Beter op weg en spoor - Hoofdinhoud
De bereikbaarheid van Nederland kan en moet veel beter. Zowel op de weg als op het spoor.
Op de weg
Van dit kabinet mogen we 130, maar de praktijk is dat we op veel plekken hooguit 30 kunnen. Vanwege de files. Daarom bedacht de vorige verkeersminister, Camiel Eurlings, een Spoedwet Wegverbreding. Zo kon op dertig plekken in het land snel (voor 11 mei 2011) de schop in de grond. Nu blijkt echter dat op minstens vijf van deze trajecten vertraging optreedt. Door fouten van Rijkswaterstaat. Door bezwaren van burgers. En uitspraken van de Raad van State.
In plaats van rammelende spoedwetten is het beter om haast te maken met alternatieve oplossingen. Zoals het thuiswerkfonds dat D66 recent heeft voorgesteld. Zodat werknemers in het mkb vaker thuiswerken en minder massaal in de file aanschuiven.
Verder moet natuurlijk de kwaliteit van het OV verbeterd worden.
Op het spoor
Want alleen als treinen op tijd rijden, gaan mensen er meer gebruik van maken. Daartoe moeten vooral de prestaties van de NS beter. Zowel de reisbetrouwbaarheid als de reizigersinformatie. D66 heeft daarom voorgesteld om hiervoor hogere eisen te stellen.
Als dit op korte termijn geen verbetering geeft, dan volgt een hogere boete en/of een lagere bonus voor de top.
Als op langere termijn geen verbetering optreedt, dan heeft dat gevolgen voor het nieuw af te sluiten spoorcontract vanaf 2015. Want naast de NS willen ook andere vervoersbedrijven graag hun kunsten vertonen op het Nederlandse spoor.