J.R.H. (Hanja) Maij-Weggen - Hoofdinhoud
CDA-politica van antirevolutionairen huize, die na lid te zijn geweest van het Europees Parlement, minister van Verkeer en Waterstaat in het kabinet-Lubbers III i werd. Was verantwoordelijk voor het besluit om de Nederlandse Spoorwegen te privatiseren en een goederenverbinding per spoor (Betuwelijn) van Rotterdam naar Duitsland aan te leggen. Stond bekend als een resolute en nuchtere bewindsvrouw. Na haar ministerschap lijsttrekker bij de Europese Verkiezingen en wederom europarlementariër. Was voor zij in de politiek ging werkzaam als docente gezondheidszorg. Van 1 oktober 2003 tot 1 oktober 2009 was zij Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant.
CDA
functie(s) in de periode 1979-2009: minister, lid Europees Parlement, Commissaris van de Koning(in)
Inhoudsopgave
Johanna Rieka Hermanna (Hanja)
geboorteplaats en -datum
Klazienaveen (gemeente Emmen), 29 december 1943 partij(en)
-
-ARP (Anti-Revolutionaire Partij), tot 11 oktober 1980
-
-CDA (Christen-Democratisch Appèl), vanaf 11 oktober 1980
-
-docente gezondheidszorg te Amstelveen, vanaf 1967
-
-docente gezondheidszorg te Apeldoorn, tot 1978
-
-lid Europees Parlement, van 17 juli 1979 tot 6 november 1989
-
-minister van Verkeer en Waterstaat, van 7 november 1989 tot 16 juli 1994
-
-lid Europees Parlement, van 19 juli 1994 tot 1 oktober 2003
-
-Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, van 1 oktober 2003 tot 1 oktober 2009
-
-lid partijraad ARP, van 1973 tot 1979
-
-vicevoorzitter Christen-Democratische fractie, Europees Parlement, van 1987 tot november 1989
-
-adviserend lid dagelijks bestuur CDA, vanaf september 1995
-
-voorzitter CDA-delegatie Europees Parlement, van 1994 tot 2003
-
-lid Bureau fractie EVP-ED (Europees Parlement), van 1994 tot 2003
-
-(adviserend) lid dagelijks bestuur en partijbestuur CDA, van 1994 tot 2003
lijsttrekkerschappen
-
-lijsttrekker CDA Europese Verkiezingen 1994
-
-lijsttrekker CDA Europese Verkiezingen 1999
-
-voorzitter Prins Bernhard Cultuurfonds Brabant, van 2003 tot 2009
-
-lid Raad van Commissarissen, ING Nederland, vanaf 2004
-
-lid Raad van Toezicht WUR (Wageningen Universiteit en Researchcentrum), van 1 september 2004 tot 1 januari 2013
-
-lid Ambassadeursnetwerk Besturen, vanaf oktober 2004 (bevorderen van deelname van vrouwen in besturen van maatschappelijke en politieke organisaties)
-
-voorzitter visitatiecommissies bij de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie, voor ondersteuning bij takenanalyses in het kader van het "Andere Overheid"-programma om de overheid efficiënter te laten functioneren, vanaf oktober 2004
-
-lid Liaison Committee van State Territorial Representatives, vanaf 2006
-
-lid Comité van de Regio's Europa, van 2007 tot 2009
-
-voorzitter Europa-Commissie IPO, vanaf 2007
-
-adviserend lid bestuur IPO (Inter Provinciaal Overleg), van 2007 tot 2009
-
-voorzitter Raad van Toezicht Blinden-instituut "Bartimeus/Sonneheerdt" te Doorn, vanaf 2008
-
-voorzitter Brabantse Duurzaamheidsraad
-
-voorzitter Brabantse Innovatieraad
-
-voorzitter Stichting "China Valley", vanaf 2008
-
-lid High Level Group for Administative Burdens (Commissie-Stoiber), van november 2008 tot 1 november 2014 (namens het EU-Comité van de Regio's)
-
-voorzitter WSAP (World Society Protection of Animals) Nederland, tot maart 2013
-
-lid Raad van Toezicht ING Nederland
-
-lid Raad van Toezicht "SOS Artsen"
-
-lid Raad van Toezicht "Opera Zuid"
-
-lid Raad van Toezicht Hogeschool "Van Hall-Larenstein"
-
-lid Raad van Commissarissen "Connexxion Holding" N.V., vanaf 28 januari 2010
U ziet een selectie van de nevenfuncties. In de uitgebreide versie is een overzicht van nevenfuncties in te zien.
