Verspilling in Europese Ontwikkelingssamenwerking - Hoofdinhoud
Woensdag 27 april was het spoeddebat over Europese Ontwikkelingssamenwerking nav een rapport dat verspilling blootlegde. Namens de VVD had ik de volgende inbreng:
De EU staat niet bekend als de meest efficiënt operende instantie.
Ontwikkelingssamenwerking staat niet bekend als het veld met de meest effectieve bestedingen.
Helaas blijkt een combinatie van beiden dan ook een recept dat een onsmakelijk gerecht oplevert.
Een half miljoen Euro om in Mali en Burkina Faso een groep Belgen aan Afrikanen te leren dansen.
10 miljoen aan een werkgelegenheidsproject dat 6 mensen aan werk helpt. Dat is op zich al waanzin. Maar onderliggend probleem is nog veel erger: dit deel van het Europese Ontwikkelingsbeleid was bij voorbaat al tegenstrijdig aan het Europese migratiebeleid.
Hoe haal je het dan in je hoofd zo’n project te starten?
De VVD stelt ook vraagtekens bij het rondpompen van geld. Ziet de Staatssecretaris er enig nut in dat lidstaten belastinggeld geven aan multilaterale instellingen. En dat lidstaten geld geven aan de EU die dan uit naam van die lidstaten ook nog eens belastinggeld geeft aan diezelfde multilaterale instellingen?
De EU leunt zwaar op begrotingssteun. De helft van het geld gaat op die manier de deur uit! Overigens wel goed om te zien dat de Nederland kritische geluiden daarover ook de rapporteurs opgevallen zijn.
Maar de EU geeft nog steeds onbekommerd begrotingssteun aan landen als Tanzania die geen enkele moeite doen hun verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen piraterij. Is de Staatssecretaris bereid de noodzaak van een regionaal piraterijtribunaal te koppelen aan toekomstige begrotingssteun aan de betrokken landen, ook door de EU?
De belastingbetaler, de donorlanden en de mensen in ontwikkelingslanden zijn erbij gebaat dat we kunnen zien welk geld waarnaartoe gaat. Bij de EU is mistigheid troef.
Wat gaat de Staatssecretaris doen om transparantie en betere controle op de besteding van Europees ontwikkelingsgeld te bewerkstelligen?
Want nu lijkt het of Nederland minste macht heeft om in te grijpen bij fouten uitgerekend waar op de grootste schaal fouten worden gemaakt.
Helemaal onbegrijpelijk is het aparte lijstje met ‘geheime hulp’ dat de EU hanteert. Kan de Staatssecretaris aangeven of hij enige ratio hierachter ziet?
Of is hij bereid binnen de EU te ijveren voor een einde aan deze mistige praktijk
De conclusie over het Europese Ontwikkelingsbeleid is een tragische.
Een feest van de gemiste kansen. Alle meerwaarde die de EU op OS zou kunnen hebben, laat ze totaal onbenut.
De EU hangt de 28e donor uit en baseert zich op principes die al lang niet meer de onze zijn. Er is vast over nagedacht, maar niet echt lang.
Het is verslaafd aan begrotingssteun. Het screent projecten slecht. Het is niet transparant. Het is veel bureaucratischer dan OS door lidstaten. En er zit amper een strategie achter het beleid.
Over een paar jaar staan de nieuwe toezeggingen voor vrijwillige bijdragen aan Europees OS-beleid op de rol. Is de Staatssecretaris bereid de hoogte van de Nederlandse bijdrage te koppelen aan de in de tussentijd gerealiseerde verbeteringen? En als die uitblijven het Nederlandse OS-beleid in beduidend mindere mate via de EU te laten lopen?
De VVD ziet graag een Europa waar het meerwaarde heeft. We zijn al geen fan van hetzelfde werk dunnetjes overdoen. Maar het kan nog erger: hier levert Europa slechter werk voor meer geld.
Op het gebied van meerwaarde creëren, slim omgaan met geld en voeren van zinnig beleid is de EU zelf hard toe aan wat ontwikkelingshulp.
Deel dit bericht: