COM(2001)581 - Regeling voor de handel in broeikasgasuitstootrechten binnen de EG
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Deze Europese Richtlijn42 is na wijzigingen door het Europees Parlement goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie op 22 juli 2003. Deze Richtlijn42 is opgesteld door het Directoraat-generaal Milieu (ENV)43 van de Europese Commissie en op 23 oktober 2001 voorgelegd aan de Raad van de Europese Unie en ter medebeslissing44 aan het Europees Parlement.
Inhoudsopgave
officiële titel
Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasuitstootrechten binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raadofficiële Engelstalige titel
Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community and amending Council Directive 96/61/ECRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Besluitvormingsprocedure | Gewone wetgevingsprocedure (COD) |
COM-nummer45 | COM(2001)581 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | COM(2002)680; SEC(2003)364; COM(2003)463 |
Procedurenummer47 | 2001/0245(COD) |
Celex-nummer48 | 52001PC0581 |
Document | 23-10-2001 |
---|---|
Online publicatie | 23-10-2001 |
Besluit | 13-10-2003; Richtlijn 2003/87 |
Bekendmaking in Publicatieblad49 | 25-10-2003; Special edition in Latvian: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Slovak: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Czech: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Bulgarian: Chapter 15 Volume 010,OJ L 275, 25.10.2003,Special edition in Hungarian: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Estonian: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Slovenian: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Romanian: Chapter 15 Volume 010,Special edition in Polish: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Lithuanian: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Maltese: Chapter 15 Volume 007,Special edition in Croatian: Chapter 15 Volume 009 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de Europese rechtsgrond, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs), een overzicht van relevante raadplegingen en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.COM(2000) 87 definitief van 8.3.2000.
- 2.Bronnen: The Economic Effects of EU-wide Industry-Level Emission Trading to Reduce Greenhouse Gases - Results from PRIMES model
- 3.COM(1997) 30 definitief van 12.3.1997 Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 139 van 6-5-1997, pagina 14).
- 4.Richtlijn 96/61/EG van de Raad inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging, PB L 257, 10.10.1996, blz. 26.
- 5.De IPPC-richtlijn definieert de term 'verontreiniging' als volgt: de directe of indirecte inbreng door menselijke activiteiten van stoffen, trillingen, warmte of geluid in lucht, water of bodem, die de gezondheid van de mens of de milieukwaliteit kan aantasten, schade kan toebrengen aan materiële goederen, dan wel de belevingswaarde van het milieu of ander rechtmatig milieugebruik kan aantasten of in de weg staan.
- 6.Gelijk aan ca. 38% van de in 2010 te verwachten totale uitstoot van broeikasgas van de Gemeenschap die onder het protocol van Kyoto vallen.
- 7.FCCP/CP/2001/2/Add. 4, blz 24, lid 21, onder (b): 'Legal entities, where authorized by the Party, may also perform this function'(rechtspersonen kunnen, daartoe gemachtigd door de verdragsluitende partij, deze taak ook verrichten)
- 8.Verordening (EEG) nr. 218/92 van de Raad van 27.1.92 betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de indirecte belastingen (BTW), PB L 24, 1.2.1992, blz. 1.
- 9.COM(2000) 839 definitief.
- 10.Beschikking van de Commissie van 17.7.2000 inzake de totstandbrenging van een Europees Emissieregister van verontreinigende stoffen (EPER) overeenkomstig artikel 15 van Richtlijn 96/61/EG van de Raad inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging (IPPC), PB L 192/36 gedateerd 28.7.2000, blz. 36.
- 11.Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad van 20.9.2001 betreffende de bevordering van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt (PB C ..., blz. ...).
- 12.COM(2000) 87 definitief van 8.3.2000.
- 13.Bronnen: The Economic Effects of EU-wide Industry-Level Emission Trading to Reduce Greenhouse Gases - Results from PRIMES model
- 14.COM(1997) 30 definitief van 12.3.1997 Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 139 van 6-5-1997, pagina 14).
- 15.Richtlijn 96/61/EG van de Raad inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging, PB L 257, 10.10.1996, blz. 26.
- 16.De IPPC-richtlijn definieert de term 'verontreiniging' als volgt: de directe of indirecte inbreng door menselijke activiteiten van stoffen, trillingen, warmte of geluid in lucht, water of bodem, die de gezondheid van de mens of de milieukwaliteit kan aantasten, schade kan toebrengen aan materiële goederen, dan wel de belevingswaarde van het milieu of ander rechtmatig milieugebruik kan aantasten of in de weg staan.
- 17.Gelijk aan ca. 38% van de in 2010 te verwachten totale uitstoot van broeikasgas van de Gemeenschap die onder het protocol van Kyoto vallen.
- 18.FCCP/CP/2001/2/Add. 4, blz 24, lid 21, onder (b): 'Legal entities, where authorized by the Party, may also perform this function'(rechtspersonen kunnen, daartoe gemachtigd door de verdragsluitende partij, deze taak ook verrichten)
- 19.Verordening (EEG) nr. 218/92 van de Raad van 27.1.92 betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de indirecte belastingen (BTW), PB L 24, 1.2.1992, blz. 1.
