Richtlijn 2003/42 - Melding van voorvallen in de burgerluchtvaart

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. 32003L0042
  6. Origineel voorstel
  7. Bronnen en disclaimer
  8. Uitgebreide versie
  9. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 4 juli 2003 tot 14 november 2015 en moest uiterlijk op 4 juli 2005 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2003/42/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2003 inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart

officiële Engelstalige titel

Directive 2003/42/EC of the European Parliament and of the Council of 13 June 2003 on occurrence reporting in civil aviation
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2003/42
Origineel voorstel COM(2000)847 NLEN
Celex-nummer33 32003L0042

3.

Key dates

Document 13-06-2003
Bekendmaking in Publicatieblad 04-07-2003; Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 003,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 012,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 007,OJ L 167, 4.7.2003,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 012,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 007
Inwerkingtreding 04-07-2003; in werking datum publicatie
Einde geldigheid 14-11-2015; opgeheven door 32014R0376
Omzetting 04-07-2005; ten laatste zie art. 11.1

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32003L0042

Richtlijn 2003/42/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2003 inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart

Publicatieblad Nr. L 167 van 04/07/2003 blz. 0023 - 0036

Richtlijn 2003/42/EG van het Europees Parlement en de Raad

van 13 juni 2003

inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 80, lid 2,

Gezien het voorstel van de Commissie(1),

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité(2),

Na raadpleging van het Comité van de Regio's,

Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3) en gezien de gemeenschappelijke tekst die op 9 april 2003 door het Bemiddelingscomité is goedgekeurd,

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    De ongevallencijfers in de burgerluchtvaart zijn de afgelopen tien jaar redelijk constant gebleven; niettemin bestaat er bezorgdheid dat de voorspelde toename van het vluchtverkeer zou kunnen leiden tot een stijging van het aantal ongevallen in de nabije toekomst.
  • (2) 
    Richtlijn 94/56/EG van de Raad van 21 november 1994 houdende vaststelling van de grondbeginselen voor het onderzoek van ongevallen en incidenten in de burgerluchtvaart(4) heeft tot doel ongevallen te voorkomen door de snelle uitvoering van onderzoek te bevorderen.
  • (3) 
    De ervaring leert dat, voordat een ongeval plaatsvindt, dikwijls al incidenten of tal van andere tekortkomingen op het bestaan van veiligheidsrisico's wijzen.
  • (4) 
    Voor verhoging van de veiligheid van de burgerluchtvaart is meer kennis over deze voorvallen - kennis die analyse en trendbewaking vergemakkelijkt - nodig om corrigerende maatregelen te kunnen nemen.
  • (5) 
    Wanneer bij voorvallen vliegtuigen zijn betrokken die in een lidstaat zijn geregistreerd of die worden geëxploiteerd door een in een lidstaat gevestigde onderneming, moeten de voorvallen worden gemeld, ook indien zij zich buiten het grondgebied van de Gemeenschap hebben voorgedaan.
  • (6) 
    Iedere lidstaat moet een systeem voor verplichte melding van voorvallen opzetten.
  • (7) 
    De verschillende in de burgerluchtvaart werkzame categorieën personeel nemen voorvallen waar en dienen deze derhalve te melden.
  • (8) 
    De opsporing van potentieel gevaar kan veel efficiënter worden door de uitwisseling van informatie over dergelijke voorvallen.
  • (9) 
    Ondersteunende programmatuur voor de uitwisseling van informatie tussen verschillende systemen is noodzakelijk.
  • (10) 
    Informatie over veiligheid zou beschikbaar moeten zijn voor de instanties die zijn belast met veiligheidsregelgeving op het gebied van de burgerluchtvaart of met het onderzoek naar ongevallen en incidenten in de Gemeenschap en, voorzover van toepassing, voor de mensen, die daaruit kunnen leren en dan de nodige maatregelen kunnen doorvoeren of invoeren om de veiligheid te verhogen.
  • (11) 
    Informatie over veiligheid is dermate gevoelig dat verzameling daarvan alleen mogelijk is, als zij als vertrouwelijk wordt behandeld, de bron wordt beschermd en het vertrouwen van het in de burgerluchtvaart werkzame personeel wordt gewonnen.
  • (12) 
    Aan het publiek moet algemene informatie worden verstrekt over de veiligheid in de luchtvaart.
  • (13) 
    Er dienen passende maatregelen te worden genomen om stelsels van vertrouwelijke melding te kunnen invoeren.
  • (14) 
    De voor de uitvoering van deze richtlijn benodigde maatregelen moeten worden genomen overeenkomstig Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden(5).
  • (15) 
    Er dient te worden gezorgd voor consistentie met de technische meldingsvoorschriften die nationale deskundigen...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

  • COM(2000)847 - Melding van voorvallen in de burgerluchtvaart
 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit34

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Thans artikel 71.

