Autovrije centra gunstig voor economie

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op donderdag 28 juli 2011, 14:04.

Volgens onderzoek van verkeersadviseur Richard ter Avest van bureau Goudappel Coffeng zijn investeringen in autovrije en autoluwe centra van kleinere steden en dorpen gunstig voor de lokale economie. Met name de combinatie autoluw en goed bereikbaar per fiets pakt in kleinere kernen gunstig uit.

Ter Avest noemt in Cobouw van 22-7 als voorbeelden van een succesvolle aanpak Voorst en Hardenberg. Hij adviseert gemeenten de rug recht te houden als middenstanders zich verzetten tegen het verkeersluw maken van een gebied: “Die zijn vaak bang dat ze hun klandizie verliezen als het centrum autovrij wordt. Ze gaan er aan voorbij dat het winkelend publiek nu juist graag wil dat binnensteden compacter zijn en het winkelaanbod meer kwaliteit heeft.”

Ik ben het helemaal eens met Ter Avest. Als gemeenten het geld dat ze nu uitgeven aan de ontwikkeling van megalomane koopgoten en woonboulevards zouden besteden aan meer ruimtelijke kwaliteit in de bestaande winkelconcentraties zou er voor minder belastinggeld méér winkelplezier en schonere lucht geleverd worden.