Verordening 2003/1228 - Voorwaarden voor toegang tot het net voor grensoverschrijdende handel in elektriciteit

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 1 juli 2003 tot 2 maart 2011.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EG) nr. 1228/2003 van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2003 betreffende de voorwaarden voor toegang tot het net voor grensoverschrijdende handel in elektriciteit

officiële Engelstalige titel

Regulation (EC) No 1228/2003 of the European Parliament and of the Council of 26 June 2003 on conditions for access to the network for cross-border exchanges in electricity
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2003/1228
Origineel voorstel COM(2001)125 NLEN
Celex-nummer69 32003R1228

3.

Key dates

Document 15-07-2003
Bekendmaking in Publicatieblad 15-07-2003; Special edition in Lithuanian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Czech: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Slovenian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Maltese: Chapter 12 Volume 002,OJ L 176, 15.7.2003,Special edition in Slovak: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Romanian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Polish: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Hungarian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Bulgarian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Latvian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Estonian: Chapter 12 Volume 002
Inwerkingtreding 01-07-2003; Toepassing zie art 15
04-08-2003; in werking datum publicatie + 20 zie art 15
Einde geldigheid 02-03-2011; opgeheven door 32009R0714

4.

Wettekst

15.7.2003   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 176/1

 

VERORDENING (EG) Nr. 1228/2003 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 26 juni 2003

betreffende de voorwaarden voor toegang tot het net voor grensoverschrijdende handel in elektriciteit

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,

Gezien het voorstel van de Commissie (1),

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (2),

Gezien het advies van het Comité van de Regio's,

Volgens de in artikel 251 van het Verdrag neergelegde procedure (3),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Richtlijn 96/92/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 1996 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit (4) vormt een belangrijke stap vooruit bij de voltooiing van de interne elektriciteitsmarkt.

 

(2)

Op zijn bijeenkomst van 23 en 24 maart 2000 te Lissabon heeft Europese Raad gevraagd om een snelle voortgang van de voltooiing van de interne markt voor de sectoren elektriciteit en gas en om een versnelling van de liberalisering van deze sectoren, met het oog op de totstandbrenging van een volledig operationele interne markt op deze gebieden.

 

(3)

De totstandbrenging van een echte interne elektriciteitsmarkt dient te worden bevorderd door een intensivering van de handel in elektriciteit, welke, vergeleken met andere sectoren van de economie, momenteel onderontwikkeld is.

 

(4)

In aanvulling op de bepalingen van Richtlijn 96/92/EG moeten eerlijke, kosten-georiënteerde, de vergelijking met efficiënte netbeheerders uit structureel vergelijkbare gebieden in aanmerking nemende, transparante en rechtstreeks toepasbare voorschriften met betrekking tot grensoverschrijdende tarifering en de toewijzing van beschikbare interconnectiecapaciteit worden ingevoerd, teneinde een daadwerkelijke toegang tot de transmissiesystemen te verzekeren en aldus grensoverschrijdende transacties mogelijk te maken.

 

(5)

In zijn conclusies heeft de Energieraad van 30 mei 2000 de Commissie, de lidstaten en de nationale regelgevende instanties verzocht te zorgen voor een tijdige uitvoering van maatregelen voor congestiebeheer en, in samenwerking met de Europese transmissiesysteembeheerder (ETSO) een snelle invoering van een solide tariferingstelsel op langere termijn dat marktdeelnemers de juiste signalen inzake kostenverdeling geeft.

 

(6)

In zijn resolutie van 6 juli 2000 over het tweede verslag van de Commissie betreffende de stand van de liberalisering van de energiemarkten heeft het Europees Parlement gevraagd om voorwaarden voor het gebruik van de netten in de lidstaten die de grensoverschrijdende handel in elektriciteit niet in de weg staan en heeft het de Commissie verzocht specifieke voorstellen voor te leggen met het oogmerk alle bestaande hinderpalen voor de intracommunautaire handel weg te nemen.

 

(7)

Het is van belang dat derde landen die deel uitmaken van het Europees elektriciteitssysteem de regels van deze verordening en de uit hoofde van deze verordening aangenomen richtsnoeren naleven, teneinde de doelmatige werking van de interne markt te bevorderen.

 

(8)

In deze verordening dienen de grondbeginselen voor tarifering en capaciteitstoewijzing te worden vastgelegd en tegelijkertijd richtsnoeren te worden gegeven waarin de relevante beginselen en methoden nader worden uiteengezet, zodat een snelle aanpassing aan de gewijzigde omstandigheden mogelijk wordt.

 

(9)

Op een concurrerende open markt dienen de transportnetbeheerders een vergoeding te ontvangen voor de kosten in verband met het optreden van grensoverschrijdende elektriciteitsstromen op hun netten, en wel van de beheerders van die transportnetten...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2001)125-3 - Voorwaarden voor toegang tot het net voor grensoverschrijdende handel in elektriciteit
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit70

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Richtlijn 96/92/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 27 van 30-1-1997en Richtlijn 98/30/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998.

     
  • 2. 
    Of 2 500 miljard kilowattuur.