hoger beroepsonderwijs-
-opleiding verpleegkunde te Amstelveen, van 1962 tot 1965
academische studie
-
-pedagogiek (niet voltooid), Universiteit van Amsterdam, van 1965 tot 1971
-
-kunst- en cultuurgeschiedenis (niet voltooid), Universiteit van Amsterdam (zes jaar)
-
-Bracht in 1990 een beleidsbrief uit over financiering van het Structuurschema Verkeer en Vervoer. Bij het prijsbeleid wordt gestreefd naar verbetering van de concurrentiepositie van het o.v. ten opzichte van het particuliere autogebruik. Ter financiering worden aftopping van het reiskostenforfait, verhoging van de benzineaccijns en invoering van tol- en spitsheffingen aangekondigd. Voor dit laatste moeten er op wegen in en om de Randstad mogelijkheden voor fysieke of elektronische tolheffing komen. (20.922, nr. 23)
-
-Bracht in 1990 de Nota 'de verontreinigingsheffing rijkswateren in de toekomst' uit. Hierin wordt onder meer ingegaan op de rijksheffingen voor watervervuiling, op financiering van de waterbodemsanering, uitkeringsregelingen voor slibverwerking, defosfatering en stikstofverwijdering, heffingen op zware metalen en fosfaten, koppeling van de heffingsmaatstaf aan de vergunning en introductie van leges. (21.250, nr. 7)
-
-Bracht in 1991 samen met minister Alders een nota uit over het Nederlandse deel van de hogesnelheidsspoorwegverbinding (HSL) Amsterdam-Brussel-Parijs (22.026)
-
-Presenteerde in 1991 een Masterplan Fiets, waarin het beleid ter stimulering van fietsgebruik wordt uitgewerkt. Er worden extra middelen vrijgemaakt voor onder meer infrastructuur (fietspaden) en ter vergroting van de veiligheid en aantrekkelijkheid van fietsen. (20.922, nr. 107)
-
-Wijzigde in 1992 de subsidieregeling voor openbaar-vervoersbedrijven, waardoor niet meer de tekorten werden gedekt, maar het aantal vervoerde reizigers werd gesubsidieerd
-
-Was in 1993 de eerstverantwoordelijke voor het besluit tot aanleg van een bovengrondse goederenspoorlijn (Betuwelijn) van de Rotterdamse haven naar Duitsland. Verdedigde samen met minister Alders in het parlement de pkb over de Betuweroute. (22.589)
-
-Kwam in 1993 invoering per 1 januari 1995 overeen van een tolvignet (eurovignet) voor vrachtwagens met gewicht van 12 ton en meer. Ook België en Duitsland voerden zo'n vignet in. (21.501-09, nr. 28)
-
-Tijdens haar ministerschap werd besloten tot verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen in 2000. De staatsgarantie eindigt op 1 januari 1994. Op 22 februari 1993 bracht zij namens het kabinet een standpunt uit over het advies uit juni 1992 van de commissie-Wijffels. Het kabinet steunt de in het advies neergelegde visie dat NS meer ruimte moet krijgen om als 'normale' commerciële onderneming te opereren, die minder afhankelijk is van rijksbijdragen. De NS krijgt meer vrijheid bij de tariefstelling, voorzieningenniveau, investeringen en financiering en moet zorgen voor een rendabele exploitatie van het reizigers- en goederenvervoer. De rijksoverheid houdt verantwoordelijkheid voor de infrastructuur, de toegang tot het spoorwegnet, de veiligheid en de waarborg voor een adequate vervoersvoorziening. Binnen de NS komt een scheiding tussen de verschillende functies: de exploitatie van het reizigersvervoer, de exploitatie van het goederenvervoer, het infrabeheer en het capaciteitsmanagement. Kreeg op 5 oktober 1993 in de Tweede Kamer steun voor dit beleid. (18.986)
als bewindspersoon (wetgeving) (10/21)
-
-Bracht in 1993 samen met minister Kok de Wet Infrastructuurfonds (Stb. 319) tot stand. Uit dit nieuwe fonds werden infrastructurele werken gefinancierd voor vervoer van personen en goederen over weg, rail en binnenwateren. Het fonds werd onder meer gevoed door een infrastructuurtoeslag, tolgelden, een heffing voor spoor- en scheepvaartverkeer en een geluidsheffing voor de luchtvaart. De Wet op het rijkswegenfonds en de Wet op het Mobiliteitsfonds werden ingetrokken. De wet werd in 2020 vervangen door de Wet Mobiliteitsfonds. (21.912)
-
