Richtlijn 2001/11 - Aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG betreffende de harmonisatie van nationale wetgeving inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens - Beproeving van de werking van de snelheidsbegrenzer van bedrijfsvoertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 9 maart 2001 tot 25 juni 2009.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2001/11/EG van de Commissie van 14 februari 2001 houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens — Beproeving van de werking van de snelheidsbegrenzer van bedrijfsvoertuigen

officiële Engelstalige titel

Commission Directive 2001/11/EC of 14 February 2001 adapting to technical progress Council Directive 96/96/EC on the approximation of the laws of the Member States relating to roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers — functional testing of commercial vehicles' speed limitation device
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2001/11
Celex-nummer i 32001L0011

3.

Key dates

Document 14-02-2001
Bekendmaking in Publicatieblad 17-02-2001; Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 005,OJ L 48, 17.2.2001,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 005
Inwerkingtreding 09-03-2001; in werking datum publicatie + 20 zie art 5
Deadline 09-03-2003; ten laatste zie art 2
Einde geldigheid 25-06-2009; zie 31996L0096

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32001L0011

Richtlijn 2001/11/EG van de Commissie van 14 februari 2001 houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens — Beproeving van de werking van de snelheidsbegrenzer van bedrijfsvoertuigen (Voor de EER relevante tekst)

Publicatieblad Nr. L 048 van 17/02/2001 blz. 0020 - 0021

Richtlijn 2001/11/EG van de Commissie

van 14 februari 2001

houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens - Beproeving van de werking van de snelheidsbegrenzer van bedrijfsvoertuigen

(Voor de EER relevante tekst)

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Richtlijn 96/96/EG van de Raad van 20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens(1), gewijzigd bij Richtlijn 1999/52/EG van de Commissie(2), inzonderheid op artikel 8,

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Op grond van Richtlijn 92/6/EEG van de Raad van 10 februari 1992 betreffende de installatie en het gebruik, in de Gemeenschap, van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen(3) dienen bepaalde voertuigen van de categorieën M3 en N3 met het oog op de verkeersveiligheid, het milieu en eerlijke concurrentievoorwaarden te zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer. De installatie daarvan op de onder de richtlijn vallende voertuigen werd op 1 januari 1996 verplicht.
  • (2) 
    In Richtlijn 96/96/EG is niet bepaald dat een controle op de goede werking van de snelheidsbegrenzer, d.w.z. het vermogen van de inrichting om de maximumsnelheid van het voertuig doeltreffend te begrenzen, dient plaats te vinden.
  • (3) 
    Deze wijzigingsrichtlijn verplicht de autoriteiten ertoe te testen dat de snelheidsbegrenzer correct functioneert.
  • (4) 
    Tegenwoordig zijn er eenvoudige, gangbare diagnosesystemen beschikbaar waarmee de keuringsinstanties de grote meerderheid van de geïnstalleerde snelheidsbegrenzers kunnen beproeven. Bij voertuigen waarbij dergelijke gemakkelijk verkrijgbare diagnosehulpmiddelen niet beschikbaar zijn, dienen de autoriteiten hetzij gebruik te maken van de apparatuur waarover de fabrikant van het oorspronkelijke voertuig beschikt, hetzij te voorzien in de mogelijkheid van aanvaarding van passende certificatie van de beproeving door de voertuigfabrikant of diens franchise-organisatie.
  • (5) 
    In de toekomst zal een periodieke controle op de goede werking van de snelheidsbegrenzer worden vergemakkelijkt bij voortuigen die uit hoofde van Verordening (EG) nr. 2135/98 van de Raad van 24 september 1998 tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 3821/85 betreffende het controleapparaat in het wegvervoer en tot wijziging van Richtlijn 88/599/EEG betreffende standaardprocedures voor de controle op de toepassing van Verordening (EEG) nr. 3820/85 en Verordening (EEG) nr. 3821/85(4) met het nieuwe controleapparaat (de digitale tachograaf) zijn uitgerust. Nieuwe voertuigen zullen vanaf het jaar 2003 van dergelijke apparatuur zijn voorzien.
  • (6) 
    De in deze richtlijn vervatte maatregelen zijn in overeenstemming zijn met het advies van het bij artikel 8 van Richtlijn 96/96/EG ingestelde Comité voor de aanpassing aan de technische vooruitgang van de richtlijn betreffende de technische controle van de voertuigen,

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1

Richtlijn 96/96/EG wordt gewijzigd door toevoeging van het volgende, vierde streepje aan punt 7.10 van bijlage II:

"- waar mogelijk, controleer of de ingestelde snelheid van de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.