     
  • 3. 
    Resolutie Liberalisering van de energiemarkten A5-0180/2000 van 6 juli 2000.

     
  • 4. 
    COM (2000) 297 'Recente vooruitgang in de ontwikkeling van de interne elektriciteitsmarkt'.

     
  • 5. 
    Deze mededeling is een vervolg op de mededeling van 16 mei 2000 waarin de Commissie haar voorlopige zienswijze gaf over de manier waarop de liberalisering van de elektriciteitssector voltooid kan worden.

     
  • 6. 
    Gedetailleerde informatie staat op de website van de Commissie: elektriciteit - europa.eu.int/comm/energy/en/elec_single_market gas - europa.eu.int/comm/energy/en/gas_single_market

     
  • 7. 
    Steeds complexere handelsovereenkomsten maken het bijvoorbeeld onmogelijk de herkomst van gas of elektriciteit na te speuren.

     
  • 8. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 9. 
    De belangrijkste bron voor dit hoofdstuk is Eurostat, die tweemaal per jaar statistieken van elektriciteits- en gasprijzen publiceert.

     
  • 10. 
    Bij een gestandaardiseerd belastingsprofiel wordt uitgegaan van een aanname van het elektriciteitsverbruik van een type kleine verbruiker naar volume en tijdstip van de vraag. Eventuele afwijkingen van het profiel worden geregeld na periodieke aflezing van de bestaande meter, waardoor kan worden afgezien van de duurdere methode waarbij van minuut tot minuut het werkelijke verbruik wordt afgelezen en vergeleken met het bij contract vastgestelde volume van de verbruiker.

     
  • 11. 
    Volgens de Zweedse organisatie van elektriciteitsdistributeurs is 10% van alle huishoudens tussen 1 november 1999 en 31 augustus 2000 veranderd van leverancier. De elektriciteitsprijzen zijn echter ook voor andere huishoudens gedaald. De organisatie schat dat 2/3 van alle elektriciteitsleveranciers de prijzen heeft verlaagd.

     
  • 12. 
    Bron: Department of Trade and Industry: 'UK Energy Sector Indicators - 1999'.

     
  • 13. 
    COM (2000) 769, blz. 69.

     
  • 14. 
    Handel binnen het Scandinavische systeem (NORDEL) en tussen Ierland en het VK is hier niet in opgenomen.

     
  • 15. 
    Dit heeft met name betrekking op de mate waarin de kosten van het net tussen producenten en verbruikers zijn verdeeld.

     
  • 16. 
    PB

     
  • 17. 
    COM (2000) 769, blz. 70.

     
  • 18. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 19. 
    Mededeling van 20 september, Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 17 van 19-01-2001, pagina 4 pdf icoon.

     
  • 20. 
    Maar ook artikel 9, lid 2, van de gasrichtlijn (verplichting tot levering aan een bepaald gebied), artikel 17 van beide richtlijnen (weigering van toegang), artikel 20 van de gasrichtlijn en 21 van de elektriciteitsrichtlijn (toestemming voor de aanleg van directe leidingen) en artikel 23 van de elektriciteitsrichtlijn en 24 van de gasrichtlijn (waarborgen in het geval van een plotselinge crisis).

     
  • 21. 
    Inclusief, waar toepasselijk, intrekking van de vergunning.

     
  • 22. 
    De Commissie heeft een onderzoek opgezet om tot 2010 de gevolgen van de openstelling van de markt voor het milieu te beoordelen.

     
  • 23. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 24. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 25. 
    COM (2000) 279 def. van 10.5.2000, 'Voorstel voor een richtlijn betreffende de bevordering van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt'.

     
  • 26. 
    COM (97) 514 def. van 15.10.1997.

     
  • 27. 
    COM (2000) 247 def. van 26.4.2000 'Actieplan voor energie-efficiëntie in de Europese Gemeenschap'.

     
  • 28. 
    Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24.9.96 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging.

     
  • 29. 
    COM (2000) 87 def. van 8.3.2000 'Groenboek over de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Europese Unie'.

     
  • 30. 
    Op basis van de beschikbare Europese en nationale statistieken kunnen in de sector tussen 1990 en 1998 naar schatting meer dan 250 000 banen verloren zijn gegaan. Statistieken geven vaak echter slechts de ontwikkeling van de werkgelegenheid in nutsbedrijven als geheel aan en maken - in het geval van gecombineerde nutsbedrijven - geen onderscheid tussen de verschillende verleende diensten, b.v. gas-, elektriciteits- en watervoorziening.

     
  • 31. 
    Het comité werd opgericht op basis van het Besluit van de Commissie van 20 mei 1998 inzake de oprichting van sectorale comités ter bevordering van de dialoog tussen sociale partners op EU-niveau.

     
  • 32. 
    Beschikbaar op www.emcef.org, www.epsu.org, www.eurelectric.org

     
  • 33. 
    COM(2000) 297 def.

     
  • 34. 
    COM (2000) 769, blz. 71-72.

     
  • 35. 
    Richtlijn 96/92/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 27 van 30-1-1997en Richtlijn 98/30/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998.

