29708 - Wet op het financieel toezicht
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Dit wetsvoorstel werd op 3 augustus 2004 ingediend door de minister van Financiën, Zalm1.
Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat de hervorming van het toezicht op de financiële markten naar een functioneel ingericht toezicht, herziening van de wetgeving met betrekking tot dat toezicht noodzakelijk maakt.
Inhoudsopgave
Regels met betrekking tot de financiële markten en het toezicht daarop (Wet op het financieel toezicht)
Bij dit wetsvoorstel werden zes nota's van wijziging, twee nota's van verbetering en zes amendementen ingediend. Bij dit dossier werden in de Tweede Kamer vijf moties ingediend. (73 stuks)2 |
3 augustus 2004, koninklijke boodschap, nr. 1
KST78728 Koninklijke boodschap publicatie: 12 augustus 2004 |
2 |
3 augustus 2004, voorstel van wet, nr. 2
KST78729 Voorstel van wet publicatie: 12 augustus 2004 |
2 |
3 augustus 2004, memorie van toelichting, nr. 3
KST78730 Memorie van toelichting publicatie: 12 augustus 2004 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met het inleidende gedeelte van de memorie van toelichting, alle documenten in dit dossier, een overzicht van door dit wetsvoorstel gewijzigde wetten, een overzicht van Kamerleden en bewindslieden die bij de behandeling van dit dossier het woord hebben gevoerd en een overzicht van verwante dossiers.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de Parlementaire Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
- 1.Met twaalf jaar de langstzittende minister van Financiën. Kwam uit een eenvoudig milieu (zijn vader was kolenboer); hardwerkend en wars van dikdoenerij. Doorliep na een studie economie een ambtelijke loopbaan en werd gezaghebbend directeur van het Planbureau. Als minister in het paarse kabinet ontwikkelde hij een nieuwe begrotingsnorm die uitging van een strikte scheiding van overheidsinkomsten en -uitgaven. Was verantwoordelijk voor een omvangrijke herziening van het belastingstelsel en de invoering van de euro. Bepleitte strakke naleving van de begrotingsregels in de EU. Na de verkiezingen van 2002 fractievoorzitter en politiek leider van de VVD. Keerde echter na anderhalf jaar terug naar het ministerschap dat hem beter lag. Lag goed in het parlement zowel door zijn deskundigheid als joviale optreden. Na zijn ministerschap acht jaar voorzitter van de Raad van Bestuur van ABN AMRO.
- 2.CDA-Tweede Kamerlid dat Zeeuws-Vlaanderen als haar thuisbasis had, maar later naar Twente verhuisde. Had leidinggevende functies in onder meer de zorgsector en bij een bank. Als Tweede Kamerlid hield zij zich vooral bezig met de pensioenwetgeving en met onderwerpen op het gebied van financiën (Wet financieel toezicht) en sociale zaken (armoedebestrijding, levensloopregeling). Zette zich na de invoering van het nieuwe zorgstelsel in voor Nederlandse gepensioneerden in het buitenland. In 2006-2012 was zij wethouder in Enschede. Is nu zelfstandig adviseur public affairs.
- 3.Jonge juriste die tussentijds voor de VVD in de Tweede Kamer kwam. Was na haar studie werkzaam als kandidaat-notaris en daarnaast voorzitter van de JOVD afdeling Leiden. In de Kamer hield zij zich bezig met onderwerpen als financieel toezicht (met name de omvangrijke Wet financieel toezicht), medezeggenschap en innovatie. Kon zich, ondanks haar onmiskenbare inzet en haar directe wijze van debatteren, met die onderwerpen onvoldoende profileren.
