Richtlijn 2003/98 - Hergebruik van overheidsinformatie
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatieofficiële Engelstalige titel
Directive 2003/98/EC of the European Parliament and of the Council of 17 November 2003 on the re-use of public sector informationRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2003/98 |
Origineel voorstel | COM(2002)207 ![]() ![]() |
Celex-nummer44 | 32003L0098 |
Document | 17-11-2003 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 31-12-2003; Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 041,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 047,OJ L 345, 31.12.2003,Special edition in Slovak: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Slovenian: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Maltese: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Lithuanian: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Estonian: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Polish: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Czech: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Latvian: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Hungarian: Chapter 13 Volume 032,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 041 |
Inwerkingtreding | 31-12-2003; in werking datum publicatie zie art 14 |
Einde geldigheid | 16-07-2021; opgeheven door 32019L1024 |
Omzetting | 01-07-2005; ten laatste zie art. 12 |
|
Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie
Publicatieblad Nr. L 345 van 31/12/2003 blz. 0090 - 0096
Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 17 november 2003
inzake het hergebruik van overheidsinformatie
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,
Gezien het voorstel van de Commissie(1),
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité(2),
Gezien het advies van het Comité van de Regio's(3),
Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(4),
Overwegende hetgeen volgt:
-
(1)Het Verdrag voorziet in de totstandbrenging van een interne markt en een stelsel waarmee vervalsing van de mededinging op de interne markt wordt voorkomen. De harmonisatie van de voorschriften en praktijken in de lidstaten inzake de exploitatie van overheidsinformatie draagt bij tot het bereiken van deze doelstellingen.
-
(2)De ontwikkeling van een informatie- en kennismaatschappij is van invloed op het leven van elke burger in de Gemeenschap, omdat hierdoor onder meer nieuwe manieren van toegang tot en verwerving van kennis worden geboden.
-
(3)Digitale inhoud speelt een belangrijke rol in deze ontwikkeling. De productie van inhoud heeft in de afgelopen jaren veel nieuwe arbeidsplaatsen opgeleverd en kan dat ook in de toekomst blijven doen. De meeste van deze arbeidsplaatsen ontstaan in kleine, nieuwe ondernemingen.
-
(4)De overheid verzamelt, produceert, vermenigvuldigt en verspreidt een breed scala van informatie op vele gebieden waarop zij actief is, zoals sociale, economische en geografische informatie, meteorologische informatie, toeristische informatie, informatie over bedrijven, octrooi-informatie en onderwijsinformatie.
-
(5)Een van de belangrijkste doelstellingen van de totstandbrenging van een interne markt is het scheppen van voorwaarden die de ontwikkeling van de gehele Gemeenschap bestrijkende diensten bevorderen. Overheidsinformatie vormt een belangrijke grondstof voor digitale informatieproducten en -diensten en zal een nog belangrijkere hulpbron worden voor de ontwikkeling van draadloze informatiediensten. In dit verband is een ruime, grensoverschrijdende dekking eveneens van wezenlijk belang. Ruimere mogelijkheden voor het hergebruik van overheidsinformatie zullen Europese ondernemingen onder meer in staat stellen om de mogelijkheden ervan te benutten en bij te dragen tot economische groei en het scheppen van werkgelegenheid.
-
(6)De verschillen tussen de voorschriften en praktijken in de lidstaten ten aanzien van de exploitatie van overheidsinformatie zijn aanzienlijk, waardoor de volledige exploitatie van het economische potentieel van deze essentiële bron van informatie wordt belemmerd. De traditie van overheidsinstanties met betrekking tot het gebruik van overheidsinformatie heeft zich zeer verschillend ontwikkeld. Hiermee dient rekening te worden gehouden. Een minimum aan harmonisatie van nationale voorschriften en praktijken inzake het hergebruik van overheidsdocumenten is noodzakelijk in gevallen waarin de verschillen tussen nationale regelingen en praktijken of het gebrek aan duidelijkheid een belemmering vormen voor de soepele werking van de interne markt en de voorspoedige ontwikkeling van de informatiemaatschappij in de Gemeenschap.
