PvdA tegen fusie Connexxion en Veolia

Met dank overgenomen van S.A.M. (Sharon) Dijksma i, gepubliceerd op dinsdag 1 februari 2011.
PvdA tegen fusie Connexxion en Veolia
Bron: Partij van de Arbeid

Foto Flickr / Arjan Almekinders

De geplande fusie tussen Connexxion en Veolia moet worden tegengegaan, omdat er dan maar drie spelers overblijven in het openbaar vervoer. Bovendien zou een fusie betekenen dat het nieuwe bedrijf meer dan de helft van de markt in handen krijgt. Op die manier is er helemaal geen concurrentie, waardoor de kosten stijgen en er minder gereden wordt.

Ik ben het oneens met de conclusie van mededingingsautoriteit NMa dat er genoeg concurrentie blijft bestaan wanneer deze twee ov-bedrijven fuseren. Er moeten nu al bepaalde concessies gedaan worden, zoals in Noord-Holland waar maar één inschrijver voor het aanbieden voor openbaar vervoer overblijft. Gevolg hiervan is dat er straks minder gereden wordt voor een hogere prijs.

Dit voorstel zou betekenen dat er in Amsterdam een derde van de tramlijnen en de helft van de buslijnen verdwijnt. Het gaat dus om grote aantallen! En dat terwijl HTM, RET en GVB, de huidige aanbieders, het prima doen! Vanwege besparingen moeten deze echter het veld ruimen.

Ik vind dat de vergunning tot fusie in dit geval onterecht verleend is, want er is helemaal geen sprake meer van concurrentie, en dat de minister dat terug moet draaien. Marktwerking blijkt hier niet te werken, en de belastingbetaler draait ervoor op!

Het is voor de regering makkelijk om de fusie tegen te gaan, omdat de staat een derde van de aandelen van Connexxion in handen heeft. Ik heb het kabinet vanmiddag in debat gevraagd waarom ze niet geprobeerd heeft om deze fusie via haar commissaris te voorkomen.

Alles wijst erop dat het openbaar vervoer niet moet worden aanbesteed, terwijl het plan nu is om dit in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wel te doen. Dit kan dan wel 120 miljoen besparen, maar de effecten voor de reiziger zijn desastreus. En het is natuurlijk wel de bedoeling dat het openbaar vervoer openbaar blijft, dus voor iedereen toegankelijk, en dat er frequent gereden wordt!

Goedkoper openbaar vervoer kan alleen als er minder wordt aangeboden en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verslechteren. Ik vind dat we dat koste wat kost moeten voorkomen.