-Bracht in 1993 samen met minister De Vries de Wet vaartijden en bemanningsstrekte binnenvaart (Stb. 368) tot stand. In het belang van de arbeidsbescherming en van de veiligheid van de vaart kunnen regels worden gesteld aan de rusttijden van bemanningsleden, alsmede aan de samenstelling van de bemanning. Deze regels worden bij algemene maatregel van bestuur nader vastgesteld. De gezagvoerend schipper en de eigenaar zijn verplicht tot naleving. (22.494)
-
-Bracht in 1993 een wijziging (Stb. 418) van de Wet rijonderricht motorrijtuigen tot stand. Daardoor worden de exameneisen voor rij-instructeurs worden verscherpt. De examens worden afgenomen door een centraal exameninstituut en geven de instructeur de bevoegdheid om vier jaar rijonderricht te geven. (21.262)
-
-Bracht in 1993 samen met minister Alders de Tracéwet (Stb. 582) tot stand. Hierdoor komen er voor grote infrastructurele projecten (aanleg of wijziging van hoofdwegen en van railwegen) snellere en doelmatiger procedures. (22.500)
-
-Bracht in 1993 de Wet privatisering van het Spoorwegpensioenfonds tot stand (23.305)
-
-Bracht in 1994 samen met minister Kok de Wet beursgang Koninklijke PTT Nederland (Stb. 159) tot stand. De per 1 januari 1989 verzelfstandigde PTT (sindsdien Koninklijke PTT Nederland N.V.) kreeg via deze wet de mogelijkheid tot vervreemding van een deel van het aandeelkapitaal. Die vervreemding ging gepaard met notering ter beurze. De staat behield een minderheidsaandeel. (23.222)
-
-Bracht in 1994 een algehele herziening van de Wegenverkeerswet (Stb. 475) tot stand. De in de loop der tijd aangebrachte wijzigingen worden in de nieuwe wet verwerkt. De wet bevat alleen hoofdlijnen van het verkeersbeleid; de uitwerking van regels over zaken als verkeersgedrag, voertuigregistratie, rijexamen, kenteken- en rijbewijzen wordt grotendeels geregeld via AMvB's. (22.030)
-
-Bracht in 1994 een wijziging van de Wet op de telecommunicatievoorzieningen tot stand in verband met de doorbreking van het exclusieve recht van concessiehouder in hoofdzaak door middel van de invoering van een gelimiteerd vergunningenstelsel voor specifieke vormen van openbare mobiele telecommunicatie. Hierdoor wordt liberalisering van en marktwerking bij de aanleg en instandhouding van infrastructuren en telecommunicatiediensten voor openbare mobiele telefonie mogelijk. (23.444)
-
-Bracht in 1994 samen met minister Alders wijzigingen (Stbb. 583 en 601) van de Luchtvaartwet inzake geluidhinder tot stand. Er komt een mogelijkheid tot het instellen van een aparte geluidszone met betrekking tot nachtelijk luchtvaartgeluid. Verder worden geluidheffingen mede gebruikt om presanering te financieren. Onder presaneren wordt verstaan: het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen en het onttrekken aan de woonbestemming, en/of verplaatsen. Het betreft bebouwing in gebieden, die in de toekomst met zekerheid geluidsbelasting zullen ondervinden en die gezien de bepalingen van het Besluit geluidsbelasting grote luchtvaartterreinen (Stb. 1981, 504) altijd in aanmerking komen voor saneringsmaatregelen. Luchthaven Maastricht komt onder dit besluit te vallen. Er komen nieuwe handhavingsvoorschriften (strafbepalingen en dwangsom). (19.631 & 22.570)
-
-Bracht in 1994 een wijziging (Stb. 584) van de Loodsenwet en de Scheepvaartverkeerswet tot stand in verband met de herziening van de financiële relatie tussen het Rijk en de loodsen en de invoering van een verkeersbegeleidingstarief. Hiermee wordt een oplossing beoogd van de financiële problemen die waren ontstaan na verzelfstandiging van de loodsdienst in 1988. (23.099)
op het gebied van de EU
-
-Diende in november 1994 verslagen in over een systeem voor tariefpreferenties voor industriële en landbouwproducten uit ontwikkelingslanden, die een hervorming betekende van het systeem voor landbouwproducten dat in werking treedde van 1995 tot 1997. Het voorstel hield onder meer rekening met de WTO-besprekingen in de Uruguay-ronde en aanpassingen met het oog op de bestrijding van drugshandel en -productie in Zuidamerikaanse landen.
