Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36470 XVI - Wijziging begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2023 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document date 24-11-2023
Publication date 24-11-2023
Nummer KST36470XVI2
Reference 36470 XVI, nr. 2
External link original article
Original document in PDF

2.

Text

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023

2024

36 470 XVI

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleid    6

2.1    Overzicht belangrijkste uitgavenen ontvangstenmutaties    6

3    Beleidsartikelen    7

3.1    Artikel 1 Volksgezondheid    7

3.2    Artikel 2 Curatieve Zorg    10

3.3    Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning    13

3.4    Artikel 4 Zorgbreed beleid    16

3.5    Artikel 5 Jeugd    19

3.6    Artikel 6 Sport en bewegen    21

3.7    Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII    22

3.8    Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten    23

4    Niet-beleidsartikelen    24

4.1    Artikel 9 Algemeen    24

4.2    Artikel 10 Apparaat Kerndepartement    26

4.3    Artikel 11 Nog onverdeeld    29

5    Financieel Beeld Zorg    30

5.1    Inleiding    30

5.2    Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en

-ontvangsten 2023    31

5.3    Ontwikkeling van het Uitgavenplafond Zorg 2023    33

5.4    Toetsing van de netto zorguitgaven aan het

Uitgavenplafond Zorg 2023    34

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

E.J. Kuipers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.

De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2023, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Beroep op artikel 2.27, eerste lid, Comptabiliteitswet 2016

In deze tweede suppletoire begroting 2023 worden bij diverse artikelen majeure verplichtingenmutaties voorgelegd. Een meer specifieke toelichting is in de artikelen zelf opgenomen. Het betreft in vele gevallen verplichtingen die in 2023 worden aangegaan om uitvoering te geven aan lopend beleid in 2024. Deze verplichtingenmutaties werden door het ministerie in het recente verleden veelal opgenomen in de Veegbrief die uw Kamer vlak voor het kerstreces ontvangt. Gegeven dat uw Kamer dan zeer kort de tijd heeft om kennis te nemen van deze majeure wijzigingen heeft het ministerie ervoor gekozen om deze zoveel als mogelijk op te nemen in deze suppletoire begroting.

Gegeven dat hier sprake is van lopend beleid willen wij uw Kamer informeren dat autorisatie van uw Parlement niet wordt afgewacht alvorens de verplichting wordt aangegaan. Wij veronderstellen dat dit handelen is toegestaan conform de intentie van artikel 2.27, eerste lid, Comptabiliteitswet 2016. In dit artikel is opgenomen dat «zolang een voorstel van wet tot wijziging van een begrotingsstaat niet tot wet is verheven en in werking is getreden, wordt lopend beleid dat ten grondslag ligt aan deze wijziging met terughoudendheid in uitvoering genomen».

Daarmee wordt met dit artikel ruimte geboden om voor lopend beleid autorisatie niet formeel af te wachten, immers uw Parlement heeft eerder ingestemd met het beleid dat hieraan ten grondslag ligt en wordt met deze suppletoire begroting geïnformeerd over de budgettaire consequenties. Mocht uw Kamer deze handelswijze niet wenselijk achten, kan hierover uiteraard in overleg worden getreden.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:

  • Naast de politiek en beleidsmatig relevante mutaties worden mutaties op de instrumenten toegelicht op basis van onderstaande grenzen voor het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten. Hiermee wordt aangesloten bij de RBV 2023.
  • Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven en is een toelichting opgenomen indien sprake was van een mutatie boven de € 20 miljoen.
 

Tabel 1 Ondergrenzen

conform RBV

 

Omvang begrotingsartikel (stand Beleidsmatige mutaties ontwerpbegroting) in € miljoen (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1000

5

10

=> 1000

10

20

Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Uitgavenplafond Zorg worden mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

 

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede

suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

   
 

Art.

Uitgaven 2023

Vastgestelde begroting 2023

 

35.460.691

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag 2023

 

47.948.081

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Kosten GGD'en

1

  • 45.000
  • 2) 
    Meerkosten Oekraïne in het sociaal domein

3

  • 45.920
  • 3) 
    Sectorplanplus

4

  • 22.800
  • 4) 
    Ondersteuning sportsector

6

  • 44.900
  • 5) 
    Zorgtoeslag

8

570.000

  • 6) 
    Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten

8

25.000

 

Stand 2e suppletoire begroting 2023

 

48.215.904

 

Toelichting

  • 1. 
    Door de afname van de Covid-19 pandemie vallen de kosten van de GGD'en € 45 miljoen lager uit dan begroot.
  • 2. 
    Het normbedrag per Oekraïense ontheemde voor zorg en ondersteuning vanuit de gemeente wordt naar beneden bijgesteld. Hierdoor ontstaat een meevaller van € 25,7 miljoen. Voor zorg en ondersteuning van de gemeenten voor Oekraïnse ontheemden wordt € 20,2 miljoen overgeboekt naar gemeenten.
  • 3. 
    Voor Sectorplanplus zijn niet alle aanvragen daadwerkelijk gerealiseerd. Hierdoor valt er € 22,8 miljoen vrij.
  • 4. 
    In het kader van de energiecompensatie voor de ondersteuning van de sportsector is € 44,9 miljoen minder nodig dan geraamd.
  • 5. 
    Dit betreft een opwaartste bijstelling van € 570 miljoen aan zowel de uitgaven als de ontvangstenkant ten aanzien van de zorgtoeslag.
  • 6. 
    In 2023 zijn er meer aanvragen binnen gekomen voor de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten waardoor de uitgaven met € 25 miljoen zijn gestegen.
 

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

 

Art.

Ontvangsten 2023

Vastgestelde begroting 2023

 

168.122

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag 2023

 

208.624

Belangrjkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Zorgbonus Covid
 

250.000

  • 2) 
    Corona banen in de zorg (COZO)
 

21.000

 

Stand 2e suppletoire begroting 2023

 

260.364

Toelichting

  • 1. 
    Dit betreft ontvangsten van € 250 miljoen als gevolg van de vaststellingen van de subsidies op grond van de zorgbonusregeling.
  • 2. 
    Voor de subsidieregeling Coronabanen in de zorg (COZO) zijn als gevolg van de vaststellingen ontvangsten van € 21 miljoen gerealiseerd.

3 Beleidsartikelen

3.1  Artikel 1 VolksgezondheidBudgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 4 Budgettaire gevolgen

van beleid artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire    Stand 2e suppletoire begroting (3)

begroting (2)    = (1) + (2)

Art. Verplichtingen

4.746.091

682.322

5.428.413

 

Uitgaven

2.946.757

  • - 
    87.513

2.859.244

 

1.10 Gezondheidsbeleid

931.338

  • - 
    1.418

929.920

Subsidies (regelingen)

41.398

7064

48.462

(Lokaal) gezondheidsbeleid

41.109

7.064

48.173

Overige

289

0

289

Opdrachten

13.658

  • 9.180

4.478

(Lokaal) gezondheidsbeleid

13.658

  • - 
    9.180

4.478

Bijdrage aan agentschappen

176.200

  • 4.295

171.905

Nederlandse Voedsel-

135.493

  • - 
    3.579

131.914

en Warenautoriteit

     

RIVM: Wettelijke taken en

38.054

405

38.459

beleidsondersteuning zorgbreed

     

Overige

2.653

  • 1.121

1.532

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

392.501

5.300

397801

ZonMw: Programmering

392.501

5.300

397.801

Bijdrage aan medeoverheden

307.581

  • 307

307274

Lokale aanpak

307.433

  • - 
    307

307.126

Overige

148

0

148

1.20 Ziektepreventie

1.813.485

  • - 
    85.376

1.728.109

Subsidies (regelingen)

