Van Dalen en Belder willen snel meer geld voor de binnenvaart - Hoofdinhoud
Ook in de binnenvaart wordt de recessie gevoeld. Schepen die voorheen met de volcontinu 24-uur vaart meededen, doen nu ook de semi-continuvaart van 14 uur. De scheepvaartsector pleitte bij de toekomstige Europarlementariërs voor een versoepeling van de regels voor wisselingen van bemanning, zodat het personeel in diverse diensten inzetbaar is. Door de recessie moeten schippers soms ook ladingen onder de kostprijs vervoeren. Een gevoelig verlies. Tijdens de campagnetour voor de Europese Verkiezingen was het lijsttrekker Peter van Dalen volkomen helder: "er moet snel meer geld voor de binnenvaart komen".
"Mijn hart gaat echt sneller kloppen bij het zien van de Nederlandse binnenvaart", aldus Europees lijsttrekker Peter van Dalen (ChristenUnie SGP) dinsdag. Van Dalen en Europarlementariër Bas Belder bezochten tijdens hun Europese campagnetour de binnenvaartsector in ondermeer Zwijndrecht, Dordrecht en Werkendam. De Europese kandidaten zijn onder de indruk van de hoeveelheid werk en tonnen vracht die omgaan in de Nederlandse binnenvaart. Alleen al Nederland telt binnen Europa 389 binnenvaarthavens. Jaarlijks worden miljoenen tonnen vracht over de Nederlandse waterwegen vervoerd. En het maximum is nog niet in zicht. De binnenvaartsector ziet een verdubbeling daarvan wel zitten, "mits de Europese regels minders knellen".
"Er is in Nederland een enorm efficiënte controle op de verkeersveiligheid, dat is heel goed geregeld. Maar met de talenkennis van de Oost-Europese schippers, die ons land steeds meer aandoen, is het helaas slecht gesteld. Dat brengt de verkeersveiligheid bij tijden in gevaar, zorgelijk", aldus huidig Europarlementariër Bas Belder.
Brussel
Belder en Van Dalen nemen de inbreng van de Nederlandse binnenvaart mee naar Brussel. 'De binnenvaart is een veilige sector maar de aandacht voor de communicatie in de binnenvaart moet beter'', aldus Van Dalen. "Ook moeten we goed opletten of matrozen in opleiding al niet te grote verantwoordelijkheden krijgen opgelegd met name in de chemicaliën- en tankvaart."
Van Dalen: "Het is lastig om dit eensgezind te regelen in Europa. Duitsland bijvoorbeeld is een echt spoorland en beziet de Nederlandse binnenvaart met argusogen. De Duitsers moet je voor je winnen. Maar onze mensen in het Europees Parlement hebben de afgelopen jaren de binnenvaartsector heel goed voor ogen gehouden. Onlangs heb ik de Europese commissaris voor Transport Tajani een brief geschreven met de dringende oproep om bestaande gelden voor binnenvaartprojecten versneld uit te geven. Zo krijgt de sector de broodnodige steun in de rug."