- 4.Politiek voorman van de SGP, die als nestor van de Tweede Kamer gezag verwierf. Studeerde weg- en waterbouw en was werkzaam in het onderwijs. Kwam in 1981, na ruim acht jaar Statenlid in Utrecht te zijn geweest, in de Kamer. Vanaf 1986 fractievoorzitter en partijleider. Voerde in de Kamer het woord over uiteenlopende onderwerpen. Minzame, hardwerkende volksvertegenwoordiger die zich dienstbaar opstelde en geen eerzucht kende. Als nestor ontwikkelde hij zich, ondanks het tamelijk politieke isolement van zijn partij, tot het staatsrechtelijk en 'zedelijk' geweten van de Kamer. Waarschuwde geregeld tegen verruwing van de parlementaire mores.
- 5.Uit het bankwezen afkomstige PvdA-politicus (een krant betitelde hem als 'rode bankier'), die als Tweede Kamerlid belangrijke onderwerpen in zijn portefeuille had. Zo was hij één van de woordvoerders bij de behandeling van de wetsvoorstellen over het nieuwe stelsel van ziektekostenverzekering. Verder hield hij zich bezig met economische zaken (markt en overheid). In het kabinet-Balkenende IV was hij als staatssecretaris van Economische Zaken verantwoordelijk voor onder meer exportbeleid, consumentenbeleid en ondernemerschap. Hij was voor hij Kamerlid werd vicepresident Institutional Servicing Midden-Oosten van ABN AMRO Asset Management. In 2011-2013 bestuurder van Royal Haskoning en daarna bewindvoerder namens Nederland bij de Wereldbank in Washington tot eind 2018.
- 6.Kees Vendrik (1963) was in de periode 1998-2010 was hij Tweede Kamerlid, in 2011-2017 lid van de Algemene Rekenkamer en in de jaren 2019-2022 lid van de GroenLinks-Eerste Kamerfractie. Als Tweede Kamerlid was hij woordvoerder op het gebied van milieu, zorg, hoger onderwijs en energiebeleid en ook geruime tijd financieel-economisch woordvoerder. Voor hij Tweede Kamerlid werd, was de heer Vendrik medewerker van de Kamerfracties van PSP en GroenLinks en chef-programmering bij politiek-cultureel centrum 'De Balie'. Van april 2017 tot juli 2022 was hij hoofdeconoom bij de Triodos Bank. Als Eerste Kamerlid hield hij zich bezig met financieel-economische onderwerpen. Sinds 3 november 2022 is de heer Vendrik voorzitter van het platform voor maatschappelijk dialoog en reflectie klimaatbeleid.
- 7.Groningse socioloog, vakbondsman en sociaaldemocraat die twaalf jaar werkzaam was bij respectievelijk de FNV Voedingsbond, FNV Industriebond, FNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten. Later werd hij senior adviseur bij Andersson Elffers Felix. Werd in 2003 Tweede Kamerlid voor de PvdA en hield zich daar vier jaar bezig met globalisering, handel, kenniseconomie, corporate governance, maatschappelijk verantwoord ondernemen en met de rijksuitgaven. Maakte zich onder meer sterk voor betere regulering van het bedrijfsleven en voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Na 2006 was hij werkzaam in verantwoord beleggen bij vermogensbeheerder MN en tot 2019 als directeur bij de aan de VN gelieerde organisatie PRI, Principles for Responsible Investment, in Londen.
- 8.Ewout Irrgang (1976) is sinds 1 september 2017 lid van de Algemene Rekenkamer. Hij was van 6 oktober 2005 tot 20 september 2012 Tweede Kamerlid van de SP. De heer Irrgang was eerder medewerker van De Nederlandsche Bank en tot 2005 financieel-economisch adviseur van de SP-Tweede Kamerfractie. Hij was financieel woordvoerder van de SP-fractie en hield zich daarnaast bezig met ontwikkelingssamenwerking en globalisering. Na zijn Kamerlidmaatschap werkte hij vier jaar in Tanzania.