-
-Diende in oktober 1994 een verslag in over het algemene systeem van tariefpreferenties in het handelsbeleid van de Europese Unie voor de periode 1995-2004. Bepleitte onder meer een bescherming van de meest kwetsbare sectoren van de Europese landbouw en industrie, en een gedifferentieerd tariefsysteem, die toegang tot de Europese markt laagdrempelig maakt voor importen uit de armste landen.
-
-Diende in maart 1996 een verslag in over de voorbereidingen van de Intergouvernementele Conferentie in Turijn, die later zou leiden tot het Verdrag van Maastricht.
-
-Diende in december 2000 een verslag in over de betrekkingen tussen de EU en Indonesië (initiatief-procedure). Bepleitte hierin onder meer een uitgebreider onderzoek naar de moord de Nederlandse journalist Sander Thoenes door de Indonesische autoriteiten; een uitbreiding van de hulpverlening van de EU-humanitaire hulporganisatie ECHO om de één miljoen vluchtelingen uit Atjeh en Irian Jaya op te vangen; en oplossing van de problemen in de Molukken, Timor, Atjeh en Irian Jaya.
-
-Rapporteerde in mei 2001 over een betere toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie (medebeslissingsprocedure, eerste lezing).
-
-Diende in november 2001 en mei 2002 voorstellen in waarmee de toegankelijkheid van EP-documenten wordt vergroot (reglementprocedure).
U ziet een selectie van activiteiten. In de uitgebreide versie is het gehele overzicht van activiteiten in te zien.
algemeen-
-Werd in juni 1993 door de Tweede Kamer (en de Algemene Rekenkamer) bekritiseerd over de informatievoorziening aan het parlement met betrekking tot de private financiering van de Wijkertunnel, met name over de risico's voor de Staat. Zij moest toegeven dat de Tweede Kamer beter had moeten worden geïnformeerd. Een motie-Jorritsma die de gevoerde onderhandelingen bekritiseerde, kreeg alleen steun van VVD en GroenLinks.
-
-Tijdens haar ministerschap vonden twee grote (nationale) luchtvaartrampen plaats: het neerstorten van een PanAm-vliegtuig van El-Al in de Bijlmermeer (4 oktober 1992) en het verongelukken van een DC10 van Martinair bij het Portugese Faro (21 december 1992).
-
-Was mede-ondertekenaar van een open brief van 27 CDA'ers, onder wie Cees Veerman, Herman Wijffels, Frans Andriessen en Bert de Vries, die de CDA-fractie opriep af te zien van vorming van een kabinet met gedoogsteun van de PVV. De brief werd gepubliceerd in NRC Handelsblad van 28/29 augustus 2010.
uit de privésfeer
-
-Volgde na haar opleiding tot verpleegster zes jaar op eigen kosten een academische studie
-
-Haar dochter Hester is gedeputeerde in Overijssel
anekdotes en citaten
-
-Zei op 19 december 1989 bij één van haar eerste optredens in de Tweede Kamer (de beantwoording van Kamervragen over uitlatingen van minister Alders over de maximumsnelheid): "Er is maar één minister van Verkeer en Waterstaat en dat ben ik."
-
-Het Parool, 22 november 1989
-
-NRC Handelsblad, 18 december 1989
-
-Ben van der Velden, "'U weet niet half hoe er in de politiek gezanikt wordt'", NRC Handelsblad, 16 november 1991
-
-Steffie Kouters, "'Als je veel talenten hebt, ga je niet in de tuin zitten'", De Volkskrant, 8 augustus 2009
In de uitgebreide versie zijn, indien bekend, de familierelaties opgenomen.
Speciaal voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn de biografieën van alle kansrijke (volgens de peilingen) kandidaten in uitgebreide vorm raadpleegbaar op parlement.com.
Voor de overige ruim 5000 biografieën geldt het volgende:
In het digitale biografisch archief van de Stichting PDC, partner van het Montesquieu Instituut, is een uitgebreide versie aanwezig met bijvoorbeeld partijpolitieke functies, maatschappelijke nevenfuncties, parlementaire activiteiten, opleiding en wetenswaardigheden. Voorlopig is het beschikbaar stellen van uitgebreide biografieën, en/of daarop gebaseerde statistische gegevens, opgeschort. Wilt u een uitgebreide biografie inzien? Laat het ons weten als u daar belangstelling voor heeft.
Op bovenstaande tekst en gegevens zijn auteursrechten van PDC van toepassing; overname, in welke vorm dan ook, is zonder expliciete goedkeuring niet toegestaan. Ook de afbeeldingen zijn niet rechtenvrij.
De biografieën betreffen vooral de periode waarin iemand politiek en bestuurlijk actief is of was. PDC ontvangt graag gemotiveerde aanvullingen of correcties.