381.680

14.351

396.031

Ziektepreventie

81.279

13.466

94.745

Bevolkingsonderzoeken

193.313

885

194.198

Bevolkingsonderzoeken

449

0

449

Vaccinaties

106.639

0

106.639

Opdrachten

284.364

  • 124.021

160.343

Ziektepreventie

260.794

  • - 
    113.381

147.413

Pandemische paraatheid

23.570

  • 10.640

12.930

Bijdrage aan agentschappen

487.955

96.506

584.461

RIVM: Opdrachtverlening

280.791

125.670

406.461

aan kenniscentra

     

RIVM: Bevolkingsonderzoeken

48.082

2.000

50.082

RIVM: Vaccinaties

128.158

  • 903

127.255

Pandemische paraatheid

30.911

  • 30.261

650

Overige

13

0

13

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

117.757

  • 29.243

88.514

LCCB

117.757

  • - 
    29.243

88.514

Bijdrage aan medeoverheden

541.729

  • 42.969

498.760

Pandemische paraatheid

59.542

  • - 
    1.695

57.847

Overige

482.187

  • 41.274

440.913

1.30 Gezondheidsbevordering

168.672

  • - 
    1.640

167.032

Subsidies (regelingen)

86.911

  • 1.889

85.022

Preventie van

29.870

0

29.870

schadelijk middelengebruik

     

Gezonde leefstijl en gezond gewicht    26.218    0    26.218

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Letselpreventie

6.821

0

6.821

Bevordering van seksuele gezondheid

20.573

  • 1.868

18.705

Overige

3.429

  • 21

3.408

Opdrachten

14.015

1.532

15.547

Gezondheidsbevordering

14.015

1.532

15.547

Bijdrage aan agentschappen

4.753

0

4.753

Overige

4.753

0

4.753

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

174

0

174

Overige

174

0

174

Bijdrage aan medeoverheden

62.819

  • 1.283

61.536

Heroïnebehandeling op medisch voorschrift

15.888

0

15.888

Seksuele gezondheid

46.931

  • 1.283

45.648

1.40 Ethiek

33.262

921

34.183

Subsidies (regelingen)

30.230

449

30.679

Abortusklinieken

19.788

3.721

23.509

Medische ethiek

10.442

  • 3.272

7.170

Opdrachten

440

245

685

Medische ethiek

440

245

685

Bijdrage aan agentschappen

2.592

227

2.819

CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek

2.592

227

2.819

 

Ontvangsten

88.221

14.000

102.221

Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen in 2023 zijn in totaal met € 682 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024 en verder. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.

Het betreft de verhoging van de verplichtingenraming met circa:

  • € 121 miljoen voor de GGD'en voor het in stand houden van de basiscapaciteit voor Covid-19 vaccinaties;
  • € 29 miljoen voor het RIVM-vaccinatieprogramma Covid-19 in 2024;
  • € 218 miljoen voor de (meerjarige) opdrachtverlening aan ZonMw;
  • € 41 miljoen voor de opdrachtverlening aan de NVWA;
  • € 66 miljoen voor de RIVM-programma's op het terrein van Pandemische paraatheid;
  • € 52 miljoen voor de aankoop en donatie van Covid-19 vaccins;
  • € 46 miljoen voor de (meerjarige) verlening van subsidies op het terrein van (Lokaal) gezondheidsbeleid;
  • € 22 miljoen voor de specifieke uitkeringen Aanvullende seksuele Gezondheid en PrEP;
  • €16 miljoen voor de uitvoering van de specifieke uitkering Heroïnebehan-deling;
  • € 20 miljoen voor verlening subsidies Preventie schadelijk middelenge- bruik Alcohol, Drugs en Tabak;
  • € 21 miljoen voor verlening subsidies Voeding en Gezond Gewicht;
  • € 27 miljoen voor de (meerjarige) opdrachtverstrekking aan Intravacc.

De overige circa 25 mutaties bedragen per saldo € 3 miljoen.

  • 2. 
    Ziektepreventie

Subsidies

Ziektepreventie

De coördinerende taken van de LCCB zijn vanaf 1 juli 2023 overgedragen aan de GGD-GHOR. Daarvoor is € 13,5 miljoen overgeheveld van het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Subsidies.

Opdrachten

Ziektepreventie (COVID-19)

Vanwege de afloop van Covid-19 is € 14,0 miljoen minder uitgegeven aan kosten voor het coronadashboard, data- en ontwerpkosten en aan (gedrags)onderzoek. Daarnaast zijn de middelen voor de Overdracht van Covid-19 vaccinaankopen naar het RIVM van ongeveer € 89,6 miljoen en de uitvoering van de rioolwatersurveillance door het RIVM van ongeveer € 7,3 overgeheveld naar het instrument RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra. Verder is € 1,8 miljoen overgeboekt voor een door TNO uit te voeren project «Pandemische Paraatheid Diagnostiek & (Post)Covid-19». De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,7 miljoen.

Pandemische paraatheid

De versterking voor pandemische paraatheid gebeurt onder andere op het terrein van kennis, innovatie en internationale samenwerking. In dit kader hebben zowel departementale als interdepartementale overboekingen geleid tot een mutatie van € 10,6 miljoen. Via de overboekingen worden middelen beschikbaar gesteld aan TNO, ZonMw, Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI), WHO en Pandemic Fund.

Bijdrage aan agentschappen

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

De middelen voor de Overdracht van Covid-19 vaccinaankopen naar het RIVM van ongeveer € 89,6 miljoen en de uitvoering van de rioolwatersurveillance door het RIVM van ongeveer € 7,3 zijn overgeheveld van het instrument Opdrachten Covid-19 naar RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra. Voor de versterking van infectieziektebestrijding en uitvoering van het Nationaal actieplan versterken zoönosebeleid is € 24,6 miljoen overgeheveld van het instrument «bijdrage aan agentschappen» artikelonderdeel Pandemische Paraatheid. De overige mutaties bedragen per saldo minus € 4,2 miljoen.

Pandemische Paraatheid

Voor de versterking van infectieziektebestrijding en uitvoering van het Nationaal actieplan versterken zoönosebeleid zijn middelen beschikbaar gesteld aan het RIVM en het ministerie van LNV. Overboekingen in dit kader hebben geleid tot een mutatie van minus € 30,2 miljoen.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding

Bij het instrument ZBO/RWT's (LCCB) is er een meevaller van € 17,5 miljoen. De uitgaven van de LCCB over het eerste half jaar van 2023 zijn lager dan geraamd. De taken van de LCCB zijn vanaf 1 juli 2023 overgedragen aan de GGD-GHOR.

Bijdragen aan medeoverheden

Overige

Door de afloop van Covid-19 vallen de uitgaven aan de GGD'en ter bestrijding van de Covid-19 lager uit dan eerder begroot. Er is sprake van een meevaller van € 45 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting.

Ontvangsten

Overige

De ontvangstenraming is verhoogd met € 14,0 miljoen vanwege ontvangsten door de vaststellingen van subsidies voor IC-opschaling.

