PvdA en Tweede Kamerverkiezingen 2010

Met dank overgenomen van Parlement.com.

De PvdA1 haalde bij de verkiezingen van 9 juni 2010 30 zetels in de Tweede Kamer2. Voor de verkiezingen maakte partijleider Wouter Bos3 zijn afscheid uit de politiek bekend. Lijsttrekker was Job Cohen4. Voor de verkiezingen had de partij 30 zetels in de Tweede Kamer. Het verkiezingsprogramma was getiteld 'Iedereen telt mee'.

Inhoudsopgave

  1. Uitslag
  2. Verkiezingsprogramma 2010
  3. Kandidaten

1.

Uitslag

De PvdA haalde bij de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni 2010 1.848.805 (19,6%) van de 9.416.001uitgebrachte stemmen. De partij haalde hiermee 30 zetels. Deze werden behaald in een lijstencombinatie5 met GroenLinks6, die voor deze partijen in totaal 1 restzetel opleverde.

Om de voorkeursdrempel te halen waren 15.694 stemmen (25% van de kiesdeler7) nodig. Hieraan voldeden:

 

Kandidaat

Stemmen

Job Cohen4

1.510.203

Nebahat Albayrak8

129.005

Ronald Plasterk9

32.296

Jetta Klijnsma10

20.050

2.

Verkiezingsprogramma 2010

De PvdA ging de verkiezingen in met het programma 'Iedereen telt mee'. Het program richtte zich vooral op het bundelen van krachten om de (economische)crisis aan te pakken.

De speerpunten van het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2010 waren:

Aanpak economische crisis

  • - 
    10 miljard euro netto bezuinigingen; in 2015 een verwacht begrotingstekort van 1,5 tot 1,8 procent
  • - 
    hervorming van het depositogarantiestelsel, banken dragen bij op basis van het risico dat zij nemen
  • - 
    verhoging van de AOW-leeftijd in 2020 naar 66 jaar en in 2025 naar 67 jaar; vervroegd pensioen moet voor lage inkomens mogelijk blijven
  • - 
    invoeren van een nieuw belastingtarief van 60% over het belastbaar inkomen boven 150.000 euro
  • - 
    vanaf 2014 een afbouw van de hypotheekrenteaftrek tot 30 procent; vanaf 2014 een afbouw van de maximale schuld waarover renteaftrek mogelijk is naar de gemiddelde huizenprijs

Sociaal- en financieel-economische doelstellingen

  • - 
    werkgevers en vakbonden worden verantwoordelijk voor de uitvoering van de eerste WW-periode; geen veranderingen in hoogte en duur van de WW-uitkering
  • - 
    het met werkgevers en werknemers opstellen van een sociaalakkoord voor loonmatiging, langer doorwerken en het investeren in oudere werknemers
  • - 
    invoering van een scholingsrecht en scholingsplicht voor alle werknemers
  • - 
    verlaging belastingtarief en verhoging belastingkortingen voor mensen met lage inkomens

Zorg

  • - 
    kleine nominale premie met daarbovenop een inkomensafhankelijke premie voor de basisverzekering; afschaffing zorgtoeslag
  • - 
    overheveling van taken uit de AWBZ en jeugdzorg naar gemeenten; scheiding tussen wonen en zorg in AWBZ
  • - 
    afschaffing van de numerus fixus voor de studie geneeskunde
  • - 
    invoering van het principe dat iedereen orgaandonor is tenzij een persoon actief bezwaar aantekent

Veiligheid

  • - 
    verplichte gezinscoaching of opvoedingsondersteuning voor ouders van kinderen onder de 12 jaar die met politie in aanraking komen
  • - 
    regulering van wietteelt; coffeeshops worden behandeld als normale horecabedrijven
  • - 
    invoering van wijkrechters die zoveel mogelijk zaken in één buurt afhandelen

Onderwijs

  • - 
    verscherping van de exameneisen in het middelbaar onderwijs
  • - 
    behoud koppeling leraarsalarissen aan salarissen in de markt; stimulering van bij- en nascholing van docenten
  • - 
    mogelijk maken van tussentijdse opvang op elke school
  • - 
    omzetten van de basisbeurs in het hoger onderwijs in een sociaal leenstelsel

Vreemdelingenbeleid en integratie

  • - 
    Europese harmonisatie van toelating asielzoekers
  • - 
    behoud dubbele nationaliteit moet mogelijk blijven
  • - 
    expliciet strafbaar stellen van gedwongen huwelijken

Overig

  • - 
    invoering van een door de gemeenteraad gekozen burgemeester
  • - 
    invoering van correctieve referenda
  • - 
    Eerste Kamer krijgt een eenmalig terugzendrecht in plaats van het afstemrecht, de Tweede Kamer zal zich na terugzending opnieuw over het wetsvoorstel moeten buigen
  • - 
    opheffing van het verbod op toetsing aan de Grondwet
  • - 
    Nederland besteedt tenminste 0,8 procent van het bruto nationaal product (BNP) aan ontwikkelingssamenwerking

Letterlijke tekst

  • PvdA-verkiezingsprogram 2010 (PDF)

3.

