COM(2010)365 - Groenboek naar adequate, houdbare en zekere Europese pensioenstelsels SEC(2010)830

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.

Dit Groenboek57 is opgesteld door het Directoraat-generaal Werkgelegenheid, sociale zaken en inclusie (EMPL)58 van de Europese Commissie en op 7 juli 2010 gepubliceerd.

Inhoudsopgave

  1. Kerngegevens
  2. Key dates
  3. Gerelateerde informatie
  4. Uitgebreide versie
  5. EU Monitor

1.

Kerngegevens

officiële titel

Groenboek naar adequate, houdbare en zekere Europese pensioenstelsels SEC(2010)830

officiële Engelstalige titel

Green Paper towards adequate, sustainable and safe European pension systems SEC(2010)830
 
Rechtsinstrument Groenboek
Besluitvormingsprocedure Initiatiefverslag (INI)
COM-nummer59 COM(2010)365 NLEN
Extra COM-nummers SEC(2010)830
Procedurenummer61 2010/2239(INI)
Celex-nummer62 52010DC0365

2.

Key dates

Document 07-07-2010
Online publicatie 07-07-2010

3.

Gerelateerde informatie

  • Toelichting
  • Juridische bepalingen
  • Bijlagen
 

4.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Verslag te vinden op europa.eu/epc/publications/index_en , zie conclusies van de Raad www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs .

     
  • 2. 
    Met inbegrip van zeer mobiele werknemers zoals onderzoekers, zie conclusie van de Raad van 2 maart 2010: www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs

     
  • 3. 
    De Commissie brengt in 2010 een verslag over burgerschap uit, over de hele levenscyclus van EU-burgers, waarin aandacht wordt besteed aan i) belemmeringen van de daadwerkelijke uitoefening van burgerrechten, waaronder de rechten van vrij verkeer, en ii) de beoogde oplossingen om deze belemmeringen weg te nemen, samen met een draaiboek voor de goedkeuring ervan.

     
  • 4. 
    Mededeling van de Commissie van 29 april 2009 over de vergrijzing 'Opvangen van de gevolgen van de vergrijzing in de EU (Verslag 2009 over de vergrijzing)' en werkdocument van de diensten van de Commissie Demography Report 2008: Meeting Social Needs in an Ageing Society " (SEC(2008)2911).

     
  • 5. 
    Europese Commissie en Comité voor economische politiek (2009), Verslag over de vergrijzing: "2009 Ageing Report: Economic and budgetary projections for the EU-27 Member States (2008-2060). European Economy, No 2.

     
  • 6. 
    Ibidem.

     
  • 7. 
    'Kwaliteit en houdbaarheid van de pensioenen: Gezamenlijk verslag inzake doelstellingen en werkmethoden op pensioengebied'
     
  • 8. 
    Het tussentijds gezamenlijk verslag over pensioenen van het Comité voor economische politiek en het Comité voor Sociale Bescherming omvat een meer gedetailleerde beoordeling, zie voetnoot 2.

     
  • 9. 
    Hoofdstuk 4.2 blz. 26 van SPC-verslag 'Privately managed funded pension provision and their contribution to adequate and sustainable pensions' (2008) -->
     
  • 10. 
    Een mogelijkheid is de uitwisseling van ervaringen met methoden zoals 'communicerende vaten', waarbij het bedrag van het belastingvoordeel voor vrijwillig individueel sparen omgekeerd evenredig is met het bedrag van de wettelijke en de bedrijfspensioenen waarover een individu reeds beschikt. Zie 'Proposal for a pension model with a compensating layer' door G.J.B. Dietvorst, EC Tax Review 2007 nr. 3, blz. 142-145.

     
  • 11. 
    OESO, "Pensions and the crisis
     
  • 12. 
    OESO 'Pension Markets in Focus', oktober 2009, nummer 6.

     
  • 13. 
    Hoofdstukken 3.3
     
  • 14. 
    Volgens de conclusies van het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie van 23 maart 2005, 7619/1/05, REV 1, moet worden gewerkt 'aan het waarborgen van de houdbaarheid van de openbare financiën op de lange termijn, het bevorderen van de groei en het voorkomen van buitensporige lasten voor de toekomstige generaties.'

     
  • 15. 
    Hoofdstuk 3.2.1. van het tussentijds gezamenlijk verslag over pensioenen, zie voetnoot 2.