3.2  Artikel 2 Curatieve ZorgBudgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 5 Budgettaire gevolgen

van beleid artikel 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Art. Verplichtingen

3.857.046

3.303.347

7.160.393

 

Uitgaven

3.799.484

  • - 
    32.496

3.766.988

 

2.10 Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg

383.319

  • - 
    26.357

356.962

Subsidies (regelingen)

327.527

  • 22.245

305.282

Medisch specialistische zorg

78.189

  • - 
    895

77.294

Curatieve ggz

12.247

  • 451

11.796

Eerstel ijnszorg

11.881

  • 1.878

10.003

Lichaamsmateriaal

25.781

  • 300

25.481

Medische producten

199.429

  • 18.721

180.708

Opdrachten

32.527

  • 14.581

17.946

Medisch specialistische zorg

3.687

  • - 
    1.018

2.669

Curatieve ggz

4.288

  • 2.535

1.753

Eersteljnszorg

7.829

  • 5.571

2.258

Lichaamsmateriaal

1.554

  • 1.100

454

Medische producten

15.169

  • 4.357

10.812

Bijdrage aan agentschappen

22.099

  • 501

21.598

aCBG

8.503

0

8.503

CIBG

12.896

  • 580

12.316

Overige

700

79

779

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

0

10.957

10.957

Overige

0

10.957

10.957

Bijdrage aan

(inter-)nationale organisaties

1.000

0

1.000

Overig

1.000

0

1.000

Garanties

166

13

179

Overige

166

13

179

2.34 Ondersteuning van het zorgstelsel

3.416.165

  • - 
    6.139

3.410.026

Subsidies (regelingen)    171.823    14.216    186.039

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Stichting Klachten en

Geschillen Zorgverzekeringen

1.476

0

1.476

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

75.334

19.100

94.434

Regeling veelbelovende zorg

33.276

0

33.276

Medisch specialistische zorg

11.050

  • 3.379

7.671

Medisch specialistische zorg

7.534

5.800

13.334

Curatieve ggz

41

259

300

Eersteljnszorg

2.926

6.499

9.425

Overige

40.186

  • 14.063

26.123

Bekostiging

3.136.972

2.700

3.139.672

Rijksbijdrage 18-

3.078.200

0

3.078.200

Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

58.772

2.700

61.472

inkomensoverdrachten

26.480

  • 6.226

20.254

Overgangsregeling FLO/VUT

ouderenregeling ambulancepersoneel

26.380

  • - 
    6.226

20.154

Overige

100

0

100

Opdrachten

33.669

  • 15.879

17.790

Risicoverevening

2.184

0

2.184

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

11.545

  • 5.112

6.433

Medisch specialistische zorg

5.567

  • 3.008

2.559

Curatieve ggz

1.602

  • 104

1.498

Eersteljnszorg

986

  • 225

761

Passende Zorg

4.520

  • 4.400

120

Overige

7.265

  • 3.030

4.235

Bijdrage aan agentschappen

39.494

  • 950

38.544

CJIB: Onverzekerden en wanbetalers

9.285

  • - 
    950

8.335

Overige

30.209

0

30.209

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

7.727

0

7.727

Sociale

Verzekeringsbank: Onverzekerden

6.872

640

7.512

Overige

855

  • 640

215

 

Ontvangsten

76.612

15.419

92.031

Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen in 2023 zijn in totaal met € 3,3 miljard verhoogd voor onder andere het aangaan van verplichtingen voor 2024. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.

Het betreft de verhoging van de verplichtingenraming voor het Zorginstituut Nederland in het kader van Veelbelovende Zorg (VEZO). De toekennings-brief inzake het budget 2024 wordt in 2023 verzonden en daarmee moet ook de verplichting in 2023 worden vastgelegd. Het gaat hier om een verhoging van € 23,5 miljoen.

Er is ruim € 3,3 miljard aan verplichtingenruimte toegevoegd voor de Rijksbijdrage 18-. Dit betreft de Bijdrage aan het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) voor de zorgkosten van kinderen onder de 18 jaar waardoor de verplichting in 2023 wordt vastgeled voor 2024.

  • 1. 
    Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg

Subsidies

Medische producten

Voor de programmalijnen 'Human Capital Growth' en 'Shared Development Infrastructuur' van het Nationaal Groeifonds (NGF)-project PharmaNL gaat ZonMw subsidieprogramma's uitvoeren. Hiervoor wordt € 11,0 miljoen in 2023 overgeboekt van het instrument 'Subsidies' naar het financieel 'Bijdrage aan ZBO's/RWT's'. Een bedrag van € 3,0 miljoen wordt dit jaar niet aangewend.

De in de 1e suppletoire begroting 2023 aangekondigde ondersteuningsre-geling voor de eerstelijns leveranciers van medische producten apotheken en leveranciers van hulpmiddelen is vanwege staatssteunregels niet uitvoerbaar. Het hiervoor gereserveerde budget van € 10,0 miljoen valt daarom vrij.

Vanuit artikel 11 vindt een overheveling plaats naar artikel 2 voor de prijsbijstelling 2023 van Pallas (€ 7,2 miljoen).

Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen hierdoor de uitgaven per saldo € 18,7 miljoen lager uit.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Overige

Om te komen tot de uitvoering van de programmalijnen 'Human Capital Growth' en 'Shared Development Infrastructuur' van het Nationaal Groeifonds (NGF)-project PharmaNL gaat ZonMw subsidieprogramma's uitvoeren. Hiervoor wordt € 11,0 miljoen in 2023 overgeboekt van het instrument 'Subsidies' naar het instrument 'Bijdrage aan ZBO's/

RWT's'. PharmaNL geeft een duurzame impuls aan het benutten van het economisch potentieel van innovatieve farmaceutische producten en productietechnologieën.

  • 3. 
    Ondersteuning van het zorgstelsel

Subsidies

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden (SOV)

Het CAK heeft de raming van de reguliere uitgaven in het kader van de regeling SOV geactualiseerd. Op basis hiervan wordt het beschikbare budget verhoogd met € 10,7 miljoen. Deze bijstelling is met name nodig omdat GGZ-aanbieders inmiddels grotendeels klaar zijn met de noodzakelijke aanpassingen in hun ICT-systemen als gevolg van de invoering van het Zorgprestatiemodel (ZPM). Daardoor zijn zij nu in staat bij het CAK declaraties in te dienen voor zorg aan onverzekerden. De GGZ-instellingen hebben daardoor niet alleen declaraties over zorg in 2023 ingediend, maar tevens uitgestelde declaraties over zorgjaar 2022.

In de actuele prognose verwacht het CAK € 20,4 miljoen aan SOV-kosten ten behoeve van Oekraïense ontheemden. Dit is € 8,4 miljoen hoger dan de eerder geraamde € 12 miljoen. De belangrijkste reden voor deze bijstelling komt eruit voort dat zorgaanbieders voor ontheemden die zich niet in de Basis Registratie Persoonsgegevens (BRP) hebben laten registreren, geen gebruik kunnen maken van de Regeling Medische zorg voor Ontheemden uit de Oekraïne (RMO) en als gevolg daarvan kosten via de SOV declareren.

Overige

Er zijn minder subsidieaanvragen ontvangen voor de subsidieregeling Coronabanen in de zorg (COZO), waardoor een meevaller van € 14 miljoen ontstaat.

Ontvangsten

De afrekening van de agentschapsbijdrage over 2022 aan het CIBG -Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) leidt tot een extra ontvangst van € 12,3 miljoen. Daarnaast wordt € 1,0 miljoen van het Landelijk Coördinatiecentrum Geneesmiddelen (LCG) ontvangen. Dit betreft de afrekening van het voorschot dat in de periode 2020-2022 is verstrekt voor de activiteiten rond de beschikbaarheid van geneesmiddelen.

