De Melkkoe, de Wildgroei en de Botte Bijl - Hoofdinhoud
Zomerblog #4
D66 wil 30 miljoen voor de promotie van Nederland als internationale bestemming. Net zoals het bedrijfsleven doet, moeten het Rijk en de gemeenten meer investeren in de gezamenlijke Holland Promotie
Dat is nodig. Want na het verslappen van onze innovatiekracht, zakt Nederland nu weg als bestemming voor internationale toeristen, zakenlui en congressen. Tussen 2007 en 2009 daalde het aantal overnachtingen van 34 miljoen naar 31.5 miljoen. En de toeristische bestedingen van 35.9 naar 35.2 miljard euro. Ook zakt Nederland op de internationale ranglijstjes. Zo daalde Amsterdam van 9 naar 10 op de wereldranglijst van congressteden. Dit tij moet gekeerd.
Banen
Toeristische bestedingen zijn van belang voor de Nederlandse economie. Ruim 5% van wat Nederland jaarlijks verdient (bbp) komt hier vandaan. Dit zorgt niet alleen voor veel banen (juist ook voor parttimers, vakantiekrachten en lageropgeleiden) maar ook voor extra opdrachten in het hele bedrijfsleven: een congreslocatie moet immers ook beveiligd, gecaterd en schoongemaakt worden.
Melkkoe, wildgroei en botte bijl
Niets voor niets investeert het bedrijfsleven jaarlijks 12 miljoen euro in de gezamenlijke promotie van Nederland in het buitenland. Maar de overheid laat het lelijk afweten.
Weliswaar heffen gemeenten steeds meer toeristenbelasting maar helaas gaat dit geld steeds vaker naar de algemene middelen in plaats van naar toeristische activiteiten. Naast dit melkkoe gedrag is er sprake van lokale wildgroei. Gemeenten concurreren fel met elkaar om binnenlandse toeristen te lokken. Tegenwoordig heeft elke stad of regio heeft zijn eigen reclameslogan: "Allemaal Almere" of "Drenthe doet wat met je", enzovoorts. Deze lappendeken is weinig effectief. Bovendien is de markt voor buitenlandse toeristen veel groter en dus kansrijker.
Echter, op de promotie van Nederland in het buitenland wil de regering juist fors bezuinigen. In vier jaar tijd wil het Rijk haar bijdrage terugschroeven van 16.6 miljoen naar 5.8 miljoen euro per jaar. Met deze botte bijl jaag je de buitenlandse bezoekers natuurlijk weg.
30 miljoen
Daarom wil D66 twee dingen.
Allereerst dat de rijksoverheid minstens zoveel bijdraagt aan de Holland Promotie als het bedrijfsleven doet, namelijk 12 miljoen euro. Want bij publiekprivate samenwerking is fifty-fifty een goed uitgangspunt. Dit betekent dat op de huidige 16.6 miljoen 'slechts' 4.6 miljoen (in plaats van de geplande 10.8 miljoen euro) bezuinigd kan worden. De resterende 6.2 miljoen kan staatssecretaris Bleker bijvoorbeeld halen uit het Kenniscentrum Toerisme (KCR) en de budgetten voor Agentschap.NL en Synthens, die opgaan in de Ondernemerspleinen.
Ten tweede vraagt D66 alle gemeenten die toeristenbelasting heffen om daarvan 5% af te staan aan de gezamenlijke Holland Promotie. Op een totaalbedrag van 125 miljoen euro per jaar betekent dit ruim 6 miljoen euro.
Met de 12 miljoen van zowel bedrijfsleven als rijksoverheid resulteert dit in een pot van ruim 30 miljoen euro om buitenlandse bezoekers en bestedingen naar Nederland te trekken.
Komt allen! Komt dat zien!