     
  • 36. 
    Of 2 500 miljard kilowattuur.

     
  • 37. 
    Resolutie Liberalisering van de energiemarkten A5-0180/2000 van 6 juli 2000.

     
  • 38. 
    COM (2000) 297 'Recente vooruitgang in de ontwikkeling van de interne elektriciteitsmarkt'.

     
  • 39. 
    Deze mededeling is een vervolg op de mededeling van 16 mei 2000 waarin de Commissie haar voorlopige zienswijze gaf over de manier waarop de liberalisering van de elektriciteitssector voltooid kan worden.

     
  • 40. 
    Gedetailleerde informatie staat op de website van de Commissie: elektriciteit - europa.eu.int/comm/energy/en/elec_single_market gas - europa.eu.int/comm/energy/en/gas_single_market

     
  • 41. 
    Steeds complexere handelsovereenkomsten maken het bijvoorbeeld onmogelijk de herkomst van gas of elektriciteit na te speuren.

     
  • 42. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 43. 
    De belangrijkste bron voor dit hoofdstuk is Eurostat, die tweemaal per jaar statistieken van elektriciteits- en gasprijzen publiceert.

     
  • 44. 
    Bij een gestandaardiseerd belastingsprofiel wordt uitgegaan van een aanname van het elektriciteitsverbruik van een type kleine verbruiker naar volume en tijdstip van de vraag. Eventuele afwijkingen van het profiel worden geregeld na periodieke aflezing van de bestaande meter, waardoor kan worden afgezien van de duurdere methode waarbij van minuut tot minuut het werkelijke verbruik wordt afgelezen en vergeleken met het bij contract vastgestelde volume van de verbruiker.

     
  • 45. 
    Volgens de Zweedse organisatie van elektriciteitsdistributeurs is 10% van alle huishoudens tussen 1 november 1999 en 31 augustus 2000 veranderd van leverancier. De elektriciteitsprijzen zijn echter ook voor andere huishoudens gedaald. De organisatie schat dat 2/3 van alle elektriciteitsleveranciers de prijzen heeft verlaagd.

     
  • 46. 
    Bron: Department of Trade and Industry: 'UK Energy Sector Indicators - 1999'.

     
  • 47. 
    COM (2000) 769, blz. 69.

     
  • 48. 
    Handel binnen het Scandinavische systeem (NORDEL) en tussen Ierland en het VK is hier niet in opgenomen.

     
  • 49. 
    Dit heeft met name betrekking op de mate waarin de kosten van het net tussen producenten en verbruikers zijn verdeeld.

     
  • 50. 
    PB

     
  • 51. 
    COM (2000) 769, blz. 70.

     
  • 52. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 53. 
    Mededeling van 20 september, Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 17 van 19-01-2001, pagina 4 pdf icoon.

     
  • 54. 
    Maar ook artikel 9, lid 2, van de gasrichtlijn (verplichting tot levering aan een bepaald gebied), artikel 17 van beide richtlijnen (weigering van toegang), artikel 20 van de gasrichtlijn en 21 van de elektriciteitsrichtlijn (toestemming voor de aanleg van directe leidingen) en artikel 23 van de elektriciteitsrichtlijn en 24 van de gasrichtlijn (waarborgen in het geval van een plotselinge crisis).

     
  • 55. 
    Inclusief, waar toepasselijk, intrekking van de vergunning.

     
  • 56. 
    De Commissie heeft een onderzoek opgezet om tot 2010 de gevolgen van de openstelling van de markt voor het milieu te beoordelen.

     
  • 57. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 58. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 59. 
    COM (2000) 279 def. van 10.5.2000, 'Voorstel voor een richtlijn betreffende de bevordering van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt'.

     
  • 60. 
    COM (97) 514 def. van 15.10.1997.

     
  • 61. 
    COM (2000) 247 def. van 26.4.2000 'Actieplan voor energie-efficiëntie in de Europese Gemeenschap'.

     
  • 62. 
    Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24.9.96 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging.

     
  • 63. 
    COM (2000) 87 def. van 8.3.2000 'Groenboek over de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Europese Unie'.

     
  • 64. 
    Op basis van de beschikbare Europese en nationale statistieken kunnen in de sector tussen 1990 en 1998 naar schatting meer dan 250 000 banen verloren zijn gegaan. Statistieken geven vaak echter slechts de ontwikkeling van de werkgelegenheid in nutsbedrijven als geheel aan en maken - in het geval van gecombineerde nutsbedrijven - geen onderscheid tussen de verschillende verleende diensten, b.v. gas-, elektriciteits- en watervoorziening.

     
  • 65. 
    Het comité werd opgericht op basis van het Besluit van de Commissie van 20 mei 1998 inzake de oprichting van sectorale comités ter bevordering van de dialoog tussen sociale partners op EU-niveau.

     
  • 66. 
    Beschikbaar op www.emcef.org, www.epsu.org, www.eurelectric.org

     
  • 67. 
    COM(2000) 297 def.

     
  • 68. 
    COM (2000) 769, blz. 71-72.

     
  • 69. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 70. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.