Supermarkten zijn zelf verantwoordelijk voor de verkoop van alcohol aan jongeren - Hoofdinhoud
Metro: Cassière de klos om drankverbod
Niels Rigter - Dagelijks een incident met jongeren die geen drank meekrijgen, zegt ondernemingsraad van Ahold “Tijd dat er een eind komt aan de rol van agent die caissières moeten spelen”
Elke dag vindt er in elk filiaal van Albert Heijn en Gall en Gall wel een scheldpartij of bedreiging plaats omdat het personeel weigert drank te verkopen aan minderjarigen. Dat zegt Erik Kok van de ondernemingsraad van Ahold, waaronder de supermarkten en slijterijen vallen. Alcohol verkopen aan kinderen onder de 16 jaar is verboden. Voor sterke drank geldt een leeftijdsgrens van 18 jaar. Minderjarigen die geen drank meekrijgen maken daar geregeld stampij om aan de kassa, zegt Kok. “Soms gaan ze de discussie aan, soms ook schelden ze de veelal jeugdige caissière ronduit verrot. Dat maakt veel indruk en ik heb al menig collega verloren aan deze vorm van geweld. Na de derde bedreiging houden ze het voor gezien.”
Kok vindt het oneerlijk dat de naleving van het drankverbod alleen bij de kassamedewerker ligt. Immers: minderjarigen die het lukt drank te kopen, zijn zelf níet strafbaar. “Die mogen proberen om bier te kopen, en nog eens proberen... Het is gewoon vrij schieten op de caissière, zonder dat ze enig risico lopen.” Kok zou willen dat ook de aanschaf van alcohol onder de 16 strafbaar wordt. “Dat kan de kassamedewerker tegen zo’n opgeschoten jongere zeggen: ‘Weet je wel dat je iets strafbaars wil.’ Dat zal helpen.”
De nieuwe drank- en horecawet die nu in de maak is, komt hieraan tegemoet. De wet maakt weliswaar niet de aanschaf, maar wel het voorhanden hebben van drank in publieke ruimtes bij minderjarigen strafbaar. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), branchevereniging voor de supermarkten, verwacht dat de wet veel narigheid aan de kassa voorkomt.
Ook PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester ziet de wet zitten. Toch is ze de ‘lobby’ van de supermarkten ‘meer dan zat’. “De supermarkten zijn er zelf voor verantwoordelijk dat ze geen alcohol verkopen aan minderjarigen. Zij kiezen ervoor om alles bij de kassamedewerkers te leggen. Terwijl er genoeg manieren zijn om leeftijdscontrole makkelijker te maken.” Zo zouden supermarkten aparte alcoholkassa’s kunnen inrichten, voorzien van ‘ageviewers’ (zie kader). “Sommige slijterijen werken daar al mee. Maar de meeste supermarkten falen aantoonbaar met het verkoopverbod van alcohol aan minderjarigen.” Het CBL bestrijdt dat. “De naleving van leeftijdsgrenzen verbetert juist sterk”, zegt woordvoerder Henrieke Crielaard. “Maar het heeft z’n tijd nodig voordat bij jongeren onder de 16 helemaal is doorgedrongen dat het niet normaal is om te drinken.”