Kaderbesluit 2009/829 - Toepassing, tussen de lidstaten van de EU, van het beginsel van onderlinge erkenning op beslissingen inzake toezichtmaatregelen als alternatief voor voorlopige hechtenis

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Dit kaderbesluit is op 11 november 2009 gepubliceerd, is op 1 december 2009 in werking getreden en moest uiterlijk op 1 december 2012 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Kaderbesluit 2009/829/JBZ van de Raad van 23 oktober 2009 inzake de toepassing, tussen de lidstaten van de Europese Unie, van het beginsel van wederzijdse erkenning op beslissingen inzake toezichtmaatregelen als alternatief voor voorlopige hechtenis

officiële Engelstalige titel

Council Framework Decision 2009/829/JHA of 23 October 2009 on the application, between Member States of the European Union, of the principle of mutual recognition to decisions on supervision measures as an alternative to provisional detention
 
Rechtsinstrument Kaderbesluit
Wetgevingsnummer Kaderbesluit 2009/829
Origineel voorstel COM(2006)468 NLEN
Celex-nummer27 32009F0829

3.

Key dates

Document 23-10-2009
Bekendmaking in Publicatieblad 11-11-2009; OJ L 294, 11.11.2009,Special edition in Croatian: Chapter 19 Volume 006
Inwerkingtreding 01-12-2009; in werking datum publicatie + 20 zie art 29
Einde geldigheid 31-12-9999
Omzetting 01-12-2012; ten laatste

4.

Wettekst

11.11.2009   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 294/20

 

KADERBESLUIT 2009/829/JBZ VAN DE RAAD

van 23 oktober 2009

inzake de toepassing, tussen de lidstaten van de Europese Unie, van het beginsel van wederzijdse erkenning op beslissingen inzake toezichtmaatregelen als alternatief voor voorlopige hechtenis

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag betreffende de Europese Unie, en met name op artikel 31, lid 1, onder a) en c), en artikel 34, lid 2, onder b),

Gezien het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Parlement (1),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Europese Unie heeft zich ten doel gesteld een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid te handhaven en te ontwikkelen.

 

(2)

Volgens de conclusies van de Europese Raad van Tampere van 15 en 16 oktober 1999, en met name punt 36, moet het beginsel van wederzijdse erkenning van toepassing zijn op gerechtelijke bevelen die in de fase voorafgaande aan het onderzoek ter terechtzitting worden uitgevaardigd. Maatregel 10 van het Programma van maatregelen om uitvoering te geven aan het beginsel van wederzijdse erkenning van strafrechtelijke beslissingen heeft betrekking op de wederzijdse erkenning van toezichtmaatregelen.

 

(3)

Met de maatregelen in dit kaderbesluit wordt een betere bescherming van het publiek beoogd, door te voorzien in de mogelijkheid dat een persoon die in een lidstaat verblijft maar in een andere lidstaat strafrechtelijk vervolgd wordt, in afwachting van zijn proces onder het toezicht wordt geplaatst van de autoriteiten van de lidstaat waar hij verblijft. Bijgevolg heeft dit kaderbesluit tot doel toezicht uit te oefenen op het doen en laten van een verdachte, in het licht van de voornaamste doelstelling, namelijk de bescherming van het publiek, alsmede in het licht van het gevaar dat voor het publiek gevormd wordt door de bestaande regeling, die slechts in twee mogelijkheden voorziet, namelijk voorlopige hechtenis en bewegingsvrijheid voor de betrokkene zonder enig toezicht. Deze maatregelen zullen derhalve verder een concrete invulling geven aan het recht van de wet respecterende burgers om in zekerheid en veiligheid te leven.

 

(4)

De in dit kaderbesluit vastgestelde maatregelen moeten ook ten doel hebben om in de Europese Unie het recht op vrijheid en het vermoeden van onschuld te versterken, en om te zorgen voor samenwerking tussen de lidstaten ten aanzien van de verdachte die, in afwachting van een rechterlijke beslissing, aan verplichtingen of aan toezicht is onderworpen. Derhalve wordt met dit kaderbesluit ernaar gestreefd om, als alternatief voor voorlopige hechtenis, in voorkomend geval de toepassing van niet-vrijheidsberovende maatregelen te bevorderen, ook in de gevallen waarin volgens het recht van de betrokken staat niet van meet af aan voorlopige hechtenis kan worden uitgesproken.

