Blik als hoop in bange dagen - Hoofdinhoud
“Toen de financiele crisis uitbrak zakte de staalproductie bij Tata Steel binnen no time met 40% in. Er was maar een product waarvoor de vraag op peil bleef: blik. In tijden van crisis bezuinigen mensen op hun uitgaven voor voeding, dus kopen ze meer blikvoer.” Afgelopen vrijdag was ik samen met de kamercommissie economische zaken op bezoek bij Tata Steel in Beverwijk.
Bij het Hlsarna-project wordt het hoogovenproces fundamenteel herontworpen, waarbij de tussenstappen cokes- en pelletproductie vervallen. dat levert een grote energiebesparing en een CO2 reductie van 20% op
Tata Steel Nederland? De meeste mensen denken bij staal aan Hoogovens, of misschien aan Corus. Het gaat echter in alle drie de gevallen om hetzelfde bedrijf aan de monding van het Noordzeekanaal bij Velsen/Beverwijk. Opgericht in 1918 en na een mislukte fusie met het Duitse Hoesch (1972) samengegaan met British Steel (1999) en vervolgens overgenomen door het Indiase Tata Steel (2007). Naar verwachting is de consolidatieslag daarmee nog niet ten einde, want de omvang van de staalconcerns is nog relatief klein als je die afzet tegen die in de ijzerertsindustrie. Daar beheersen de drie grootste concerns 75% van de wereldmarkt. In de staal hebben de grootste drie concerns een aandeel van 15%.
Tata/Hoogovens is een innovatief bedrijf, dat zeer efficient staal produceert. Dat zal desondanks de komende decennia nog een stuk energiezuiniger moeten worden, want kolen -naast ijzererts de belangrijkste grondstof voor staal- worden snel duurder. Ijzererts trouwens ook. Het Hlsarnaproject, dat op dit moment in aanbouw is, zou op dit punt een grote stap voorwaards moeten worden.
Verder is er ook elders in de staalketen milieuwinst te boeken. Tata steel NL loopt voorop bij het ontwikkelen van staaltoepassingen voor de autoindustrie die dunner en sterker zijn. Zo spaar je gewicht, en dat levert gedurende de levensduur van een auto brandstofbesparing op.