COM(2011)144 - WITBOEK Stappenplan voor een interne Europese vervoersruimte - werken aan een concurrerend en zuinig vervoerssysteem
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
WITBOEK Stappenplan voor een interne Europese vervoersruimte – werken aan een concurrerend en zuinig vervoerssysteemofficiële Engelstalige titel
WHITE PAPER Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport systemRechtsinstrument | Witboek |
---|---|
Besluitvormingsprocedure | Initiatiefverslag (INI) |
COM-nummer51 | COM(2011)144 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | SEC(2011)358; SEC(2011)391; SEC(2011)359 |
Procedurenummer53 | 2011/2096(INI) |
Celex-nummer54 | 52011DC0144 |
Document | 28-03-2011 |
---|---|
Online publicatie | 29-03-2011 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs), een overzicht van relevante raadplegingen en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Zie de mededeling van de Commissie: 'Routekaart naar een concurrerende koolstofarme economie in 2050', COM(2011) 112.
- 2.Dit betekent dat de uitstoot met ongeveer 70% moet worden verminderd ten opzichte van 2008.
- 3.Een beschrijving van de manier waarop vervoer zich tot 2050 zou ontwikkelen indien niet wordt ingegrepen om deze trends om te buigen (referentiescenario) wordt gegeven in bijlage 3: 'Referentiescenario (2010-2050)' van de effectbeoordeling bij het Witboek vervoer.
- 4.COM(2010) 2020.
- 5.COM(2011) 109.
- 6.Uit berekeningen op basis van Eurostatgegevens blijkt dat meer dan de helft van alle via de weg vervoerde goederen (uitgedrukt in tonnage) vervoerd worden over afstanden van minder dan 50 km en dat die afstand in driekwart van de gevallen minder dan de 150 km bedraagt.
- 7.De EU heeft een geïntegreerd maritiem beleid ontwikkeld waarin de scheepvaart in een bredere beleids-, concurrentie- en regionale ontwikkelingscontext wordt bekeken, zie COM(2009) 540.
- 8.Met 'voertuigen op klassieke brandstoffen' wordt bedoeld voertuigen met een niet-hybride interne verbrandingsmotor.
- 9.Hierdoor zal ook de uitstoot van schadelijke stoffen sterk dalen.
- 10.Overeenkomstig het Europees ATM-masterplan:
- 11.Overeenkomstig het Europees ERTMS-implementatieplan: zie Besluit C/2009/561 van de Commissie.
- 12.Overeenkomstig het Easy Way 2 plan: zie Besluit C/2010/9675 van de Commissie.
- 13.Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring en informatiesysteem voor de zeescheepvaart (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 208 van 5-8-2002 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 208 van 5-8-2002, als gewijzigd bij Richtlijn 2009/17/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 131 van 28-5-2009 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 131 van 28-5-2009).
- 14.Zie Richtlijn 2005/44/EG.
- 15.Zie de mededeling van de Commissie betreffende de 'Innovatie-Unie', COM(2010) 546 en de mededeling van de Commissie 'Een digitale Agenda voor Europa', COM(2010) 245/2.
- 16.De mededeling van de Commissie COM(2010) 186, waarin een technologieneutrale aanpak wordt voorgesteld ten aanzien van de alternatieve brandstoffen voor interne verbrandingsmotoren, elektrische voertuigen en waterstof/brandstofcelvoertuigen, vormt de basis voor het beleid inzake schone en energiezuinige voertuigen.
- 17.COM(2009) 538 definitief en COM(2010) 584 definitief.
- 18.In haar mededeling over de strategie voor de internalisering van de externe kosten (SEC(2008) 2207, begeleidend document bij COM(2008) 435) heeft de Commissie voor de hele vervoerssector een gemeenschappelijke methodologie vastgesteld voor de doorberekening van alle externe kosten.
- 19.COM(2010) 700.
- 20.Zie overweging 3 van Richtlijn 2009/29/EG.
- 21.Zie ook de mededeling van de Commissie 'Partnerschap Europese Unie-Afrika - Afrika en Europa met elkaar verbinden : naar een nauwere samenwerking op het gebied van vervoer' COM(2009) 301.
- 22.Deze ruimte omvat de Euro-mediterrane luchtvaartruimte (zie de mededeling 'Een partnerschap voor democratie en gedeelde welvaart met het zuidelijke Middellandse Zeegebied' COM(2011) 200, maar ook andere buurlanden van de Unie.
- 23.Zie COM(2011) 200.
