Nieuwe EU-terugkeerwet: migratieprobleem verschuiven in plaats van oplossen
Vandaag presenteerde de EU-Commissie een nieuwe wet over de terugkeer van migranten zonder verblijfsrecht. Het voorstel omvat deels lege ‘window-dressing’ met wat allang mogelijk is, en deels een hardere inzet op methoden waarvan bewezen is dat die niet werken. Ook wordt de deur geopend naar de zogenoemde ‘terugkeerhubs’.
GroenLinks-PvdA-Europarlementariër Tineke Strik, die namens het Europees Parlement onderhandelaar was van de vorige herziening van de Terugkeerrichtlijn, is extreem teleurgesteld dat de Commissie niet heeft gekozen voor het aanpakken van de werkelijke problemen met bewezen oplossingen: “Dit voorstel vaart vooral op valse beloftes en afschuifretoriek, en op die manier dwalen we als EU steeds verder weg van een daadwerkelijk effectief, menswaardig en daadkrachtig terugkeersysteem.”
Tineke Strik - Europarlementariër GroenLinks-PvdA
Jarenlang wachten op beslissing
“Ik lees weinig innovatiefs. Veel van wat er staat kon al en het voorstel pakt de kern van de problemen niet aan. Het Europese terugkeersysteem piept en kraakt al jaren aan alle kanten. Dat komt doordat EU-landen zelf hun zaken niet goed op orde hebben. Zolang asielzoekers nog steeds jarenlang moeten wachten op een beslissing en landen vervolgens 4 van de 5 terugkeerbesluiten simpelweg niet uitvoeren, komen we met terugkeer geen enkele stap verder”, aldus Strik. De oplopende wachttijden voor een asielbeslissing rijden nu effectieve terugkeer in de wielen, want het is allang bewezen dat uitzetting moeilijker wordt naarmate er meer tijd verstrijkt.
Meest effectieve methode
“De enige manier om terugkeer echt te verbeteren is als de EU-Commissie de lidstaten tijdig op de vingers tikt als zij niet bijdragen aan een snelle terugkeer. Zoals door de uitvoeringsgaten te dichten, beter te handhaven en in te zetten op begeleide terugkeer als de bewezen meest effectieve methode en op samenwerking met herkomstlanden op basis van wederzijds respect en wederzijds voordeel.”
“De Commissie koos in plaats daarvan voor de exact tegenovergestelde weg: ronkende spierballentaal over sancties en detentie en een vrijwel blanco cheque aan landen om omstreden afschuifmanoeuvres als terugkeerhubs in te zetten, zonder waarborgen voor hun behandeling of mogelijkheid om alsnog naar hun herkomstland te kunnen. Daarmee worden migranten in een juridisch en humanitair vacuüm gestort, zonder enig perspectief op een duurzame oplossing. En met deze terugkeerhub mogelijkheid hebben landen geen enkele prikkel om hun eigen terugkeerpraktijk op orde te brengen en om te investeren in een goede werk relatie met herkomstlanden, nodig voor snelle en effectieve terugkeer”, aldus Strik.
- 1.De Partij van de Arbeid (PvdA) is een progressieve, sociaaldemocratische partij. De partij werd opgericht in 1946 als een voortzetting van de vooroorlogse Sociaal-Democratische Arbeiders Partij (SDAP), de Vrijzinnig-Democratische Bond (VDB) en de Christelijk-Democratische Unie (CDU). De PvdA trok samen met GroenLinks op en deed met een gezamenlijke lijst mee aan de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023. Frans Timmermans leidt de gezamenlijke fractie in de Tweede Kamer.
- 2.GroenLinks is een progressieve partij, die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. De partij werd opgericht op 24 november 1990 als fusie van de Communistische Partij van Nederland (CPN), de Evangelische Volkspartij (EVP), de Politieke Partij Radikalen (PPR) en de Pacifistisch-Socialistische Partij (PSP). GroenLinks trok samen met de PvdA op en deed met een gezamenlijke lijst mee aan de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023. Frans Timmermans leidt de gezamenlijke fractie in de Tweede Kamer.