3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Art. Verplichtingen

29.974.307

16.290.971

46.265.278

 

Uitgaven

29.765.243

  • - 
    96.668

29.668.575

 

3.10 Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

417.727

  • - 
    87.792

329.935

Subsidies (regelingen)

56.567

6.524

63.091

Toegang tot zorg en ondersteuning

10.272

90

10.362

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

2.944

8.331

11.275

Inclusieve samenleving

31.287

  • 3.883

27.404

Kennis en informatiebeleid

9.135

0

9.135

Overige

2.929

1.986

4.915

Opdrachten

145.102

  • 60.342

84.760

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

64.060

0

64.060

Toegang tot zorg en ondersteuning

2.378

  • 306

2.072

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

2.763

  • 735

2.028

Inclusiviteit

62.683

  • 52.020

10.663

Kennis, informatie en innovatiebeleid

970

0

970

Overige

12.248

  • 7.281

4.967

Bijdrage aan agentschappen

14.957

  • 8.374

6.583

Overige

14.957

  • - 
    8.374

6.583

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

14.004

0

14.004

Doventolkvoorzieningen

14.004

0

14.004

Bijdrage aan medeoverheden

167.297

  • 7.000

160.297

Overige

167.297

  • - 
    7.000

160.297

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Storting/

onttrekking begrotingsreserve

19.800

  • 18.600

1.200

Stimuleringsregeling wonen en zorg

19.800

  • - 
    18.600

1.200

3.21 Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

29.347.516

  • - 
    8.876

29.338.640

Subsidies (regelingen)

169.487

6.662

176.149

Zorg merkbaar beter maken

79.033

6.283

85.316

Kennis, informatie en innovatiebeleid

27.592

602

28.194

Palliatieve zorg en ondersteuning

62.862

  • 223

62.639

Bekostiging

28.973.126

0

28.973.126

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

4.823.800

0

4.823.800

B j drage Wlz

9.650.000

0

9.650.000

Overige

14.499.326

0

14.499.326

Opdrachten

21.309

  • 4.846

16.463

Zorgdragen voor langdurige zorg

21.309

  • - 
    4.846

16.463

Bijdrage aan agentschappen

475

0

475

Algemeen

475

0

475

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

173.244

  • 6.076

167.168

Uitvoeringskosten

Sociale Verzekeringsbank

45.768

0

45.768

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

127.476

  • 6.076

121.400

Bijdrage aan medeoverheden

9.875

  • 4.616

5.259

Overige

9.875

  • - 
    4.616

5.259

 

Ontvangsten

10.051

0

10.051

Toelichting

Verplichtingen

Verplichtingen De raming van verplichtingenbudget in 2023 is in totaal met € 16,3 miljard gemuteerd voor het aangaan van verplichtingen voor 2023 en verder. Daar waar de mutatie betrekking heeft op de geraamde uitgaven 2023 (-€ 96,7 miljoen), volstaat de toelichting bij de uitgaven. Daarnaast is de raming van het verplichtingenbudget gemuteerd ten laste van het verplichtingenbudget 2024 en verder (€ 16,4 miljard), waardoor meerjarige verplichtingen aangegaan kunnen worden. Deze mutatie heeft onder andere betrekking op:

  • € 5,3 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de BIKK (Rijksbijdrage In Kosten van Kortingen) 2024 in 2023 vast te kunnen leggen.
  • € 11,0 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de bijdrage Wlz (Wet langdurige zorg) 2024 in 2023 vast te kunnen leggen.
  • Daarnaast betreft het middelen voor de bijdrage ZBO aan de sociale verzekeringsbank (€49,7 miljoen), voornemens tot verlening van subsidies op het terrein van langdurige zorg (€ 6,7 miljoen) en subsidies in het kader van geweld in afhankelijkheidsrelaties en de sociale werkplaatsen (€ 21 miljoen).
  • 1. 
    Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen

Opdrachten

Inclusiviteit

De meerkosten voor Oekraïense ontheemden in het sociaal domein (€ 45,7 miljoen) waren tijdelijk geboekt op artikelonderdeel 3.1. De verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning aan Oekraïense ontheemden vanuit de Wmo, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid ligt bij gemeenten. Het beschikbare bedrag voor gemeenten voor deze meerkosten is voor 2023 vastgesteld op € 20,2 miljoen op basis van (een raming van) daadwerkel ijke aantallen opgevangen Oekraïense ontheemden en een onderzoek naar de gemaakte kosten bij gemeenten. Dit bedrag wordt in

2023    beschikbaar gesteld aan gemeenten via een decentralisatie uitkering in het Gemeentefonds. De overige € 25,5 miljoen is als meevaller ingeleverd.

Van dit artikelonderdeel is daarnaast een aantal regeerakkoord middelen als meevaller ingeleverd. Het gaat hierbij om € 1,8 miljoen aan middelen van Wonen en Zorg voor ouderen (WOZO), € 1,4 miljoen van respijtzorg en € 2,9 miljoen vanuit het programma onbeperkt meedoen.

Overig

Uit de door het CAK opgestelde uitvoeringstoets passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp bleek dat de geraamde kosten lager uitvielen dan de beschikbare regeerakkoordmiddelen (€ 10 miljoen). Het CAK komt begin

2024    met een nieuwe uitvoeringstoets voor het wetsvoorstel inkomensafhankelijke eigen bijdrage Wmo. In 2023 is € 483.000 van de € 10 miljoen naar het CAK overgeheveld voor de indexatie van het abonnementstarief en ongeveer € 1,5 miljoen voor de kosten van het CAK voor de implementatie van de eigen bijdrage huishoudelijke hulp. De resterende middelen zijn als meevaller ingeleverd.

Bijdragen aan medeoverheden

Overig

In 2023 is er € 150 miljoen beschikbaar voor de SPUK IZA en circa € 299 miljoen voor de brede SPUK GALA. Voor beide SPUK-regelingen wordt er conform afspraak voor 2023 in totaal € 7 miljoen afgedragen aan het BTW-compensatiefonds. Bij de totstandkoming van de regeling Brede SPUK GALA is geen afdracht gedaan aan het BTW-compensatiefonds. Dit is gecorrigeerd met deze boeking.

Storting/onttrekking begrotingsreserve

Voor de financiering van de planontwikkeling van nieuwe woonvormen verstrekt de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) leningen in kader van de stimuleringsregeling wonen en zorg aan sociale ondernemers en bewonersinitiatieven. In de regeling is afgesproken dat de middelen kunnen revolveren zolang de regeling bestaat (leningen die worden afbetaald, kunnen opnieuw worden uitgeleend). De RVO verwacht een uitgave van € 1,2 miljoen in 2023 voor de planontwikkelfase, waardoor in 2023 € 18,6 miljoen van de beschikbare € 19,8 miljoen onbenut bljft.

  • 2. 
    Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies

Zorg merkbaar beter maken

Een afspraak uit het Groninger Zorgakkoord is dat het ministerie van VWS bij het afstoten van de panden het waardeverlies van de betreffende zorglocatie voor haar rekening neemt. De benodigde middelen (€ 7,9 miljoen) waren in het najaar 2023 niet voorzien. Dit leidt tot een tegenvaller in 2023. Daarnaast is het voornemen om verpleegzorgorgani-saties te ondersteunen bij het maken van de omslag naar digitale/ hybride zorg niet gestart (€ 1,3 miljoen). De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een negatieve mutatie van per saldo € 0,3 miljoen.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)

Doordat de personele opschaling binnen de reguliere uitvoering dit jaar langzaam op gang kwam en de realisatie van het nieuwe IT-zaaksysteem vertraging opliep, valt er bij het CIZ op de reguliere middelen € 2,7 miljoen vrij. Ook de Werk aan Uitvoering (WaU) activiteiten bleven aanzienl ijk achter waardoor er € 3,4 miljoen minder wordt uitgegeven dan begroot voor dit project. De vrijval op WaU hangt samen met de achterstanden voor wat betreft de werkvoorraden, de hoge werkdruk en schaarste op de arbeidsmarkt, waardoor de focus op het afhandelen van indicatiebesluiten is gelegd.

