Scholen langs autowegen voorlopig onbeschermd

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op woensdag 16 februari 2011, 17:01.

Scholen en andere gevoelige bestemmingen (kinderdagverblijven, verzorgingstehuizen e.d.) mogen wat betreft staatssecretaris Atsma nog steeds binnen 300 meter van autowegen gebouwd worden. Hij gaat daarmee diametraal in tegen het advies van Gezondheidsraad, Astmafonds en andere deskundigen op het gebied van gezondheid.

verbreding van de A7 pal naast de Bladergroenschool in de wijk Corpus den Hoorn (Groningen, januari 2008)

De Kamer had vanmorgen op mijn initiatief een afsluitend debatje met Atsma, om door middel van moties veranderingen te kunnen aanbrengen in diens beleid. Ik heb dus, samen met Ineke van Gent (GL), een motie ingediend die uitspreekt dat er wél een vrijwaringszone moet komen voor gevoelige bestemmingen langs autowegen en drukke provinciale wegen.

Een tweede motie probeert iets te doen aan een praktijk die veel weg heeft van “creatief boekhouden”: de monitoringstool NSL voor het berekenen van de luchtkwaliteit langs autowegen levert voortdurend uitkomsten uit die niet overeenstemmen met de werkelijk gemeten vervuiling. Ik wil daarom dat Atsma de onderbouwing levert voor een aantal metingen die aangevochten worden, zodat we daarna een second opinion kunnen aanvragen. In zijn algemeenheid ben ik voorstander van monitoring door middel van directe metingen in plaats van via berekeningen, die gemanipuleerd kunnen worden.

Na enige discussie bleek Atsma bereid om de tweede motie uit te voeren, zij het dat hij hiervoor iets meer tijd krijgt (tot 1 juni). Daarop heb ik die ingetrokken. Voor de andere motie onderzoeken we op dit moment de steun. Als die voldoende is komt hij morgenavond in stemming.