- 24.Het gekozen scheidingsscenario moet de ontwikkeling van concurrentie, blijvende investeringen en een kostenefficiënte dienstverlening waarborgen.
- 25.Dit betekent dat alle uitvoeringsmaatregelen van Verordening (EG) nr. 1222/2009 inzake de etikettering van banden moeten worden vastgesteld. Tegen 2020 kan dit voor het hele wagenpark van de EU een brandstofbesparing van 5% opleveren.
- 26.Zie de mededeling van de Commissie: 'Routekaart naar een concurrerende koolstofarme economie in 2050', COM(2011) 112.
- 27.Dit betekent dat de uitstoot met ongeveer 70% moet worden verminderd ten opzichte van 2008.
- 28.Een beschrijving van de manier waarop vervoer zich tot 2050 zou ontwikkelen indien niet wordt ingegrepen om deze trends om te buigen (referentiescenario) wordt gegeven in bijlage 3: 'Referentiescenario (2010-2050)' van de effectbeoordeling bij het Witboek vervoer.
- 29.COM(2010) 2020.
- 30.COM(2011) 109.
- 31.Uit berekeningen op basis van Eurostatgegevens blijkt dat meer dan de helft van alle via de weg vervoerde goederen (uitgedrukt in tonnage) vervoerd worden over afstanden van minder dan 50 km en dat die afstand in driekwart van de gevallen minder dan de 150 km bedraagt.
- 32.De EU heeft een geïntegreerd maritiem beleid ontwikkeld waarin de scheepvaart in een bredere beleids-, concurrentie- en regionale ontwikkelingscontext wordt bekeken, zie COM(2009) 540.
- 33.Met 'voertuigen op klassieke brandstoffen' wordt bedoeld voertuigen met een niet-hybride interne verbrandingsmotor.
- 34.Hierdoor zal ook de uitstoot van schadelijke stoffen sterk dalen.
- 35.Overeenkomstig het Europees ATM-masterplan:
- 36.Overeenkomstig het Europees ERTMS-implementatieplan: zie Besluit C/2009/561 van de Commissie.
- 37.Overeenkomstig het Easy Way 2 plan: zie Besluit C/2010/9675 van de Commissie.
- 38.Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring en informatiesysteem voor de zeescheepvaart (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 208 van 5-8-2002 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 208 van 5-8-2002, als gewijzigd bij Richtlijn 2009/17/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 131 van 28-5-2009 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 131 van 28-5-2009).
- 39.Zie Richtlijn 2005/44/EG.
- 40.Zie de mededeling van de Commissie betreffende de 'Innovatie-Unie', COM(2010) 546 en de mededeling van de Commissie 'Een digitale Agenda voor Europa', COM(2010) 245/2.
- 41.De mededeling van de Commissie COM(2010) 186, waarin een technologieneutrale aanpak wordt voorgesteld ten aanzien van de alternatieve brandstoffen voor interne verbrandingsmotoren, elektrische voertuigen en waterstof/brandstofcelvoertuigen, vormt de basis voor het beleid inzake schone en energiezuinige voertuigen.
- 42.COM(2009) 538 definitief en COM(2010) 584 definitief.
- 43.In haar mededeling over de strategie voor de internalisering van de externe kosten (SEC(2008) 2207, begeleidend document bij COM(2008) 435) heeft de Commissie voor de hele vervoerssector een gemeenschappelijke methodologie vastgesteld voor de doorberekening van alle externe kosten.
- 44.COM(2010) 700.
- 45.Zie overweging 3 van Richtlijn 2009/29/EG.
- 46.Zie ook de mededeling van de Commissie 'Partnerschap Europese Unie-Afrika - Afrika en Europa met elkaar verbinden : naar een nauwere samenwerking op het gebied van vervoer' COM(2009) 301.
- 47.Deze ruimte omvat de Euro-mediterrane luchtvaartruimte (zie de mededeling 'Een partnerschap voor democratie en gedeelde welvaart met het zuidelijke Middellandse Zeegebied' COM(2011) 200, maar ook andere buurlanden van de Unie.
- 48.Zie COM(2011) 200.
- 49.Het gekozen scheidingsscenario moet de ontwikkeling van concurrentie, blijvende investeringen en een kostenefficiënte dienstverlening waarborgen.
- 50.Dit betekent dat alle uitvoeringsmaatregelen van Verordening (EG) nr. 1222/2009 inzake de etikettering van banden moeten worden vastgesteld. Tegen 2020 kan dit voor het hele wagenpark van de EU een brandstofbesparing van 5%
- 51.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 52.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 53.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 54.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 55.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.