3.4  Artikel 4 Zorgbreed beleidBudgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Zorgbreed beleid (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.    Verplichtingen

1.247.813

293.173

1.540.986

 

Uitgaven

1.468.781

  • - 
    21.807

1.446.974

 

4.10    Positie cliënt en transparantie van zorg

62.013

  • - 
    3.129

58.884

Subsidies (regelingen)

39.366

  • 2.400

36.966

Patiëntenen gehandicaptenorganisaties

17.861

  • - 
    136

17.725

Transparantie van zorg

21.241

  • 2.000

19.241

Overige

264

  • 264

0

Opdrachten

12.924

  • 729

12.195

Ondersteuning cliëntorganisaties

4.214

0

4.214

Transparantie van zorg

3.106

0

3.106

Overige

5.604

  • 729

4.875

Bijdrage aan agentschappen

9.723

0

9.723

CIBG

9.723

0

9.723

4.20 Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

822.920

  • - 
    25.890

797.030

Subsidies (regelingen)

790.645

  • 25.545

765.100

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

504.832

  • - 
    24.004

480.828

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

280.863

0

280.863

Overige

4.950

  • 1.541

3.409

Opdrachten

16.824

  • 345

16.479

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

16.745

  • - 
    285

16.460

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

19

0

19

Overige

60

  • 60

0

Bijdrage aan agentschappen

15.451

0

15.451

CIBG

15.451

0

15.451

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

4.30 Informatiebeleid

106.353

  • - 
    9.865

96.488

Subsidies (regelingen)

48.631

  • 3.845

44.786

Informatiebeleid

37.818

  • - 
    3.690

34.128

Overige

10.813

  • 155

10.658

Opdrachten

44.738

  • 6.020

38.718

Informatiebeleid

38.528

  • - 
    10.579

27.949

Overige

6.210

4.559

10.769

Bijdrage aan agentschappen

12.984

0

12.984

Informatiebeleid

12.984

0

12.984

4.40 Inrichting zorgstelsel

295.587

10.322

305.909

Subsidies (regelingen)

423

0

423

Programma's zorgstelsel

423

0

423

Opdrachten

594

0

594

Overige

594

0

594

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

294.570

10.322

304.892

CAK

130.444

6.112

136.556

NZa

73.040

2.550

75.590

ZiNL

88.328

1.660

89.988

CSZ

1.681

0

1.681

Overige

1.077

0

1.077

4.50    Zorg, welzijn en jeugdzorg op

181.908

6.755

188.663

Caribisch Nederland

     

Subsidies (regelingen)

4.210

0

4.210

Algemeen

4.210

0

4.210

Bekostiging

170.848

2.203

173.051

Zorg en welzijn

18.620

  • - 
    4.697

13.923

Zorg en welzijn

152.228

6.900

159.128

Opdrachten

1.000

4.052

5.052

Zorg

1.000

  • - 
    119

881

Welzijn

0

4.171

4.171

Bijdrage aan medeoverheden

5.850

500

6.350

Overige

5.850

500

6.350

 

Ontvangsten

14.215

279.516

293.731

Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen in 2023 zijn in totaal met circa € 293 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024 en verder. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.

Het betreft de verhoging van de verplichtingenraming met circa:

  • € 115 miljoen voor de vastlegging in 2023 van verschillende subsidies en bijbehorende uitgaven in 2024 voor opleidingen en arbeidsmarktbeleid;
  • € 17,5 miljoen voor de instellingssubsidie aan de patiënten- en gehandicaptenorganisaties;
  • € 63 miljoen voor de uitvoeringskosten 2024 van de Nederlandse Zorgautoriteit;
  • Aangaan van verplichtingen aan het Zorginstituut Nederland en het CAK. Beide toekenningsbrieven inzake het beheerskostenbudget 2024 worden in 2023 verzonden en daarmee moeten beide verplichtingen in 2023 worden vastgelegd. Het gaat hier om een verhoging van de verplichtingenruimte (€ 69,0 miljoen) ten behoeve van het Zorginstituut Nederland en een verhoging van de verplichtingenruimte (€ 40,0 miljoen) ten behoeve van het CAK.
  • Voor de NEN wordt in 2023 een meerjarige overeenkomst (2024 - 2027) aangegaan inzake de elektronische gegevensuitwissiling in de zorg. Het betreft een opghoging van de verplichting met € 5,1 miljoen.
  • 2. 
    Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

Subsidies

Het animo voor het vierde en laatste tijdvak van SectorplanPlus 2017-2022 is bijzonder groot geweest; er is voor meer deelnemers een aanvraag gedaan dan in de eerste drie tijdvakken samen. Echter zijn niet alle aanvragen daadwerkelijk gerealiseerd, bijvoorbeeld omdat opleidingen niet doorgaan of een kortere doorlooptijd kennen dan bij aanvraag is opgegeven. Inmiddels heeft RegioPlus haar controlewerkzaamheden ten aanzien van de bij de aanvragen ingediende verantwoordingsstukken afgerond. Op basis van de controlewerkzaamheden van RegioPlus is duidelijk geworden dat de realisatie binnen de subsidie lager uit zal komen dan de inschatting ten tijde van de 1e suppletoire begroting. Daardoor is in 2023 niet al het gereserveerde budget nodig en is er circa € 23 miljoen vrijgevallen.

  • 3. 
    Informatiebeleid

Opdrachten

Informatiebeleid

Er is circa € 5 miljoen van het instrument informatiebeleid overgeheveld naar het instrument overige voor werkzaamheden voor de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) Open House.

In 2023 is verder gewerkt aan de standaardisering van Gegevensuitwisseling in de Zorg. Bij 1e suppletoire begroting zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld vanuit de aanvullende post bij Financiën. Voor het standaardiseren van de eenheid van taal is € 1,7 miljoen beschikbaar gesteld aan het RIVM en daarnaast is € 3,8 miljoen niet tot besteding gekomen vanwege het ontbreken van beschikbare capaciteit op de thema's Eenheid van Taal, PGO en Generieke functies.

Ontvangsten

De subsidies van de Subsidieregeling bonus zorgprofessionals Covid-19 (bonusregeling) en van de Subsidieregeling coronabanen in de zorg (COZO 2021) zijn gecontroleerd en vastgesteld. Op grond van de vaststellingen ontstaan er vorderingen die tot ontvangsten leiden, hiervan is op dit moment circa € 250 miljoen van de bonusregeling en € 21 miljoen van de COZO-subsidies teruggevorderd. Bij de bonusregeling speelt de vrije ruimte werkkostenregeling mee: over een deel van de uitbetaalde bonussen was geen eindheffing verschuldigd en dat deel is teruggevorderd. Bij de COZO-banen is er vooral onderbesteding omdat er uiteindelijk minder coronabanen zijn gerealiseerd dan aangevraagd.

3.5 Artikel 5 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 8 Budgettaire gevolgen

van beleid artikel 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)

   
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1)+(2)

Art. Verplichtingen

181.057

 
  • - 
    29.319

151.738

 

Uitgaven

150.674

 
  • - 
    38.819

111.855

 

5.30 Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel

150.674

 
  • - 
    38.819

111.855

Subsidies (regelingen)

101.652

 
  • 32.080

69.572

Kennis en informatiebeleid

14.194

 

738

14.932

Jeugdbeleid

48.312

 
  • - 
    27.472

20.840

Jeugdstelsel

39.146

 
  • 5.346

33.800

Opdrachten

15.085

 
  • 5.430

9.655

Kennis en informatiebeleid

2.510

 
  • 552

1.958

Jeugdbeleid

11.960

 
  • 4.497

7.463

Jeugdstelsel

615

 
  • 381

234

Bijdrage aan agentschappen

1.527

 

336

1.863

Overige

1.527

 

336

1.863

Bijdrage aan medeoverheden

32.155

 
  • - 
    1.390

30.765

Overige

32.155

 
  • 1.390

30.765

Bijdrage aan

(andere) begrotingshoofdstukken

255

 
  • - 
    255

0

Overige

255

 
  • 255

0

 

Ontvangsten

2.400

 

1.103

3.503

 

Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingenstand volgt grotendeels de bijbehorende verlaging van de uitgavenbudgettenbudgetten.

Voor het vastleggen van diverse (meerjarige) Jeugd subsidies is het verplichtingenbudget in 2023 met € 9,5 miljoen verhoogd. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan meerjarig lopend beleid en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan. Dit betreft dus een technische mutatie van enkel de verplichtingenruimte en heeft verder geen invloed op het kasbudget. In totaal worden hierdoor de verplichtingen verlaagd met circa € 29,3 miljoen.

