Werkbezoek VolkerRail

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op woensdag 20 juli 2011, 10:02.

Gistermiddag bezocht ik de Utrechtse vestiging van VolkerRail, een van de drie grote spoorinfrabedrijven in Nederland. Ondanks de smalle marges in deze branche timmert het bedrijf aan de weg met een aantal innovatieve concepten.

Een bekende verschijning op het spoorwegnet is de videoschouwtrein van Inspectation, die gebruikt wordt om -rijdend- de kwaliteit van de rails te controleren. De naam kan beter omgedoopt worden in meettrein, want de foto/video-opnamen worden steeds meer vervangen door metingen met lasers, waarvan de output geautomatiseerd verwerkt kan worden door het onderhoudsmaterieel.

Een andere ontwikkeling is de inzet van de mobiele werkplaats. Dat is een wagon die aan de onderzijde open is, waarmee binnen een half uur een versleten stuk rails verwijderd en vervangen kan worden. Het grote voordeel van deze aanpak is dat de mobiele werkplaats binnen de normale dienstregeling -dus overdag- kan worden ingezet. Op dit moment wordt het grootste deel van het onderhoudswerk in de nacht en weekends uitgevoerd. Dat maakt het werk er niet aantrekkelijker op.

Naar schatting 50% van het onderhoud zou in de toekomst uitgevoerd kunnen worden met de mobiele werkplaats, mits ProRail voldoende treinpaden beschikbaar stelt voor onderhoud. Helaas is dat een groot knelpunt, waardoor de bezetting van deze innovatieve voorziening nog ver achterblijft bij de maximale potentie.

Natuurlijk hebben we het ook nog gehad over mijn voorstel om op een aantal maatgevende punten in het spoorwegnet een 100% controle te gaan uitvoeren naar de geluidemissies van spoorwegmaterieel. Met name slecht onderhouden buitenlandse rammelbakken zorgen voor veel overlast langs de spoorbaan, daar zou je met een lik op stuk aanpak wat aan kunnen doen. Tot mijn genoegen denkt VolkerRail dat een dergelijke meting prima zou passen bij het al lopende Gotcha meeprogramma, waarmee op 41 punten in Nederland de aslasten en “vierkante wielen” geregistreerd worden.

Joop Atsma heeft onlangs bij de behandeling van de wet Swung-I toegezegd om mijn voorstel te onderzoeken. Het lijkt erop dat deze aanpak haalbaar en betaalbaar is.