 

(5)

Met betrekking tot de hechtenis van personen tegen wie strafvervolging is ingesteld, bestaat het gevaar dat degene die ingezetene is van de staat waar de vervolging plaatsvindt, anders wordt behandeld dan de niet-ingezetene in die zin dat een niet-ingezetene het gevaar loopt in voorlopige hechtenis te worden genomen, terwijl een ingezetene in soortgelijke omstandigheden niet in detentie zou worden genomen. In een gemeenschappelijke Europese justitiële ruimte zonder binnengrenzen moeten maatregelen worden genomen die ervoor zorgen dat degene tegen wie strafvervolging is ingesteld en geen vaste en wettige verblijfplaats heeft in de staat waar de vervolging plaatsvindt, niet anders wordt behandeld dan degene tegen wie strafvervolging is ingesteld maar die wel in die staat vaste en wettige verblijfplaats heeft.

 

(6)

In het certificaat dat samen met de beslissing inzake toezichtmaatregelen aan de bevoegde autoriteit van de tenuitvoerleggingsstaat wordt toegezonden, moet melding...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2006)468 - Europees surveillancebevel in procedures tussen EU-lidstaten in afwachting van het proces
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit28

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 12 van 15-1-2001, pagina 10 pdf icoon.

     
  • 2. 
    COM(2005) 184 def., blz. 27.

     
  • 3. 
    Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 198 van 12-8-2005, pagina 1 pdf icoon (blz. 18, onder g).

     
  • 4. 
    COM(2004) 328 def.

     
  • 5. 
    COM(2004) 562 def.

     
  • 6. 
    SEC(2004) 1046.

     
  • 7. 
    Beschikbaar opeuropa.eu.int/comm/justice_home/news

     
  • 8. 
    Artikel 10 van de Overeenkomst betreffende de wederzijdse rechtshulp in strafzaken tussen de lidstaten (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 197 van 12-7-2000, pagina 3 pdf icoon) voorziet reeds in de mogelijkheid van verhoor per videoconferentie.

     
  • 9. 
    PB C
     
  • 10. 
    Advies van
     
  • 11. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 190 van 18-7-2002, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 12. 
    Dit surveillancebevel moet gesteld of vertaald zijn in de officiële taal of één van de officiële talen van de uitvoerende lidstaat of in een andere taal die door die lidstaat is aanvaard.

     
  • 13. 
    Deze melding moet gesteld of vertaald zijn in de officiële taal of één van de officiële talen van de uitvoerende lidstaat of in een andere taal die door die lidstaat is aanvaard.

     
  • 14. 
    Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 12 van 15-1-2001, pagina 10 pdf icoon.

     
  • 15. 
    COM(2005) 184 def., blz. 27.

     
  • 16. 
    Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 198 van 12-8-2005, pagina 1 pdf icoon (blz. 18, onder g).

     
  • 17. 
    COM(2004) 328 def.

     
  • 18. 
    COM(2004) 562 def.

     
  • 19. 
    SEC(2004) 1046.

     
  • 20. 
    Beschikbaar opeuropa.eu.int/comm/justice_home/news

     
  • 21. 
    Artikel 10 van de Overeenkomst betreffende de wederzijdse rechtshulp in strafzaken tussen de lidstaten (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 197 van 12-7-2000, pagina pdf icoon

    3) voorziet reeds in de mogelijkheid van verhoor per videoconferentie.

     
  • 22. 
    PB C
     
  • 23. 
    Advies van
     
  • 24. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 190 van 18-7-2002, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 25. 
    Dit surveillancebevel moet gesteld of vertaald zijn in de officiële taal of één van de officiële talen van de uitvoerende lidstaat of in een andere taal die door die lidstaat is aanvaard.

     
  • 26. 
    Deze melding moet gesteld of vertaald zijn in de officiële taal of één van de officiële talen van de uitvoerende lidstaat of in een andere taal die door die lidstaat is
     
  • 27. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 28. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.