Kandidaten

Hieronder een overzicht van de voornaamste PvdA-kandidaten

 
  • 1 Job Cohen
  • 2 Nebahat Albayrak
  • 3 Ronald Plasterk
  • 4 Mariëtte Hamer
  • 5 Jeroen Dijsselbloem
  • 6 Jetta Klijnsma
  • 7 Diederik Samsom
  • 8 Gerdi Verbeet
  • 9 Frans Timmermans
  • 10 Sharon Dijksma
  • 11 Hans Spekman
  • 12 Angelien Eijsink
  • 13 Martijn van Dam
  • 14 Attje Kuiken
  • 15 Ahmed Marcouch
  • 16 Roos Vermeij
  • 17 Ed Groot
  • 18 Sjoera Dikkers
  • 19 Pierre Heijnen
  • 20 Lea Bouwmeester
  • 21 Jeroen Recourt
  • 22 Agnes Wolbert
  • 23 Eelke van der Veen
  • 24 Pauline Smeets
  • 25 Metin Çelik
  • 26 Lutz Jacobi
  • 27 Tjeerd van Dekken
  • 28 Tanja Jadnanansing
  • 29 Jacques Monasch
  • 30 Khadija Arib
  • 31 Jeroen de Lange
  • 32 Myrthe Hilkens
  • 33 John Leerdam
  • 34 Margot Kraneveldt
  • 35 Mohammmed Mohandis
  • 36 Lia Roefs
  • 37 Jan Boelhouwer
  • 38 Mei Li Vos
  • 39 Henk Nijboer
  • 40 Anja Timmer
  • 41 Paul Kalma
  • 44 Marianne Besselink
  • 46 Keklik Yücel
  • 48 Saskia Laaper-ter Steege
  • 54 Chantal Gill'ard

Meer over

  • PvdA
  • Tweede Kamerverkiezingen 2010

  • 1. 
    De Partij van de Arbeid (PvdA) is een progressieve, sociaaldemocratische partij. De partij werd opgericht in 1946 als een voortzetting van de vooroorlogse Sociaal-Democratische Arbeiders Partij (SDAP), de Vrijzinnig-Democratische Bond (VDB) en de Christelijk-Democratische Unie (CDU). De PvdA trok samen met GroenLinks op en deed met een gezamenlijke lijst mee aan de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023. Frans Timmermans leidt de gezamenlijke fractie in de Tweede Kamer.
     
  • 2. 
    De Tweede Kamer is deel van de volksvertegen­woor­di­ging. Zij speelt een belangrijke rol bij de totstandkoming van wetten, controleert de regering en beslist over de vraag of een kabinet (of bewindspersoon) genoeg vertrouwen heeft.
     
  • 3. 
    Uit het bedrijfsleven afkomstige partijleider van de PvdA in de jaren 2002-2010. Werkte na zijn studie economie en politicologie ruim negen jaar in binnen- en buitenland voor Shell. Werd daarna Tweede Kamerlid en spoedig staatssecretaris van Financiën. In 2002 de eerste direct gekozen lijsttrekker van de PvdA. Leidde in 2003 zijn partij naar electoraal herstel, maar zag onderhandelingen met het CDA mislukken. Na vier jaar oppositie in 2007 vicepremier en minister van Financiën. Oogstte waardering voor de wijze waarop hij de gevolgen van de internationale financiële crisis aanpakte. Niet lang na de breuk in het kabinet-Balkenende IV koos hij voor zijn jonge gezin en verliet hij de politiek. Goed debater, die echter soms aarzelde over de koers van zijn partij. Tegenstanders betichtten hem daarom wel van 'draaien'. Was bestuursvoorzitter van VU Medisch Centrum en is nu voorzitter van het bestuur van Menzis.
     
  • 4. 
    Beminnelijke bestuurder die als 'verbinder' populair werd als burgemeester van Amsterdam, maar die als politiek leider van de PvdA minder goed uit de verf kwam. Was hoogleraar in Maastricht en stapte vanuit de wetenschap over naar het kabinet-Lubbers III waarin hij staatssecretaris voor het hoger onderwijs werd. Was daarna lid en fractievoorzitter in de Eerste Kamer. In het tweede kabinet-Kok als staatssecretaris belast met asielbeleid. Wist toen een strengere Vreemdelingenwet door het parlement te loodsen. Was bij de verkiezingen van 2003 PvdA-kandidaat voor het premierschap. Toen hij begin 2010 Wouter Bos opvolgde als PvdA-leider leidde dat tot enthousiasme in eigen kring, maar zijn kwaliteiten lagen meer op bestuurlijk terrein dan in de (harde) Haagse politiek. In 2012 trok hijzelf de conclusie dat hij de hoge verwachtingen niet had waargemaakt. Hij was daarna onder meer voorzitter van Cedris, landelijke vereniging voor sociale werkgelegenheid en reïntegratie.
     
