Geef personenvervoer prioriteit - Hoofdinhoud
Foto Flickr / Railion
Ik pleit ervoor dat de capaciteit van het Nederlandse spoor beter wordt benut. In het vorige kabinet hebben wij ons hard gemaakt om 4,5 miljard in het spoor te steken. Nu de plannen op tafel liggen, wordt het tijd om spijkers met koppen te slaan. Met dit geld moet het personenvervoer per trein flink gestimuleerd worden.
Deze plannen moeten ervoor zorgen dat tot 2020 het personenvervoer met 5% per jaar groeit. Het streven is om op de drukste trajecten in Nederland het zogenaamde spoorboekloos rijden te realiseren. Dat betekent iedere tien minuten een intercity en twee tot zes sprinters per uur.
Voor de Flevolijn is nu een snelle oplossing nodig. Het is onacceptabel dat de OV-reizigers daar al jaren als haringen in een ton moeten reizen. De minister van Verkeer en Waterstaat moet toelichten waarom geld dat bestemd was voor de Flevolijn aan de Hanzelijn is uitgegeven.
Daarnaast zullen er meer goederentreinen gebruik gaan maken van het spoor. De PvdA wil echter voorkomen dat maatregelen ten gunste van het goederenvervoer de groei van personenvervoer op het spoor in de wielen rijden. Bij grote drukte, met name tijdens de spits, moeten personentreinen daarom voorrang krijgen.
De groei van het aantal goederentreinen dat door Nederland rijdt, mag natuurlijk niet leiden tot ontoelaatbare (geluids)overlast bij omwonenden. De PvdA wil dat de minister ervoor zorgt dat zo veel mogelijk goederentreinen via de Betuwelijn rijden. Daarmee kan de overlast in andere regio's beperkt blijven. De minister heeft gisteren toegezegd de mogelijkheden hiervan te onderzoeken.
Tot slot zijn de huidige plannen voor de zogeheten Spoorboog Deventer ontoelaatbaar. Deze voorstellen zijn dan ook afgewezen. De minister heeft tijdens een debat donderdag toegezegd om de alternatieven goed te onderzoeken en die informatie binnenkort naar de Kamer te sturen.