SP on tour - Hoofdinhoud
Het is campagnetijd. Dat betekent dat overal de activiteit toeneemt, de creativiteit loskomt en de spanning oploopt. Het is een tijd waarin alles twee maal zo snel gaat en iedereen twee keer zo alert is. Je kon de vibratie voelen op het congres van afgelopen zaterdag, waar we het startschot gaven voor de campagne. Na een mooi congres ging iedereen dubbel gemotiveerd naar huis. We gaan ertegenaan: we hebben de analyse, de opvattingen en de goede kandidaten om de mensen te dienen.
Bij de vorige raadsverkiezingen verdubbelden we ons aantal raadszetels. We gingen van 170 naar meer dan 340. Dat was in maart 2006. Nu, vier jaar later, doen we in meer steden mee dan ooit: 109. (Een aantal steden heeft al verkiezingen gehad of krijgt die op een later moment. Tellen we die ook mee, dan komen we op een totaal van 116).
Als campagneleider heb ik een poos geleden op vier zaterdagen mijn ervaring overgedragen aan onze mensen die nu vooraan staan in de strijd. Tijdens die bijeenkomsten heb ik de aanwezige afdelingen gevraagd wat hun prognose was. Gelijk blijven tot lichte winst, was de algemene verwachting. We willen natuurlijk meer, maar, als je de ontwikkeling van de SP door de jaren heen ziet, zou dit een goed resultaat zijn.
De hele partij wordt nu gemobiliseerd: overal wordt huis aan huis aangebeld; overal worden kranten en folders verspreid en affiches opgehangen en worden acties bedacht en uitgevoerd. We zetten een viral movie in, er komen radio- en tv-spots en streamers op internet, en de Kamerleden en onze medewerkers gaan de afdelingen helpen tijdens een heuse tour door Nederland. In het straatbeeld zal de partij overal aanwezig zijn. Letterlijk alles wordt uit de kast gehaald om het vertrouwen dat we bij de mensen genieten om te zetten in stemmen. Ik wens al onze leden heel veel inspiratie en kracht toe. De boer weet: campagnetijd is een mooie tijd, we oogsten wat we gezaaid hebben.