Kilometergeweld - Hoofdinhoud
Deze week had in het teken moeten staan van de begroting Verkeer en Waterstaat. Ik schreef daat gisteren ook al over. Maar in het debat werd het een soort kilometergeweld. Het wetsvoorstel voor de kilometerbeprijzing kwam steeds heftiger in het nieuws met schreeuwerige koppen in de Telegraaf. En de partij die het CDA al deze hele periode beschuldigd van draaien stond nu zelf te tollen in de wind. De VVD die al 20 jaar lang beprijzen in zijn programma heeft staan is gedraaid op een vreselijke manier.
Na het debacle van de tolpoortjes was de gedachte van Anders Betalen voor onze Mobiliteit niet verdwenen. Het feit dat je niet langer voor je bezit hoefde te betalen, maar alleen voor het gebruik is iets dat de ChristenUnie al jaren nastreeft. Maar omdat het een belasting is moet je dus wel goed nadenken dat dit goed vastgelegd wordt. Dat betekent dat er heel hoge eisen gesteld worden aan de wijze waarop de gegevens vertrouwelijk verwerkt moeten worden. Dat je zeker weet dat de auto ook op zo’n type weg heeft gereden op dat tijdstip. Waar is dan eigenlijk niet zo interessant, ook al zou er per regio misschien verschillen in prijs kunnen zijn in verband met een spitsheffing. Belangrijk is dat je een goede factuur krijgt. En dan maakt het niet zoveel uit of ik een heel kantoor nodig heb om zoals nu alle acceptgiro’s voor de wegenbelasting te versturen, of dat ik de nota krijg voor mijn gereden kilometers. Net zoals bij je telefoon, waarbij je belgedrag automatisch verwerkt wordt, zal dat ook hiervoor gaan gelden. Lijkt mij dat er dan nauwelijks extra kosten gemaakt gaan worden.
Een systeem dus waardoor niet het bezit van de auto, maar het gebruik ervan wordt belast. Ik zou in alle tumult wel van de daken willen schreeuwen dat een rechtvaardiger systeem voor de automobilist én milieu niet bestaat. Dit is een ingenieus plan om het fileprobleem op te lossen. En wat al jaren noodzakelijk is als gevolg van het vastgestelde beleid: in de Nota Mobiliteit wordt rekening gehouden met een vorm van beprijzen omdat we anders NOG MEER asfalt moeten aanleggen. Ik snap de onzekerheid van burgers wel, zelfs Camiel Eurlings begrijpt ze, maar als we nu niet doorzetten slibben de Nederlandse snelwegen nog verder dicht en daar betaalt u dezelfde prijs voor. Of misschien nog wel meer (aan wegenbelasting), als u niet zoveel kilometers per jaar rijdt. Ik kijk uit naar de discussie over de wet en zie de behandeling daarvan met vertrouwen tegemoet.
En ja, dan die actie van de Telegraaf. Je kunt denken dat journalistiek iets onafhankelijks heeft en alleen verslag doet van wat er gebeurt. Maar dat is hier niet het geval. Hier wordt door eenzijdige berichtgeving geweld aangedaan aan wat er werkelijk aan de hand is. Veel, heel veel geschreeuw, en weinig wol. En dat stickertje No Way? Ach dat lokt alleen maar de nieuwe sticker uit zoals GroenLinks die tijdens het debat aan minister Eurlings uitreikte. Kilometerheffing? Ja graag.
Via een banner op onze website kunt u naar een apart dossier over de heffing. Als u vragen heeft kunt u zien of het antwoord daar bij staat.
Ernst