  • 3. 
    Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel

Subsidies

Jeugdbeleid

Eén van de maatregelen uit het rapport van cie. de Winter betreft de tegemoetkomingsregeling voor slachtoffers van geweld in de jeugdzorg. Deze regeling wordt per 1-1-2021 uitgevoerd door het Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) en liep af op 31 december 2022. In 2023 wordt de resterende werkvoorraad afgehandeld en uitgekeerd. Volgens de laatste cijfers van het SGM is voor de afhandeling van de laatste overgelopen dossiers in 2023 vanuit VWS een bedrag nodig van in totaal € 48,5 miljoen. Gezien de eerder beschikbaar gestelde bedragen ten behoeve van 2023, wordt nu het resterende bedrag van € 17,2 miljoen overgeboekt aan het SGM. Omdat hier eerder € 24,3 miljoen voor was begroot is, valt er € 7,1 miljoen vrij.

De overige mutaties betreffen diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp, waaronder de departementale overboeking van circa € 2 miljoen ten behoeve van de subsidie voor inkoop sociaal domein.

Jeugstelsel

Binnen het beschikbare jeugdbudget is een deel van de middelen herschikt naar andere instrumenten binnen artikel 5. Hierbij is circa € 3,4 miljoen overgeheveld van opdrachten Zorg voor de Jeugd (van ongeveer € 2,3 miljoen) en van het instrument Bijdrage aan medeoverheden (van ongeveer € 1,4 miljoen) naar subsidies Jeugdstelsel.

Verder is er € 10 miljoen afgeboekt ten behoeve van de subsidieregeling continuïteit van cruciale jeugdzorg. Deze middelen zullen in 2024 weer volledig beschikbaar worden gesteld voor deze regeling en zullen worden ingezet om eventuele subsidies voor tijdelijke liquiditeitssteun te kunnen verlenen.

De overige mutaties op dit budget betreffen diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp.

Opdrachten

Jeugdbeleid

Binnen het beschikbare jeugdbudget, is een deel van de middelen herschikt naar andere budgetten binnen artikel 5. Hierbij is ca. € 2,3 miljoen overgeheveld vanuit opdrachten Zorg voor de Jeugd naar subsidies jeugdstelsel (zie toelichting aldaar). Daarnaast is vanwege verwachte incidentele onderuitputting circa € 2,2 miljoen afgeboekt op dit artikelonderdeel. De overige mutaties op dit instrument betreft diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp.

3.6 Artikel 6 Sport en bewegen

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire    Stand 2e suppletoire begroting (3)

begroting (2)    = (1) + (2)

Art. Verplichtingen

713.212

11.669

724.881

 

Uitgaven

708.771

  • - 
    79.031

629.740

 

6.40 Sport verenigt Nederland

708.771

  • - 
    79.031

629.740

Subsidies (regelingen)

259.140

  • 20.406

238.734

Sportakkoord

160.115

  • - 
    16.031

144.084

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

81.874

  • 100

81.774

Kennis en innovatie

17.151

  • 4.275

12.876

Inkomensoverdrachten

19.604

  • 900

18.704

Financiële voorziening topsporters

19.604

  • - 
    900

18.704

Opdrachten

9.572

  • 275

9.297

Sportakkoord

9.333

  • - 
    275

9.058

Kennis en innovatie

239

0

239

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

3.314

0

3.314

Dopingautoriteit

3.314

0

3.314

Bijdrage aan medeoverheden

416.571

  • 57450

359.121

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

416.571

  • 57.450

359.121

Bijdrage aan

(inter-)nationale organisaties

500

0

500

Dopingbestrjding

500

0

500

Bijdrage aan

(andere) begrotingshoofdstukken

70

0

70

Sportakkoord

70

0

70

 

Ontvangsten

52.024

0

52.024

 

Toelichting

Verplichtingen

De verhoging van de verplichtingen in 2023 van in totaal € 11,7 miljoen betreft een saldo van verscheidene mutaties. De onderliggende mutaties hebben betrekking op:

  • Verplichtingenruimte voor het aangaan en administratief vastleggen van meerjarige verplichtingen (€ 85,7 miljoen) voor diverse thema's uit het Sportakkoord, waaronder het Stipendium. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan;
  • Een administratieve correctie op een negatieve verplichtingenstand jaarovergang 2022/2023 (€ 5 miljoen);
  • De verplichtingen van de uitgavenmutaties in deze 2e suppletoire begroting 2023 (vrijval van € 79,0 miljoen).
  • 4. 
    Sport verenigt Nederland

Subsidies

Sportakkoord

In de uitvoering is onderbesteding opgetreden. De vrijval bedraagt € 13,2 miljoen. Daarnaast heeft een aantal mutaties (€ 2,6 miljoen) plaatsgevonden in verband met het uitvoeren en verantwoorden van beleidsthema's via andere artikelonderdelen van de VWS-begroting en andere departementen. Overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 16,0 miljoen.

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

In 2023 vindt financiering van de Provincie Fryslan voor het verbeteren van een duurzame exploitatie van Thialf (€ 1,0 miljoen), en de gemeente Eindhoven voor het (ver)bouwen van het zwembad de Tongelreep (€ 1,0 miljoen) plaats.

Bijdrage aan medeoverheden

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

In verband met uitvoeringskosten op een aantal regelingen is er een mutatie geweest naar een ander instrument (€ 2,6 miljoen). Daarnaast is ruimte ontstaan doordat er voor een lager dan geraamd bedrag een beroep is gedaan op de Energietegemoetkomingsregeling Sport (€ 44,9 miljoen). Ook is bij de regeling SPUK Stimulering Sport in de uitvoering onderbesteding opgetreden. Het betreft hier incidentele vrijval (€ 10 miljoen).

In totaal gaat het om een bedrag van € 57,5 miljoen.

3.7  Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOIIBudgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Art. Verplichtingen

213.102

 

4.391

217.493

 

Uitgaven

218.069

 

3.491

221.560

 

7.10 De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII

27.493

 
  • - 
    620

26.873

Subsidies (regelingen)

26.406

 
  • 620

25.786

Nationaal Comité

8.301

 

0

8.301

Nationale herinneringscentra

3.025

 

0

3.025

Herinnering Indisch

Molukse Doelgroep

1.130

 

0

1.130

Zorg- en dienstverlening

6.923

 

0

6.923

Overige

7.027

 
  • - 
    620

6.407

Bekostiging

400

 

0

400

Overige

400

 

0

400

Opdrachten

461

 

0

461

Overige

461

 

0

461

Bijdrage aan

(inter-)nationale organisaties

226

 

0

226

Overige

226

 

0

226

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

 

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

7.20 Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII

190.576

 

4.111

194.687

Inkomensoverdrachten

180.514

 

4.111

184.625

Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/

oorlogsgetroffenen

180.514

 

4.111

184.625

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

10.062

 

0

10.062

Sociale Verzekeringsbank

9.312

 

0

9.312

Pensioen- en Uitkeringsraad

750

 

0

750

 

Ontvangsten

3.339

 

0

3.339

Toelichting

  • 2. 
    Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II

De oorlogspensioenen op grond van de V&O wetten en regelingen zijn gekoppeld aan het minimumloon. Als gevolg van de verhoging van het minimumloon worden de ramingen van de uitgaven onder deze regelingen met € 4,1 miljoen verhoogd.

3.8 Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 11 Budgettaire gevolgen

van beleid artikel 8 Tegemoedkoming specifieke kosten (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Art. Verplichtingen

8.439.949

595.000

9.034.949

 

Uitgaven

8.439.949

595.000

9.034.949

 

8.10 Tegemoetkoming specifieke kosten

8.439.949

595.000

9.034.949

Inkomensoverdrachten

8.439.949

595.000

9.034.949

Zorgtoeslag

8.372.000

570.000

8.942.000

Tegemoetkoming specifieke kosten

67.949

25.000

92.949

 

Ontvangsten

0

570.000

570.000

 

Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen hangen samen met de geraamde uitgaven.