- 9.Financieel specialist van de CDA-Tweede Kamerfractie die zijn werk als Kamerlid combineerde met een hoogleraarschap in Groningen. Doceerde daar algemene economie, met als specialisme internationale betrekkingen. Was algemeen financieel woordvoerder en hield zich verder onder andere bezig met belastingen, accountancywetgeving, handelspolitiek en ontwikkelingssamenwerking. Verder was hij vier jaar voorzitter van de commissie voor Buitenlandse Zaken en in 2006 voorzitter van de commissie voor Economische Zaken. Maakte veel werk van de ontvangst van buitenlandse delegaties. Pijproker. Soms wat breedsprakig, maar ook altijd bereid tot zakelijke uitwisseling van standpunten.
- 10.Alom gewaardeerd PvdA-Eerste Kamerlid, dat dankzij nationale en internationale ervaring gezaghebbend was op het gebied van landbouw en ontwikkelingssamenwerking. Voerde enkele malen namens de gehele Kamer het woord over wetsvoorstellen (onder meer over gewasbeschermingsmiddelen). Begon zijn loopbaan als leraar, maar stapte al snel over naar de wetenschap en was in Wageningen hoogleraar. Lid van de WRR, ambtelijk adviseur en lid van talrijke commissies op het gebied van landbouw en ecologie. Voorzitter van de vaste commissie voor Ontwikkelingssamenwerking en secretaris van de PvdA-fractie in de Eerste Kamer. Werd in 1999 met voorkeurstemmen gekozen door de Staten van Gelderland.
- 11.CDA-bestuurder uit Gelderland (lid van Gedeputeerde Staten) en daarvoor belastingadviseur, die acht jaar Eerste Kamerlid was. Sprak met name over financiën, over de privatisering in de sectoren energie en post en telecommunicatie, en over Antilliaanse aangelegenheden. Was bestuurlijk nauw betrokken bij landschapsbeheer, kunsten en het cultureel erfgoed. Was in de periode 2004-2005 waarnemend burgemeester van Groenlo. Hechtte zeer aan goede omgangsvormen, zowel in debatten als in de samenleving.
- 12.Gedegen en gerespecteerd lid van de Tweede Kamerfracties van GPV en ChristenUnie, die na vier jaar Eerste Kamerlidmaatschap minister van Defensie werd in het kabinet-Balkenende IV. Had het in die laatste functie veel moeilijker, onder andere vanwege de discussies rond de vredesmissie in Afghanistan. Zijn politieke loopbaan begon hij als medewerker van de Tweede Kamerfractie van het GPV, waarna hij in 1989 zelf Kamerlid werd. Hield zich met uiteenlopende onderwerpen bezig. Leidde in 1995-1996 het parlementaire onderzoek naar klimaatverandering. Daarnaast was hij nauw betrokken bij de parlementaire nasleep van het Srebrenicadrama en het vastleggen van betrokkenheid van de Tweede Kamer bij militaire missies. Na het uittreden van de PvdA-ministers was hij in 2010 acht maanden tevens minister voor Wonen, Wijken en Integratie.
- 13.Fiscaal specialist in de VVD-Eerste Kamerfracties, waarvan hij acht jaar deel uitmaakte. Was voordien belastinginspecteur en belastingadviseur bij Deloitte en later adviseur van diverse bedrijven. Was tevens voorzitter van de VVD-afdeling Venlo. Hield zich in de Eerste Kamer ook bezig met sociale zaken. Keerde zich tegen de praktijk dat belastingvoorstellen alleen als pakket en niet als afzonderlijke maatregelen door de Senaat konden worden beoordeeld.
- 14.Uit de PSP afkomstige GroenLinks-senator en bestuurder. Had vanaf 2004 ruim tien jaar zitting in de Eerste Kamer, waarin hij acht jaar fractievoorzitter was. Daarvoor was hij wethouder van Roermond en ruim zeven jaar voorzitter van Divosa, de landelijke vereniging van leidinggevenden bij Nederlandse overheidsorganisaties op het terrein van werk, inkomen en zorg. In 2009-2015 was hij directeur van Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten en in 2015-2023 was hij directeur divisie werkbedrijf UWV. Spreekvaardig, gedreven, energiek en betrokken senator, die over uiteenlopende onderwerpen sprak.