fantasiewinsten roomden we af en gaven we uit ipv te investeren.
Bij de verkiezingen ging het debat hier al over, de lijstjesdiscussie.
De verwijten waren helder: de VVD overdreef, het was niet nodig, het lijstje was te lang, het lijstje was te breed, dat bedrag klopte niet. Moeilijk moeilijk.
Dat dat bedrag van de VVD niet helemaal klopte, daar zit nog best iets in.
Het bedrag was eerder nog aan de lage kant, zo weten we nu.
Zeker als je even om je heen kijkt en ziet waar Breda middenin ligt en rekening mee moet houden.
Eurocrisis, populaire vakantieland dat failliet kan gaan, ons land moet flink bezuinigen en de economie heeft ‘t moeilijk.
Alle reden om in Breda orde op zaken te stellen.
We hebben de schulden uit het Grondbedrijf afgelost en voeren hervormingen door die de voorzieningen houdbaar maken voor de toekomst.
Niet alleen landen en gemeentebesturen hebben moeilijke gesprekken over hoe ze het met minder moeten doen.
Aan alle keukentafels in Breda worden dezelfde moeilijke gesprekken gevoerd en lastige keuzes gemaakt.
Een reflex van een gemeente die krap zit om dan maar de lasten te verhogen, is dan juist extra lastig voor mensen omdat hun eigen positie ook krapper is.
De VVD is blij dat deze begroting daar rekening mee houdt.
Deze begroting bevat wel extra maatregelen.
Ook maatregelen die niet in het coalitieakkoord staan.
Ze zijn er niet mee in strijd, maar ze staan er ook niet in.
Extra bezuinigingen en ook tariefsverhogingen die meer geld in de gemeentekas brengen.
Op het gebied van parkeren en toeristenbelasting bijvoorbeeld.
Als VVD worden we daar niet blij van, maar ze zijn al met al acceptabel.
Echt, we draaien er niet om heen. We vinden die toeristenbelasting nog net zo willekeurig als voorheen. Als er een beter alternatief was met genoeg draagvlak, zouden we ‘t doen. En als er vanuit de ondernemers nog een dekkend alternatief komt, willen we het college ook vragen hiervoor open te staan en het de raad tijdig voor te leggen.
Ook heeft de VVD nog wel een vraag over de invoering van de toeristenbelasting. Veel overnachtingen voor 2012 zijn al geboekt. Omdat Breda tot nu toe geen slaaptaks had, zal niet iedere ondernemer een clausule opgenomen hebben die de slaaptaks van de overeengekomen prijs uitzondert. De slaaptaks is niet bedoeld om hoteleigenaren te belasten. De vraag aan het college is of zij dit probleem onderkent en een oplossing wil bieden. Door bijvoorbeeld alleen boekingen per 1 januari 2012 te belasten en niet de overnachtingen. Of, als dat te veel gedoe oplevert, in te schatten hoe groot het probleem is en dan de invoeringsdatum later in 2012 te doen zodat het in de praktijk ongeveer op hetzelfde neerkomt. Graag een reactie van het college.
Waarom het voor de VVD dan toch acceptabel is?
Het grote verschil tussen de maatregelen die nu in de begroting staan en een lastenverzwaring voor Bredanaars en bedrijven is dat deze maatregelen een keuze bieden.
Het zijn geen zaken die tot een hoger verplicht bedrag aan belastingen leiden.
Hoe vervelend ook, mensen kunnen kiezen of ze met deze hogere tarieven te maken hebben en hoe vaak.
Het maakt de afwegingen aan de keukentafel niet makkelijker, maar het dwingt mensen niet iets anders te laten omdat wij al voor ze bepaald hebben dat de lasten omhoog gaan.
Sterker nog, en daar is de VVD wel erg blij mee, deze begroting laat de lastendruk reeel dalen.
Elk Bredaas huishouden heeft een meevaller op de afvalstoffenheffing.
Dat heeft ook invloed op de gesprekken aan de Bredase keukentafels en wel een positieve.
Kortom, ook bij de extra maatregelen die nu nodig waren maakt het college een keuze voor verantwoordelijkheid en ruimte voor de Bredanaars.
Dat geeft ruimte en dat ondersteunen we van harte.