     
  • 16. 
    Conclusies van het voorzitterschap van 15-16 maart 2002, EUROPEAN COUNCIL SN 100/1/02 REV 1.

     
  • 17. 
    Noodzakelijk zijn een betere omzetting en toepassing van de richtlijn gelijke behandeling in arbeid en beroep (2000/78/EG) en het besef dat oudere werknemers een meerwaarde hebben. Bij het zoeken naar werk wordt leeftijd het vaakst als nadeel ervaren, zieec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs

     
  • 18. 
    Hoofdstuk 2.1. van het tussentijds gezamenlijk verslag over pensioenen, zie voetnoot 2.

     
  • 19. 
    Verslag van de Commissie over enkele kernaspecten van richtlijn 2003/41/EG betreffende de werkzaamheden van en het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening (IBPV-richtlijn) van 30.4.2009, COM(2009) 203 definitief, zie ec.europa.eu/internal_market/pensions/docs

     
  • 20. 
    IAS-verordening 1606/2002.

     
  • 21. 
    Het verslag-Monti stelt ook als optie voor om een 28e regeling voor rechten inzake aanvullend pensioen voor. Zie 'Een nieuwe strategie voor de eengemaakte markt ten dienste van de Europese economie en samenleving, Rapport ter attentie van de Voorzitter van de Europese Commissie José Manuel Barroso' door Mario Monti, 9 mei 2010, blz. 58.

     
  • 22. 
    Een van de mogelijkheden is de oprichting van een grensoverschrijdend EU-pensioenfonds voor de zeer mobiele werknemers (zoals onderzoekers). Zie 'Feasibility Study of a Pan-European pension fund for EU researchers', door Hewitt Associates, in opdracht van de Europese Commissie (DG RTD), mei 2010.

     
  • 23. 
    Onder zoek van Europese Federatie voor Pensioenvoorziening (EFRP) naar toegezegde-premiepensioenen 2010.

     
  • 24. 
    OECD Pension Markets in Focus, oktober 2009.

     
  • 25. 
    De huidige veiligheidsmechanismen berusten op een realistische waardering van technische voorzieningen, eigen middelen, sponsorconvenanten, pensioengarantiefondsen of een combinatie hiervan (bron: CEIOPS SSC-verslag).

     
  • 26. 
    2008/94/EG

     
  • 27. 
    SEC(2008) 475 van 11.4.2008.

     
  • 28. 
    PB 2009/S 230-329482.

     
  • 29. 
    Verslag te vinden op europa.eu/epc/publications/index_en , zie conclusies van de Raad www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs .

     
  • 30. 
    Met inbegrip van zeer mobiele werknemers zoals onderzoekers, zie conclusie van de Raad van 2 maart 2010: www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs

     
  • 31. 
    De Commissie brengt in 2010 een verslag over burgerschap uit, over de hele levenscyclus van EU-burgers, waarin aandacht wordt besteed aan i) belemmeringen van de daadwerkelijke uitoefening van burgerrechten, waaronder de rechten van vrij verkeer, en ii) de beoogde oplossingen om deze belemmeringen weg te nemen, samen met een draaiboek voor de goedkeuring ervan.

     
  • 32. 
    Mededeling van de Commissie van 29 april 2009 over de vergrijzing 'Opvangen van de gevolgen van de vergrijzing in de EU (Verslag 2009 over de vergrijzing)' en werkdocument van de diensten van de Commissie Demography Report 2008: Meeting Social Needs in an Ageing Society " (SEC(2008)2911).

     
  • 33. 
    Europese Commissie en Comité voor economische politiek (2009), Verslag over de vergrijzing: "2009 Ageing Report: Economic and budgetary projections for the EU-27 Member States (2008-2060). European Economy, No 2.

     
  • 34. 
    Ibidem.

     
  • 35. 
    'Kwaliteit en houdbaarheid van de pensioenen: Gezamenlijk verslag inzake doelstellingen en werkmethoden op pensioengebied'
     
  • 36. 
    Het tussentijds gezamenlijk verslag over pensioenen van het Comité voor economische politiek en het Comité voor Sociale Bescherming omvat een meer gedetailleerde beoordeling, zie voetnoot 2.