     
  • 2. 
    Richtlijn 80/1266/EEG van de Raad van 16 december 1980 inzake de toekomstige samenwerking en onderlinge bijstand van de lidstaten op het gebied van het onderzoek naar de oorzaken van luchtvaartongevallen. Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 375 van 31-12-1980.

     
  • 3. 
    Document SEC(91) 1419 def. van 4.9.1991.

     
  • 4. 
    Richtlijn 94/56/EG van de Raad van 21 november 1994 houdende vaststelling van de grondbeginselen voor het onderzoek van ongevallen en incidenten in de burgerluchtvaart. Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 319 van 12-12-1994.

     
  • 5. 
    Standards and Recommended Practices.

     
  • 6. 
    Internationale vereniging van verkeersvliegers.

     
  • 7. 
    De internationale burgerluchtvaartorganisatie

     
  • 8. 
    Momenteel wordt onderzocht of het haalbaar is de meldsystemen van fabrikanten, luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsorganisaties te koppelen aan de systemen voor verplichte melding van voorvallen, om zo het automatisch doorgeven van relevante informatie mogelijk te maken.

     
  • 9. 
    In ICAO-taal wordt een dergelijk systeem 'vrijwillig' genoemd in tegenstelling tot verplicht, terwijl het in Europa 'vertrouwelijk' wordt genoemd om verwarring te voorkomen met alle andere systemen die bijvoorbeeld door fabrikanten, luchtvaartmaatschappijen of onderhoudsorganisaties zijn opgezet.

     
  • 10. 
    Juridische problemen in verband met de implementatie van een communautair systeem voor vrijwillige melding van incidenten op het gebied van luchtverkeersveiligheid, door Prof. Lucien Rapp.

     
  • 11. 
    PB C van , blz. .

     
  • 12. 
    PB C van , blz. .

     
  • 13. 
    PB C van , blz. .

     
  • 14. 
    PB C van , blz. .

     
  • 15. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23 pdf icoon.

     
  • 16. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 373 van 31-12-1991, pagina 4.

     
  • 17. 
    Thans artikel 71.

     
  • 18. 
    Richtlijn 80/1266/EEG van de Raad van 16 december 1980 inzake de toekomstige samenwerking en onderlinge bijstand van de lidstaten op het gebied van het onderzoek naar de oorzaken van luchtvaartongevallen. Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 375 van 31-12-1980.

     
  • 19. 
    Document SEC(91) 1419 def. van 4.9.1991.

     
  • 20. 
    Richtlijn 94/56/EG van de Raad van 21 november 1994 houdende vaststelling van de grondbeginselen voor het onderzoek van ongevallen en incidenten in de burgerluchtvaart. Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 319 van 12-12-1994.

     
  • 21. 
    Standards and Recommended Practices.

     
  • 22. 
    Internationale vereniging van verkeersvliegers.

     
  • 23. 
    De internationale burgerluchtvaartorganisatie

     
  • 24. 
    Momenteel wordt onderzocht of het haalbaar is de meldsystemen van fabrikanten, luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsorganisaties te koppelen aan de systemen voor verplichte melding van voorvallen, om zo het automatisch doorgeven van relevante informatie mogelijk te maken.

     
  • 25. 
    In ICAO-taal wordt een dergelijk systeem 'vrijwillig' genoemd in tegenstelling tot verplicht, terwijl het in Europa 'vertrouwelijk' wordt genoemd om verwarring te voorkomen met alle andere systemen die bijvoorbeeld door fabrikanten, luchtvaartmaatschappijen of onderhoudsorganisaties zijn opgezet.

     
  • 26. 
    Juridische problemen in verband met de implementatie van een communautair systeem voor vrijwillige melding van incidenten op het gebied van luchtverkeersveiligheid, door Prof. Lucien Rapp.

     
  • 27. 
    PB C van , blz. .

     
  • 28. 
    PB C van , blz. .

     
  • 29. 
    PB C van , blz. .

     
  • 30. 
    PB C van , blz. .

     
  • 31. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23 pdf icoon.

     
  • 32. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 373 van 31-12-1991, pagina 4.

     
  • 33. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 34. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.