Werkbezoek ProRail en NedTrain

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op zaterdag 11 juni 2011, 23:04.

Gisteren bracht ik met de leden van de tijdelijke commissie spoor een (in)werkbezoek aan ProRail en NedTrain. De commissie doet onderzoek naar de effectiviteit van de investeringen in spoorinfra in vergelijking met die in het buitenland.

Roel Liemburg (Railinfra opleidingen) legt commissievoorzitter Attje Kuiken uit hoe beveiligingssysteem ATB werkt

NedTrain, doet met 3000 medewerkers in vier vestigingen en ruim dertig steunpunten vrijwel alle onderhoud van NS materieel

’s middags bezochten we de vestiging van NedTrain (100% NS dochter) in Haarlem. In die vestiging worden alle grote revisies van treinstellen uitgevoerd. Die worden na een jaar of 25 helemaal gestript en opnieuw ingericht, waarbij ook airco en internet wordt aangebracht. In de vernieuwde productiehallen is veel geinvesteerd in verhoging van de productiviteit. Zo wordt 40% bespaard op de montagetijd van de stoelen in rijtuigen, doordat de stoelen in de juiste opstelling voorgemonteerd per container worden aangevoerd.

rijtuigen van 90 ton worden door de fabriekshal verplaatst met luchtkussens

De commissie rapporteert eind december 2011 haar bevindingen aan de Kamer. Tot die tijd zal je weinig vernemen over onze discussies en (tussen)conclusies, want die zijn vertrouwelijk.