  • 5. 
    Tot 2017 konden partijen die deelnamen aan Tweede Kamerverkiezingen en die in alle kieskringen een lijst hadden ingediend, als lijstencombinatie (lijstverbinding) meedoen. Een voorwaarde daarbij was dat ze dat in alle kieskringen deden. In het verleden waren de lijsten van SGP en ChristenUnie vaak verbonden, maar ook zijn er recent bijvoorbeeld ook lijstverbindingen geweest tussen PvdA, SP en GroenLinks.
     
  • 6. 
    GroenLinks is een progressieve partij, die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. De partij werd opgericht op 24 november 1990 als fusie van de Communistische Partij van Nederland (CPN), de Evangelische Volkspartij (EVP), de Politieke Partij Radikalen (PPR) en de Pacifistisch-Socialistische Partij (PSP). GroenLinks trok samen met de PvdA op en deed met een gezamenlijke lijst mee aan de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023. Frans Timmermans leidt de gezamenlijke fractie in de Tweede Kamer.
     
  • 7. 
    De kiesdeler is het totaal aantal uitgebrachte stemmen bij een verkiezing gedeeld door het aantal te verdelen zetels. De kiesdeler is nodig om na de verkiezingen de zetelverdeling in de Tweede Kamer, de Eerste Kamer, provinciale staten, gemeenteraad of het Europees Parlement te kunnen bepalen.
     
  • 8. 
    In Rotterdam-Zuid opgegroeide dochter uit een Turks gastarbeidersgezin, die voor de PvdA Tweede Kamerlid en staatssecretaris was. In de Kamer woordvoerster justitie en defensie. Was daarvoor werkzaam bij het Landelijk Bureau Racismebestrijding en bij het ministerie van Binnenlandse Zaken (directie coördinatie Integratiebeleid minderheden). In het kabinet-Balkenende IV had zij als staatssecretaris onder meer vreemdelingen- en asielbeleid in haar takenpakket en voerde zij een 'pardonregeling' door. Nadien opnieuw Kamerlid en voorzitter van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken. Vanwege haar zakelijke opstelling een ook door tegenstanders gerespecteerde politica. Was van 2012 tot 2019 vicepresident communications bij een Shell-divisie, sindsdien is ze commissaris bij NS.
     
  • 9. 
    Gerenommeerd wetenschapper en libertair politiek commentator, die in 2007 als PvdA'er de overstap maakte naar de landspolitiek. Hij werd toen, in het kabinet-Balkenende IV, minister van OCW. Enigszins flamboyante bewindsman, die een koerswijziging in het onderwijs nastreefde, maar die allereerst onvrede onder leerkrachten en afnemend onderwijspeil moest aanpakken. Als Tweede Kamerlid financieel woordvoerder. Dong in 2012 mee naar het partijleiderschap en werd in Rutte II minister van BZK. Kreeg onvoldoende steun voor de vorming van landsdelen, maar bracht wel een nieuwe wet op de inlichtingen- en veiligheidsdienst tot stand. Voor hij minister werd, was hij directeur van de onderzoekschool van het Nederlands Kanker Instituut en hoogleraar ontwikkelingsgenetica. Sinds 2017 is hij actief in de farmacie en in 2018 werd hij hoogleraar Novel Strategies to Access to Therapeutics aan de UvA. Was columnist van de De Telegraaf.
     
  • 10. 
    Sociaal betrokken, doortastende politica en bestuurder die, na een wethouderschap in Den Haag, staatssecretaris van Sociale Zaken werd. In het kabinet-Balkenende IV was zij dat ruim een jaar. Als staatssecretaris in het kabinet-Rutte II probeerde zij tevergeefs pensioenhervormingen door te voeren, maar slaagde zij wel belangrijke wetgeving te realiseren, zoals de Participatiewet. Daar tussen was zij Tweede Kamerlid voor de PvdA. Hield zich toen bezig met cultuur en medisch-ethische vraagstukken. Heeft een lichamelijke beperking. Begon haar loopbaan als medewerker van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer en was wethouder van welzijn en volksgezondheid en van cultuur en financiën. In 2011-2012 trad mevrouw Klijnsma op als 'kwartiermaker' van de nieuwe vakbeweging. Sinds 1 december 2017 is zij commissaris van de Koning in Drenthe.