  • 1. 
    Inkomensoverdrachten

Zorgtoeslag

Inkomensoverdrachten

Om aan te sluiten bij de ramingen van het Centraal Planbureau worden in de VWS-begroting de netto uitgaven aan zorgtoeslag weergegeven. Dat wil zeggen de geraamde uitgaven aan zorgtoeslag verminderd met de geraamde terugvorderingen en ontvangsten. Bij Slotwet/Jaarverslag worden de uitgaven en de ontvangsten daarentegen afzonderlijk gepresenteerd. Vooruitlopend op deze desaldering wordt reeds nu een technische bijstelling gedaan aan de uitgaven- en ontvangstenkant ten aanzien van de zorgtoeslag, zodat de bijstelling bij Slotwet beperkt kan blijven. De totale netto-uitgaven aan de zorgtoeslag wijzigen niet. Het betreft een opwaartse bijstelling van € 570 miljoen aan de uitgavenkant en een opwaartse bijstelling van € 570 miljoen aan de ontvangstenkant. Dit bedrag is een raming op basis van de gerealiseerde ontvangsten zorgtoeslag tot en met augustus 2023.

Tegemoetkoming specifieke zorgkosten

Door invoering van de herstelwetgeving box 3 is een deel van de productie (en daarmee de uitgaven) in het jaar 2022 naar het jaar 2023 verschoven. Daarnaast hebben gewijzigde heffingskortingen tot meer TSZ-aanvragen geleid en daarmee hogere uitgaven.

4 Niet-beleidsartikelen

4.1 Artikel 9 Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 12 Algemeen (Bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Art. Verplichtingen

36.386

28.282

64.668

 

Uitgaven

39.979

2.942

42.921

 

9.10 Internationale samenwerking

13.879

2.942

16.821

Bijdrage aan agentschappen

1.175

0

1.175

Overige

1.175

0

1.175

Bijdrage aan

(inter-)nationale organisaties

12.704

2.942

15.646

World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie

4.397

0

4.397

EMA

4.073

142

4.215

Overige

4.234

2.800

7.034

9.20 Verzameluitkering

200

0

200

Bijdrage aan medeoverheden

200

0

200

Overige

200

0

200

9.30 Eigenaarsbijdrage

20.900

0

20.900

Bijdrage aan agentschappen

20.900

0

20.900

Eigenaarsbijdrage RIVM

20.900

0

20.900

9.40 Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties

5.000

0

5.000

Garanties

5.000

0

5.000

Overige

5.000

0

5.000

 

Ontvangsten

1.500

0

1.500

Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen worden in 2023 in totaal met circa € 28 miljoen verhoogd. Voor een bedrag van € 25,3 gaat het om het kunnen aangaan van een meerjarige verplichting in 2023 voor lopend beleid voor de WHO(€ 13,3 miljoen), de Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI € 9 miljoen) en de UNDP inzake de Antimicrobial resistance (AMR)

(€ 3 miljoen).

Internationale samenwerking

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

De bijdragen aan (inter-)nationale organisaties worden middels de 2e suppletoire begroting met € 2,9 miljoen verhoogd. Hiervan heeft € 2 miljoen betrekking op de verhoging van de bijdrage 2023 aan de Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) van € 3 miljoen naar € 5 miljoen. Daarnaast vindt een overheveling van € 0,8 miljoen plaats naar dit artikel in verband met bijdragen aan programma's van de WHO, onder meer in het kader van duurzaamheid.

4.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement

Apparaatsuitgaven departement Budgettaire gevolgen

Tabel 13 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1)+(2)

 

Verplichtingen

633.975

167

634.142

Uitgaven

651.105

  • 7.969

643.136

Kerndepartement

495.936

  • 8.579

487.357

Personele uitgaven

396.004

  • 4.251

391.753

Eigen personeel

283.634

  • 4.243

279.391

Eigen personeel

2.211

0

2.211

Externe inhuur

107.399

  • 8

107.391

Overige

2.760

0

2.760

Materiële uitgaven

99.932

  • 4.328

95.604

ICT

17.184

  • 3.043

14.141

Bijdrage SSO's

64.838

  • 5.395

59.443

Overig

1.250

0

1.250

Overige

16.660

4.110

20.770

Ontvangsten

12.002

  • 337

11.665

Tabel 14 Nadere uitsplitsing apparaatsuitgaven (Bedragen x € 1.000)

Vastgestelde begroting (incl.    Mutaties 2e suppletoire Stand 2e suppletoire begroting (3)

Suppletoire begrotingen, NvW en    begroting (2)    = (1) + (2)

amendementen) (1)

Art. Verplichtingen

633.975

167

634.142

Uitgaven

651.105

  • - 
    7.969

643.136

 

10.30 Kerndepartement

495.936

  • - 
    8.579

487.357

Personele uitgaven

396.004

  • 4.251

391.753

Eigen personeel

283.634

  • - 
    4.243

279.391

Eigen personeel

2.211

0

2.211

Externe inhuur

107.399

  • 8

107.391

Overige

2.760

0

2.760

Materiële uitgaven

99.932

  • 4.328

95.604

ICT

17.184

  • - 
    3.043

14.141

Bijdrage SSO's

64.838

  • 5.395

59.443

Overig

1.250

0

1.250

Overige

16.660

4.110

20.770

10.40 Inspecties

117.538

163

117.701

Personele uitgaven

93.715

163

93.878

Eigen personeel

92.274

163

92.437

Externe inhuur

1.168

0

1.168

Overige

273

0

273

Materiële uitgaven

23.823

0

23.823

ICT

9.426

0

9.426

Bijdrage SSO's

3.950

0

3.950

Overige

10.447

0

10.447

10.50 SCP en Raden

37.631

447

38.078

Personele uitgaven

27.752

980

28.732

Eigen personeel

25.634

1.435

27.069

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Externe inhuur

2.118

  • 455

1.663

Materiële uitgaven

9.879

  • 533

9.346

ICT

3.489

  • - 
    290

3.199

Bijdrage SSO's

301

0

301

Overige

6.089

  • 243

5.846

 

Ontvangsten

12.002

  • 337

11.665

Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement Verplichtingen

De verplichtingenruimte 2023 is per saldo met € 167000 verhoogd. Naast de bij de uitgaven opgenomen Kas=Verplichtingen-mutaties (totaal bijna -/- € 8 miljoen) is sprake van mutaties welke enkel het ophogen van het verplichtingenbudget 2023 tot gevolg hebben (totaal ruim € 8,1 miljoen). De laatstgenoemde mutaties hebben betrekking op:

  • Verplichtingenruimte voor het aangaan in 2023 van verplichtingen voor externe inhuur 2024, waaronder:
  • Afhandeling van WOO-verzoeken in 2024 (€ 6,6 miljoen)
  • In 2023 worden verplichtingen aangegaan in het kader van OpenKAT (de bestaande Kwetsbaarheden Analyse Tool). Om voor het eerste half jaar van 2024 verplichtingen te kunnen aangaan is op het inhuurbudget een verplichtingbudget van circa € 1,5 miljoen toegevoegd.

Uitgaven

Personele uitgaven kerndepartement

De personele uitgaven van het kerndepartement worden met per saldo € 4,3 miljoen neerwaarts bijgesteld. Het betreft een saldopost van diverse mee- en tegenvallers.

Eigen personeel

Er is onderuitputting op het budget Eigen Personeel van totaal € 7,0 miljoen. De redenen hiervoor zijn onder meer gelegen in het uitstel van de Parlementaire Enquête Commissie Corona en het moeilijker kunnen vervullen van vacatures. Vanuit diverse opdrachtgevers vindt overheveling van budget plaats ten behoeve van de uitvoeringskosten van subsidieregelingen door DUS-I (€ 7,4 miljoen), waarvan € 1,6 miljoen vanuit het ministerie van OCW.

Vanwege de bijdrage aan Raden in het kader van de Faciliteitenregeling Medezeggenschap vindt een overheveling plaats naar het betreffende artikelonderdeel van € 1,3 miljoen.

