Begroting Verkeer en Waterstaat

Met dank overgenomen van E.A. (Ernst) Cramer i, gepubliceerd op donderdag 26 november 2009.

Het was me weer wat de begroting van Verkeer en Waterstaat. Alles overheersend de discussie over Anders Betalen voor Mobiliteit. Daarover hebben we inmiddels op onze site een aardig stukje staan met uitleg over hoe de ChristenUnie erin zit. En dan nu waar het had over moeten gaan.

Mooi was dat vandaag in het debat toegezegd werd door de minister dat er nu geld komt om de tunnel in Zwolle af te kunnen maken. We hebben daar eind 2007 al aandacht voor gevraagd, maar vandaag was het dan boter bij de vis. Belangrijk voor de stad waar straks de Hanzelijn gaat aanlanden en waar door de toenemende drukte op de lijn Utrecht - Zwolle er steeds meer mensen zullen passeren.

Ook goed de aandacht die opnieuw door staatssecretaris Huizinga gegeven wordt aan de binnenvaart sector. Het is echt mooi en belangrijk dat de voorlichtingsbureaus in de binnenvaart nog een paar jaar ondersteund worden. Hopelijk is dan de crisis in de economie voorbij en kan de sector de bureaus zelf bekostigen. Ik heb gepleit voor versterken van het verschuiven van vrachtvervoer van de weg naar het water. Dat is belangrijk want ook dat helpt weer om de doorstroming op de weg te verbeteren.

En dan de kans voor de elektrische vrachtwagen. Vanuit de sector is een mooi plan in de maak om de vrachtauto van de toekomst te ontwikkelen. Een dieselelektrische uitvoering van de distributie wagen in de stad. Dat levert veel minder uitstoot op van roet en dus een veel beter klimaat in de binnenstad. Het is nog een experiment, maar naar mijn overtuiging zeer veelbelovend en een nieuwe stap in de ontwikkeling van het elektrische transport.

Tja, en dan het debacle van de VVD. Wat er ook aan argumenten gebruikt worden, wat er ook aan rapporten is, het maakt allemaal niet meer uit in dit parlement. Vanavond dacht ik even: we kunnen net zo goed onze inbreng schriftelijk aan inleveren, de antwoorden doen er toch niet. Plenair dienen we dan de moties in en kunnen we gelijk stemmen. Dat zou een geweldige besparing betekenen.

Maar laat ik maar niet aan die gedachte toegeven. Het werk in de Kamer doet er wel toe om te zorgen dat Anders Betalen voor Mobiliteit wordt ingevoerd als dat nieuwe systeem waarbij je niet langer betaald alleen voor je bezit, maar juist voor het gebruik. En dat is behoorlijk eerlijk.

ernst