Beter Aanbesteden - Hoofdinhoud
In de week van Prinsjesdag, Troonrede en Miljoenennota zou je bijna vergeten dat er in de dagelijkse praktijk der dingen een heleboel beter kan. Een ervan is het aanbesteden door overheden. Niet onbelangrijk want jaarlijks wordt maar liefst voor 60 miljard euro aan opdrachten door overheden en publieke instanties in de markt gezet. Dat is ongeveer 10% van wat heel Nederland bij elkaar in een jaar verdient (het Bruto Binnenlands Product bedraagt namelijk ruim miljard). Voor veel ondernemers dan ook een belangrijke markt en bron van inkomsten.
Nu gaat dat aanbesteden lang niet altijd goed: overheden hebben de neiging opdrachten te clusteren tot megapakketten of in grote raamcontracten. Bovendien stellen ze vaak hoge eisen op het gebied van omzet, schaal en referenties. Het gevolg is dat veel mkb-ers en ZZP-ers verminderde toegang tot deze opdrachten hebben. Geen goede zaak.
De nieuwe wet is daarom een uitkomst, maar de inhoud ervan kan beter. Want de nieuwe wet is erg voorzichtig bij het creeren van een gelijk speelveld voor alle bedrijven.
Dit geldt vooral voor het deel van de aanbestedingen dat onder de Europese drempelwaarden ligt. Bij elkaar is dat bijna twee derde deel, dus voor een bedrag van ongeveer 40 miljard. Boven de drempelwaarden is het allemaal vrij precies geregeld, uitgaande van (Europese) normen als non-discriminatie en proportionaliteit. Maar eronder niet. Dat betekent dat (lokale) overheden veel vrijheid hebben in het selecteren van opdrachtnemers. En dit pakt in de praktijk te vaak uit in het nadeel van kleinschalige bedrijven.
Omdat D66 vindt dat elke ondernemer dezelfde kansen verdient, heeft onze fractie onlangs een kritische inbreng op de voorliggende wet ingebracht. Deze kunt u hier lezen. Reacties en aanvullingen zijn welkom want de behandeling krijgt een vervolg. En D66 zal dit op de voet blijven volgen.