-
(7)Voorts zouden nationale wetgevingsactiviteiten waartoe een aantal lidstaten naar aanleiding van de technologische uitdagingen al het initiatief heeft genomen, zonder een minimum aan harmonisatie op het niveau van de Gemeenschap tot aanmerkelijke verschillen kunnen leiden. Het effect van dergelijke verschillen en onzekerheden op het gebied van de wetgeving zal nog duidelijker worden naarmate de...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.De redenen voor en de economische betekenis van dit initiatief zijn uitvoerig beschreven in een mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's van 23 oktober 2001, getiteld 'eEurope 2002: de realisatie van een EU-kader voor de exploitatie van overheidsinformatie', COM(2001) 607. In dit hoofdstuk wordt een kort overzicht gegeven van de belangrijkste argumenten die daarin naar voren zijn gebracht.
- 2.Op 20 maart 2001 heeft de Commissie een mededeling goedgekeurd met de titel 'De invoering van mobiele communicatie van de derde generatie (3G) in de Europese Unie: Stand van zaken en de weg vooruit', COM (2001) 141.
- 3.Richtsnoeren voor de verhoging van de synergie tussen de openbare en de particuliere sector op de informatiemarkt, Luxemburg, 1989.
- 4."Commercial exploitation of Europe's public sector information" (Commerciële exploitatie van overheidsinformatie in Europa), Pira International, september 2000.
- 5.'Digital Content for Global Mobile Services' (Digitale inhoud voor mobiele diensten wereldwijd), Andersen, 2002.
- 6.Zie bijvoorbeeld de studies 'Welvaartseffecten van verschillende financieringsmethoden van elektronische gegevensbestanden', Berenschot en het Nederlands Economisch Instituut in opdracht van het Nederlandse ministerie van binnenlandse zaken, 2001, "Commercial exploitation of Europe's public sector information", Pira International in opdracht van de Europese Commissie, september 2000, het onderzoek op het gebied van geo-informatie waarvan een verslag is opgenomen in 'The dissemination of spatial data: a North-American-European comparative study on the impact of government information policy', X.R. Lopez, Ablex Publishing Corporation, 1998, of de studie 'Economische effecten van laagdrempelige beschikbaarstelling van overheidsinformatie' (2000) voor het 'Ravi Bedrijvenplatform' (particuliere-sectorleden van de Stichting Ravi overlegorgaan voor vastgoedinformatie).
- 7.'Welvaartseffecten van verschillende financieringsmethoden van elektronische gegevensbestanden', Berenschot en het Nederlands Economisch Instituut in opdracht van het Nederlandse ministerie van binnenlandse zaken, 2001.
- 8.Uit de studie, die gebaseerd is op een conservatieve prognose van de marktontwikkeling na een verlaging van de gebruiksvergoedingen voor hergebruik van overheidsinformatie, komt naar voren dat een soepeler licentiebeleid extra belastinginkomsten genereert die de daling van de inkomsten uit dergelijke vergoedingen ruimschoots compenseren. Uiteindelijk zullen er dus geen inkomsten verloren gaan. "Commercial exploitation of Europe's public sector information", Pira International, september 2000.
- 9.Aanhangsel van de 'Begrotingscontrole 2000' van het Britse ministerie van financiën.
- 10.Zie de conclusies en aanbevelingen van de studie "Commercial exploitation of Europe's public sector information", Pira International, september 2000.
- 11.'Welvaartseffecten van verschillende financieringsmethoden van elektronische gegevensbestanden', Berenschot en het Nederlands Economisch Instituut in opdracht van het Nederlandse ministerie van binnenlandse zaken, 2001.
- 12.De reacties op het Groenboek en een analytisch overzicht daarvan zijn te vinden op de volgende website: www.cordis.lu/ econtent /psi/.