     
  • 37. 
    Hoofdstuk 4.2 blz. 26 van SPC-verslag 'Privately managed funded pension provision and their contribution to adequate and sustainable pensions' (2008) -->
     
  • 38. 
    Een mogelijkheid is de uitwisseling van ervaringen met methoden zoals 'communicerende vaten', waarbij het bedrag van het belastingvoordeel voor vrijwillig individueel sparen omgekeerd evenredig is met het bedrag van de wettelijke en de bedrijfspensioenen waarover een individu reeds beschikt. Zie 'Proposal for a pension model with a compensating layer' door G.J.B. Dietvorst, EC Tax Review 2007 nr. 3, blz. 142-145.

     
  • 39. 
    OESO, "Pensions and the crisis
     
  • 40. 
    OESO 'Pension Markets in Focus', oktober 2009, nummer 6.

     
  • 41. 
    Hoofdstukken 3.3
     
  • 42. 
    Volgens de conclusies van het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie van 23 maart 2005, 7619/1/05, REV 1, moet worden gewerkt 'aan het waarborgen van de houdbaarheid van de openbare financiën op de lange termijn, het bevorderen van de groei en het voorkomen van buitensporige lasten voor de toekomstige generaties.'

     
  • 43. 
    Hoofdstuk 3.2.1. van het tussentijds gezamenlijk verslag over pensioenen, zie voetnoot 2.

     
  • 44. 
    Conclusies van het voorzitterschap van 15-16 maart 2002, EUROPEAN COUNCIL SN 100/1/02 REV 1.

     
  • 45. 
    Noodzakelijk zijn een betere omzetting en toepassing van de richtlijn gelijke behandeling in arbeid en beroep (2000/78/EG) en het besef dat oudere werknemers een meerwaarde hebben. Bij het zoeken naar werk wordt leeftijd het vaakst als nadeel ervaren, zieec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs

     
  • 46. 
    Hoofdstuk 2.1. van het tussentijds gezamenlijk verslag over pensioenen, zie voetnoot 2.

     
  • 47. 
    Verslag van de Commissie over enkele kernaspecten van richtlijn 2003/41/EG betreffende de werkzaamheden van en het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening (IBPV-richtlijn) van 30.4.2009, COM(2009) 203 definitief, zie ec.europa.eu/internal_market/pensions/docs

     
  • 48. 
    IAS-verordening 1606/2002.

     
  • 49. 
    Het verslag-Monti stelt ook als optie voor om een 28e regeling voor rechten inzake aanvullend pensioen voor. Zie 'Een nieuwe strategie voor de eengemaakte markt ten dienste van de Europese economie en samenleving, Rapport ter attentie van de Voorzitter van de Europese Commissie José Manuel Barroso' door Mario Monti, 9 mei 2010, blz. 58.

     
  • 50. 
    Een van de mogelijkheden is de oprichting van een grensoverschrijdend EU-pensioenfonds voor de zeer mobiele werknemers (zoals onderzoekers). Zie 'Feasibility Study of a Pan-European pension fund for EU researchers', door Hewitt Associates, in opdracht van de Europese Commissie (DG RTD), mei 2010.

     
  • 51. 
    Onder zoek van Europese Federatie voor Pensioenvoorziening (EFRP) naar toegezegde-premiepensioenen 2010.

     
  • 52. 
    OECD Pension Markets in Focus, oktober 2009.

     
  • 53. 
    De huidige veiligheidsmechanismen berusten op een realistische waardering van technische voorzieningen, eigen middelen, sponsorconvenanten, pensioengarantiefondsen of een combinatie hiervan (bron: CEIOPS SSC-verslag).

     
  • 54. 
    2008/94/EG

     
  • 55. 
    SEC(2008) 475 van 11.4.2008.

     
  • 56. 
    PB 2009/S
     
  • 57. 
    Een groenboek (green paper) is een document van de Europese Commissie dat moet uitnodigen tot verdere discussie over mogelijk te ontwikkelen beleid. Groenboeken zijn in een later stadium vaak een aanzet tot concrete voorstellen.
     
  • 58. 
    Dit directoraat-generaal heeft de taak om bij te dragen aan de ontwikkeling van een modern, innovatief en duurzaam Europees sociaal model met meer en betere banen in een gemeenschap gebaseerd op gelijke kansen.
     
  • 59. 
    De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
     
  • 60. 
    De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
     
  • 61. 
    Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
    Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
     
  • 62. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 63. 
    Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.