Noord Hollands Dagblad: Pesten en Schelden is veel makkelijker op het web - Hoofdinhoud
Theater leert leerlingen de gevaren van internet
Door Maaike Calis - Castricum - ,,Lekker weer hè. Heb jij het ook zo warm? Moet je niet iets uittrekken?’’ Zomaar een passage uit de voorstelling ’Web’ van Theatergroep PlayBack. Via dit interactieve toneelstuk leren leerlingen van het Bonhoefer College welke gevaren er dreigen op het internet.
,,Wat hebben jullie geleerd van dit theaterstuk?’’, vraagt voorstellingsbegeleider en tevens regisseur van het stuk Kim Zonneveld. ,,Dat je je anders voor kan doen op het internet!’’, roept Thomas. ,,Dat je niet zomaar iedereen moet toevoegen op MSN!’’, roept een ander.
De derdejaarsleerlingen van het Bonhoeffer College krijgen de educatieve theatervoorstelling ’Web’ voorgeschoteld. Hierin spelen Lonne Gosling en Thijs Gilbert twee jongeren die zich anders voordoen op het web. Lonne speelt drie rollen, waaronder die van Sofie. Sofie is een verlegen meisje dat zich het liefst terug trekt op haar kamer om aan het geruzie van haar ouders te ontsnappen. Dan ontmoet zij ’Mike16’ (Gilbert) op het internet aan wie zij persoonlijke details vertelt. Mike weet het vertrouwen van Sofie te winnen en krijgt haar zover om te strippen voor de webcam. Wanneer het tweetal afspreekt blijkt Mike helemaal geen zestien te zijn, hij is een veel oudere man van 27 jaar. Uit de scènes blijkt hoe makkelijk het is om je anders voor te doen dan je bent. Flirten, praten, lachen en schelden is veel makkelijker dan ’in het echt’ beamen de leerlingen. ,,Dat komt omdat je elkaar niet ziet’’, zegt een meisje uit het publiek.
Na het toneelstuk start het interactieve gedeelte. Speler Gilbert gaat als Mike met zijn rug naar het publiek zitten en de leerlingen moeten met hem ’chatten’. Na een aantal woorden over en weer neemt het gesprek met leerling Pepijn agressieve vormen aan. Pepijn: ,,Nou moet je je bek houden!’’ Mike: ,,Morgen ga ik je klappen!’’ Pepijn geeft zijn adres: ,,Kom maar langs.’’ Zonneveld na het toneelstuk: ,,Ik vond dat de leerlingen in veel naspeelscènes behoorlijk ver gingen. Bij vorige optredens grepen de leerlingen eerder in voordat de gespeelde scènes escaleerde.’’ Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester, woordvoerder jeugd, heeft het toneelstuk ook bijgewoond. ,,Sommige scènes zijn confronterend, waardoor de jongeren erg meeleven met de spelers. Ik denk dat dit project een betere preventieve werking heeft dan de folders die nu worden uitgedeeld. Eigenlijk moet op elke school moet zo’n project over internet komen.’’