29366 - Wijziging van de Arbeidstijdenwet en de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de invoering van het digitale controleapparaat

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Dit wetsvoorstel werd op 10 december 2003 ingediend door de minister van Verkeer en Waterstaat, Peijs1, en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, De Geus2.

 

Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het nodig is in de Arbeidstijdenwet en de Wegenverkeerswet 1994 bepaalde voorzieningen te treffen in verband met de uitvoering van verordening (EEG) nr. 2135/98 van de Raad van de Europese Unie van 24 september 1998 tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 3821/85 betreffende het controleapparaat in het wegvervoer en tot wijziging van Richtlijn nr. 88/599/EEG betreffende standaardprocedures voor de controle op de toepassing van Verordening (EEG) nr. 3820/85 en Verordening (EEG) 3821/85 (PbEG L 274) en Verordening (EG) nr. 1360/2002 van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 13 juni 2002 betreffende de zevende aanpassing aan de vooruitgang van de techniek van Verordening (EEG) nr. 3821/85 van de Raad betreffende het controleapparaat in het wegvervoer (PbEG L 207) in verband met de digitale tachograaf.

Inhoudsopgave

  1. Volledige titel
  2. Nota's van wijziging en amendementen
  3. Moties
  4. Documenten
  5. Disclaimer
  6. Uitgebreide versie
  7. Parlementaire Monitor

1.

Volledige titel

Wijziging van de Arbeidstijdenwet en de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de invoering van het digitale controleapparaat

2.

Nota's van wijziging en amendementen

Bij dit wetsvoorstel werd een nota van wijziging ingediend.

3.

Moties

Bij dit dossier werd in de Tweede Kamer een motie ingediend.

4.

Documenten

2 10 december 2003, memorie van toelichting, nr. 3     KST72933
Memorie van toelichting
publicatie: 16 december 2003
 

5.

Disclaimer

Dit dossier is automatisch samengesteld. Aan de technische programmering is veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met het inleidende gedeelte van de memorie van toelichting, het betrokken EU-dossier, de betrokken EU-wetgeving, alle documenten in dit dossier, een overzicht van door dit wetsvoorstel gewijzigde wetten, een overzicht van Kamerleden en bewindslieden die bij de behandeling van dit dossier het woord hebben gevoerd en een overzicht van verwante dossiers.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de Parlementaire Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.


  • 1. 
    In Tilburg geboren CDA-politica en bestuurder, die op Europees en nationaal niveau grote activiteit ontplooide. Begon haar politieke loopbaan als Statenlid in Utrecht en bekleedde vele belangrijke commissariaten in het bedrijfsleven. In 1989 werd zij lid van het Europees Parlement. Van daaruit maakte zij in 2003 de overstap naar het ministerschap van Verkeer en Waterstaat in het kabinet-Balkenende II. Kreeg toen de lastige dossiers invoering OV-chipkaart en HSL-Zuid op haar bord en zette zich krachtig in voor betere bereikbaarheid van de Randstad. Van 1 maart 2007 tot 1 maart 2013 Commissaris van de Koningin in Zeeland. Ook in die functie paarde zij energiek optreden aan gemoedelijke opgewektheid.
     
  • 2. 
    Non-conformistische bewindsman van christelijk-gereformeerden huize. Kwam op 25-jarige leeftijd in dienst van het CNV en bracht het daar tot vicevoorzitter. Ondanks die vakbondsachtergrond had hij als minister van Sociale Zaken een moeizame relatie met de vakbeweging en weigerde FNV-voorman De Waal in 2004 publiekelijk hem de hand te schudden. Vooral zijn beleid om het aantal arbeidsongeschikten te verminderen door strengere keuringseisen leidde tot kritiek. Wilde echter boven alles mensen laten terugkeren naar een arbeidssituatie. Na een aarzelende start toonde hij zich later een krachtige bewindspersoon die vrijwel alle sociale wetten hervormde en de Bijstandswet verving door de Wet Werk en Bijstand. Stapte na zijn ministerschap over naar de OESO en was daarna jarenlang topman van het Bertelsmann Instituut.
     
  • 3. 
    Bescheiden, maar betrokken Gronings CDA-Tweede Kamerlid, dat tijdens zijn achtjarige Kamerlidmaatschap onder meer voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat was. Zette zich als voorzitter van de contactgroep Duitsland in voor versterking van de Nederlands-Duitse betrekkingen. Hield hij zich verder met name bezig met het natuurbeleid en het gevangeniswezen. Was voor zijn Kamerlidmaatschap werkzaam bij het Openbaar Ministerie, onder meer als projectcoördinator Justitie in de Buurt. Was daarna vanaf december 2010 ruim 13 jaar burgemeester van Westerveld (Dr.). In juli 2024 werd de heer Jager waarnemend burgemeester van Dalfsen.
     
  • 4. 
    Arie Slob (1961) was van 26 oktober 2017 tot 10 januari 2022 minister voor Basis en Voortgezet Onderwijs en Media in het kabinet-Rutte III. Hij was van 14 februari 2001 tot 23 mei 2002 en van 19 november 2002 tot 2 december 2015 Tweede Kamerlid, aanvankelijk voor het GPV en na de fusie met de RPF voor de ChristenUnie. Van 14 mei 2011 tot 10 november 2015 was de heer Slob politiek leider van zijn partij en in 2007-2010 en 2011-2015 fractievoorzitter. Behalve met algemene politieke onderwerpen hield hij zich als Kamerlid bezig met onder andere onderwijs, binnenlands bestuur en financiën. De heer Slob was eerder projectleider bij een schoolbegeleidingsdienst en gemeenteraadslid in Zwolle. In 2016-2017 was hij directeur van het Historisch Centrum Overijssel in Zwolle.
     
  • 5. 
    VVD-Tweede Kamerlid, dat zich gedurende ruim acht jaar met uiteenlopende onderwerpen bezighield. Het betrof onder meer om het jeugdbeleid (waaronder het elektronisch kinddossier), primair en voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs, scheepvaart, belastingen en pensioenen. Verder was zij enige tijd voorzitter van de vaste commissie voor Financiën. Voor zij Kamerlid werd werkzaam als hoofd p.r. en (later) directeur van Rotterdam Port Promotion Council. In 2011-2021 was zij voorzitter/directeur van FME-CWM, de werkgeversorganisatie van bedrijven in de (technologische) industrie. Doorzettingsvermogen, dossierkennis en inzet werden bij haar vertrek als Kamerlid als haar sterke eigenschappen genoemd.
     
  • 6. 
    Planoloog die tien jaar bestuurlijk actief was, waarvan bijna vier jaar als PvdA-Tweede Kamerlid. Hij was onderzoeker, directeur van een avondopleiding bedrijfskunde van de KU Nijmegen, adviseur van diverse gemeenten en manager woondiensten van een woningcorporatie. In de Kamer woordvoerder op het gebied van ruimtelijke ordening, volkshuivesting en verkeer, waarna hij in 2007 gedeputeerde van Gelderland werd. Aan zijn staatssecretariaat van Economische Zaken in het kabinet-Rutte II kwam spoedig een einde na een affaire rond declaratiegedrag als gedeputeerde. In 2013 werd hij directeur van het Centre for Development Innovation, Wageningen Universiteit en in mei 2018 deeltijd-hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft. In 2019-2023 was hij dijkgraaf en sindsdien Deltacommissaris.