- 13.Om elke twijfel te vermijden: de term intellectuele-eigendomsrechten verwijst alleen naar het auteursrecht en de naburige rechten (inclusief sui generis beschermingsvormen). Hieronder vallen geen industriële-eigendomsrechten.
- 15.Richtlijn 96/9/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 1996 betreffende de rechtsbescherming van databanken, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 77 van 27-3-1996, pagina 20-28.
- 17.PB C
- 18.PB C
- 19.PB C
- 20.PB C
- 21.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 22.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 336 van 23-12-1994, pagina 214.
- 23.Op 20 maart 2001 heeft de Commissie een mededeling goedgekeurd met de titel 'De invoering van mobiele communicatie van de derde generatie (3G) in de Europese Unie: Stand van zaken en de weg vooruit', COM (2001) 141.
- 24.Richtsnoeren voor de verhoging van de synergie tussen de openbare en de particuliere sector op de informatiemarkt, Luxemburg, 1989.
- 25."Commercial exploitation of Europe's public sector information" (Commerciële exploitatie van overheidsinformatie in Europa), Pira International, september 2000.
- 26.'Digital Content for Global Mobile Services' (Digitale inhoud voor mobiele diensten wereldwijd), Andersen, 2002.
- 27.Zie bijvoorbeeld de studies 'Welvaartseffecten van verschillende financieringsmethoden van elektronische gegevensbestanden', Berenschot en het Nederlands Economisch Instituut in opdracht van het Nederlandse ministerie van binnenlandse zaken, 2001, "Commercial exploitation of Europe's public sector information", Pira International in opdracht van de Europese Commissie, september 2000, het onderzoek op het gebied van geo-informatie waarvan een verslag is opgenomen in 'The dissemination of spatial data: a North-American-European comparative study on the impact of government information policy', X.R. Lopez, Ablex Publishing Corporation, 1998, of de studie 'Economische effecten van laagdrempelige beschikbaarstelling van overheidsinformatie' (2000) voor het 'Ravi Bedrijvenplatform' (particuliere-sectorleden van de Stichting Ravi overlegorgaan voor vastgoedinformatie).
- 28.'Welvaartseffecten van verschillende financieringsmethoden van elektronische gegevensbestanden', Berenschot en het Nederlands Economisch Instituut in opdracht van het Nederlandse ministerie van binnenlandse zaken, 2001.
- 29.Uit de studie, die gebaseerd is op een conservatieve prognose van de marktontwikkeling na een verlaging van de gebruiksvergoedingen voor hergebruik van overheidsinformatie, komt naar voren dat een soepeler licentiebeleid extra belastinginkomsten genereert die de daling van de inkomsten uit dergelijke vergoedingen ruimschoots compenseren. Uiteindelijk zullen er dus geen inkomsten verloren gaan. "Commercial exploitation of Europe's public sector information", Pira International, september 2000.
- 30.Aanhangsel van de 'Begrotingscontrole 2000' van het Britse ministerie van financiën.
- 31.Zie de conclusies en aanbevelingen van de studie "Commercial exploitation of Europe's public sector information", Pira International, september 2000.
- 32.'Welvaartseffecten van verschillende financieringsmethoden van elektronische gegevensbestanden', Berenschot en het Nederlands Economisch Instituut in opdracht van het Nederlandse ministerie van binnenlandse zaken, 2001.
- 33.De reacties op het Groenboek en een analytisch overzicht daarvan zijn te vinden op de volgende website: www.cordis.lu/ econtent /psi/.
- 34.Om elke twijfel te vermijden: de term intellectuele-eigendomsrechten verwijst alleen naar het auteursrecht en de naburige rechten (inclusief sui generis beschermingsvormen). Hieronder vallen geen industriële-eigendomsrechten.
- 36.Richtlijn 96/9/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 1996 betreffende de rechtsbescherming van databanken, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 77 van 27-3-1996, pagina 20-28.
- 38.PB C
- 39.PB C
- 40.PB C
- 41.PB C
- 42.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 43.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 336 van 23-12-1994, pagina 214.
- 44.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 45.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.