Dat die ruimte kansen biedt is waar de VVD steeds van overtuigd is geweest.
En dat zijn we nog.
Dit college heeft van de coalitiepartijen geen slappe opdrachten meegekregen.
Flink bezuinigen, maar dan wel door te hervormen, voorzieningen houdbaar te maken en uiteindelijk een steviger fundament geven aan ons Breda waar de Bredanaars en bedrijven weer zelf op kunnen bouwen.
Zo’n hervorming is er niet meteen.
Het kost de nodige tijd en krijgt veel tegenwind.
In de eerste fase van al die ontwikkelingen lijkt het soms alsof de wereld vergaat. Zekerheden vallen weg, tegenstanders roepen hel en verdoemenis.
Voorstanders tonen wel de overtuiging dat die hel niet komt, maar op de toekomst heb je pas garanties als die in het verleden ligt.
Dan komt na het besluit de uitvoering en de verandering.
Dan blijkt dat de wereld toch door draait en kansen biedt.
Dat dingen wel anders zijn dan vroeger, maar niet per se slechter.
Omdat de oude patronen niet meer werken, gaan mensen nieuwe bedenken.
De creativiteit en energie van mensen komt naar boven en ze komen met nieuwe manieren, voorstellen, aanpassingen.
En zo komen we langzaam in de derde fase.
De hervorming is doorgevoerd.
De nieuwe verhoudingen zijn duidelijk.
De overheid heeft stappen terug gedaan, Bredanaars hebben die ruimte zelf opgevuld. Met creatieve oplossingen en een verfrissende nieuwe blik.
Het is duidelijk anders dan vroeger en per saldo beter.
Op dit moment zijn veel hervormingen nog in de eerste onzekere fase.
Een flink aantal anderen raken in de tweede rustigere fase en her en der zijn al tekenen te zien van de energieke en creatieve nieuwe situatie.
Of het nu de Maatschappelijk Betrokken Ondernemers zijn die mensen en middelen beschikbaar stellen voor sociale projecten.
Of dat het nu bedrijven zijn die kortingen of gratis zaken bieden voor de BredaPas, zoals BN/deStem.
Het laat zien dat solidariteit in mensen zit, ook als het niet via de overheid bij voorbaat wordt opgelegd.
Ook, al is het nog erg pril, de nieuwe kansen die er zijn rond de Evenementenhal in Bavel zijn een goed voorbeeld.
Ontwikkelaars worden creatief, zoeken nieuwe oplossingen en vinden ruimte om ook de toegangsweg voor hun rekening te nemen.
Nieuw elan in moeilijke tijden.
Maar persoonlijk is de animatiefilm van ‘t Turfschip wel mijn favoriete voorbeeld.
Er is geen ruimte meer om dat hele project te subsidiëren.
De initiatiefnemers van Studio Smack laten zich niet kisten en er komt energie los om een oplossing te zoeken.
Creatief zijn ze sowieso al, maar nu ook in de financiering.
Ze gaan ‘crowdfunden’.
Nou is dat misschien een yuppen-woord, dus laat ik gewoon zeggen: met de pet rond.
Niet bedelend, maar vernieuwend.
Mensen worden enthousiast, helpen mee en dragen bij.
Waaronder ook velen uit deze raad, door alle partijen heen.
Het punt is niet alleen dat dat geld er dus toch is gekomen.
Het mooiste is dat het proces van geld ophalen ook veel beter aansluit bij het creatieve proces van het culturele project zelf.
Dat er, nog voor er begonnen kan worden, al bekendheid aan is, mensen meeleven, meehelpen, meedenken.
Het wordt niet alleen een vertolking van een oer-Bredaas verhaal, maar een vertolking waarbij Breda van meet af aan bij betrokken is.
Hervormingen dus waarbij de wereld niet is vergaan, gewoon door is blijven draaien en nog een stukje beter is geworden.
Het Turfschip is voor de VVD niet alleen een symbool van Breda’s verleden, ook van haar toekomst.
Want onder de eerste donkere laag van onzekerheid die hervormingen en bezuinigingen met zich meebrengen, ligt de energie en creativiteit verborgen die Breda mooier maakt.
Be Sociable, Share!
-
-Bron: Blogs PoMo