- 20.COM(2000) 839 definitief.
- 21.Beschikking van de Commissie van 17.7.2000 inzake de totstandbrenging van een Europees Emissieregister van verontreinigende stoffen (EPER) overeenkomstig artikel 15 van Richtlijn 96/61/EG van de Raad inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging (IPPC), PB L 192/36 gedateerd 28.7.2000, blz. 36.
- 22.Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad van 20.9.2001 betreffende de bevordering van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt (PB C ..., blz. ...).
- 23.PB C ... van ..., blz..
- 24.PB C ... van ..., blz..
- 25.PB C ... van ..., blz..
- 26.PB C ... van ..., blz..
- 27.COM(2000) 87 definitief.
- 28.COM(2000) 88 definitief.
- 29.COM(2001) 31 definitief.
- 30.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 33 van 7-2-1994, blz 11.
- 31.PB L ... van ..., blz..
- 33.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 158 van 23-6-1990, blz 56.
- 34.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 377 van 31-12-1990, blz 48.
- 35.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, blz 23.
- 36.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 257 van 10-10-1996, blz 26.
- 37.Bijvoorbeeld de energievooruitzichten voor 2020, gepubliceerd in november 1999, ook bekend als 'Shared Analysis Project'.
- 38.Een prijs van 20 euro is gebaseerd op de conclusie van de studie 'Economic Evaluation of Sectoral Emission Reduction Objectives for Climate Change' van mei 2001 (europa.eu.int/comm/environment/enveco ). Deze studie komt tot de conclusie, dat het Kyoto-doel van de Gemeenschap zou kunnen worden bereikt met een uitgave van maximaal 20 euro per ton CO2 -equivalent.
- 39.Een prijs van 33 euro is gebaseerd op de conclusie van de studie 'The Economic Effects of EU-wide Industry-Level Emission Trading to Reduce Greenhouse Gases - Results from PRIMES model' van februari 2000 (beschikbaar op de website van DG ENV). Deze studie lag ten grondslag aan het Groenboek en had, anders dan de in voetnoot 1 bedoelde studie, uitsluitend op kooldioxide-emissies betrekking.
- 40.De sectorgrenzen in het PRIMES- model komen niet volledig overeen met de categorieën die in Bijlage I van de Richtlijn worden genoemd. Bovendien is in de analyse geen rekening gehouden met grenzen aan de grootte. Als er echter geen optimale mix van beleidsplannen en -maatregelen bestaat in iedere lidstaat, komt het tot een onderschatting van de voordelen van een voor de gehele EU geldend systeem voor de handel in uitstootrechten.
- 41.Deze cijfers wijken af van die welke in het Groenboek over de handel in uitstootrechten worden vermeld, omdat het totale streefcijfer dat voor CO2 -emissies is gesteld (-8% vergeleken met 1990) een grotere uitdaging betekende dan volgens de jongste analyse mag worden verlangd (-5%). Het minder hoog gegrepen doel is een gevolg van het feit dat de uitstoot van andere broeikasgassen kostenefficiënter kunnen worden verminderd (maximaal -17% vergeleken met 1990). Derhalve vallen de totale kosten van de naleving voor de EU lager uit (7,5 miljard euro per jaar i.p.v.9 miljard )en is de besparing van de handel in uitstootrechten in absolute zin kleiner (1,3 miljard euro i.p.v. EUR 2,2 miljard). Bovendien is de indeling van de sectoren iets minder ruim dan in het Groenboek voorzien.
- 42.Dit bindende besluit van de Europese Unie bevat doelstellingen waar alle lidstaten van de Europese Unie aan moeten voldoen. De lidstaten zijn verplicht de doelstellingen te verwezenlijken; de wijze waarop staat de lidstaten vrij. Lidstaten zijn verantwoordelijk voor de juiste en tijdige implementatie van richtlijnen.
- 43.Dit directoraat-generaal ontwerpt nieuwe milieuwetgeving, werkt deze uit en ziet erop toe te dat de overeengekomen maatregelen ook daadwerkelijk door de lidstaten in praktijk worden gebracht. Opdracht daarbij is: het milieu voor huidige en toekomstige generaties te beschermen, te bewaren en te verbeteren en de duurzame ontwikkeling te bevorderen.
- 44.Deze procedure is de wetgevingsprocedure die standaard van toepassing is op alle besluitvorming in de Europese Unie, tenzij in de verdragen specifiek staat dat er een andere, bijzondere wetgevingsprocedure geldt. De procedure stond vóór de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon eind 2009 bekend als de medebeslissingsprocedure. Kern van de procedure is dat zowel de Raad van Ministers als het Europees Parlement een beslissende stem hebben in het wetgevingsproces, én dat allebei de instellingen de mogelijkheid hebben om een voorstel aan te passen.
- 45.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 46.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 47.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 48.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 49.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.