Materiele uitgaven kerndepartement

De materiële uitgaven dalen per saldo met € 4,3 miljoen. Tegenover lagere uitgaven voor ICT (€ 3 miljoen) en bijdrage aan SSO's (€ 5,4 miljoen) staan hogere uitgaven voor overige materiële uitgaven (€ 4,1 miljoen).

Op het ICT budget is onderuitputting van € 1,8 miljoen, onder meer vanwege het staken van corona gerelateerde apps. Daarnaast zijn er lagere uitgaven aan iRealisatie, welke veroorzaakt worden door het niet invullen van vacatureruimte en uitstroom van medewerkers.

Met betrekking tot de bijdrage aan SSO's vindt vanuit het ministerie van OCW een overheveling van budget plaats ten behoeve van de uitvoeringskosten van subsidieregelingen door DUS-I (€ 3,9 miljoen). Daar tegenover staat een budgetoverheveling naar het ministerie van BZK van € 3,7 miljoen, als bijdrage voor de kosten vanuit het dienstverleningmutatie-overzicht FMH, de kosten van de centrale voorziening ter vervanging van DigiInkoop en het Programma Hybride Werken. Technische mutaties en interne doorbe-lastingen leiden per saldo tot een afname van het budget ten behoeve van SSO's met € 4,8 miljoen.

Er vindt een tegenvaller plaats op de overige materiële uitgaven van € 3,4 miljoen. In verband met de overgang van de activiteiten van PD-Alt / Intravacc naar Intravacc BV dient fiscale eindafrekening plaats te vinden met de belastingdienst.

4.3 Artikel 11 Nog onverdeeld

Budgettaire gevolgen Nog onverdeeld

 

Tabel 15 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) =(1)+(2)

Art. Verplichtingen

27.414

  • - 
    27.065

349

 

Uitgaven

27.092

  • - 
    27.065

27

 

11.4 Nog onverdeeld

27.092

  • - 
    27.065

27

Nog te verdelen

27.092

  • - 
    27.065

27

Loonbij stelling

3.972

  • 3.972

0

Prijsbij stelling

9.657

  • 9.657

0

Overige

13.463

  • 13.436

27

 

Ontvangsten

0

0

0

 

Toelichting

Loonbijstelling

Deze mutatie betreft de toebeleding van de loonbijstelling tranche 2023 aan de diverse instrumenten in 2e suppletoire begroting (€ 4 miljoen).

Prijsbijstelling

Deze mutatie betreft de toebeleding van de prijsbijstelling tranche 2023 aan de diverse instrumenten in 2e suppletoire begroting (€ 9,7 miljoen).

Overige

Het grootste deel van dit bedrag was bestemd voor de uitvoering van de subsidieregeling post-covid. Hiervoor zou het budget van artikel 11 naar artikel 4 worden overgeheveld. De subsidieregeling is inmiddels opengesteld op artikel 4, hierdoor valt € 27 miljoen vrij.

5 Financieel Beeld Zorg

5.1 Inleiding

Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de zorguitgaven. De gepresen teerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2023, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

In deze paragraaf worden alleen de nieuwe mutaties voor het jaar 2023 toegelicht, die na de ontwerpbegroting 2024 hebben plaatsgevonden.

Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2023 bestaat uit de volgende paragrafen:

  • Paragraaf 5.1: Inleiding
  • Paragraaf 5.2: Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten 2023
  • Paragraaf 5.3: Ontwikkeling van het Uitgavenplafond Zorg 2023
  • Paragraaf 5.4: Toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2023

Tabel 1 laat vanaf de ontwerpbegroting 2024 de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten in het lopende jaar zien. De bijstellingen in de raming voor 2023 die reeds hebben plaatsgevonden in de ontwerpbegroting 2023, de 1e suppletoire begroting 2023 en in de ontwerpbegroting 2024, zijn in die stukken toegelicht.

Tabel 1 Verticale ontwikkeling van de totale zorguitgaven en -ontvangsten 2023 (bedragen x € 1 miljoen)

 
 

2023

Bruto zorguitgaven ontwerpbegroting 2024

93.403,7

Bijstelling 2e suppletoire begroting 2023

Autonoom

  • - 
    179,6

Actualisering Zvw-uitgaven (zie tabel 1A)

Begrotingsgefinancierde zorguitgaven

Overige

  • 192,5

17,5

  • 4,5

Beleidsmatig

Overige begrotingsgefinancierde zorguitgaven

  • - 
    0,7
  • 0,7

Totaal bijstelling uitgaven

  • 180,2

Bruto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2023

93.223,4

Ontvangsten ontwerpbegroting 2024

5.542,4

Bijstelling 2e suppletoire begroting 2023

Totaal bijstelling ontvangsten

Ontvangsten 2e suppletoire begroting 2023

Nvt

5.542,4

Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2023

Totaal netto bijstelling 2e suppletoire begroting 2023

Netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2023

87.861,3

  • 180,2

87.681,1

Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.

Toelichting nieuwe mutaties

Uitgaven

Autonoom

Actualisering van de Zvw-uitgaven

Tabel 1A Actualisering Zvw-uitgaven 2023 (bedragen x € 1 miljoen)

 
 

2023

Eerstel ijnszorg

Tweedelijnszorg

Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg

Apotheekzorg en hulpmiddelen

Wijkverpleging

Ziekenvervoer

4,7

  • 128,9

13,7

  • 39,9
  • 22,7
  • 12,1

Opleidingen

Grensoverschrijdende zorg

  • 50,0

42,7

Totaal 2e suppletoire begroting 2023

  • - 
    192,5

Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.

In tabel 1A is het onderdeel 'Actualisering Zvw-uitgaven' uit tabel 1 uitgesplitst. Ieder kwartaal rapporteren de verzekeraars hun nieuwste ramingen aan het Zorginstituut. Op basis van de derde kwartaalcijfers zijn de Zvw-ramingen over 2023 in de 2e suppletoire begroting 2023 geactualiseerd. Binnen de uitgaven die betrekking hebben op de Zorgverzekeringswet tekent zich per saldo een incidentele verlaging van de ramingsbijstelling voor het jaar 2023 af van circa € 193 miljoen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024.

Begrotingsgefinacierde zorguitgaven

Deze post is het saldo van enkele bijstellingen, waaronder een hogere bijdrage aan Caribisch Nederland ten behoeve van medische uitzendingen en farmaceutische zorg (€ 8,8 miljoen) en kosten voor de uitvoering van de regeling Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt & Professional 5 (VIPP5) die eerder tot uitgaven leiden dan was verwacht (€ 5,8 miljoen).

Overige

Deze mutatie betreft de vrijgevallen middelen op de Aanvullende Post (AP).

Beleidsmatig

Overige begrotingsgefinancierde zorguitgaven

Deze post is het saldo van kleine beleidsmatige bijstellingen.

In tabel 2 is de opbouw van het Uitgavenplafond Zorg vanaf de stand ontwerpbegroting 2024 te zien.

Tabel 2 Ontwikkeling van het Uitgavenplafond Zorg 2023 (bedragen x € 1 miljoen)

2023

Uitgavenplafond Zorg stand ontwerpbegroting 2024    89.662,1

Overboekingen tussen uitgavenplafonds    0,3

Totaal bijstelling Uitgavenplafond Zorg    0,3

Uitgavenplafond Zorg stand 2e suppletoire begroting 2023    89.662,4

Toelichting

Overboekingen tussen de Uitgavenplafonds

Het Uitgavenplafond Zorg is ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024 verhoogd met circa € 0,3 miljoen als gevolg van overboekingen tussen het Uitgavenplafond Zorg en het Uitgavenplafond Rijksbegroting.

Tabel 3 laat de bijstellingen in de toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2024.

Tabel 3 Toetsing netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2023 (bedragen x € 1 miljoen)1

2023

A Netto zorguitgaven

1    Stand ontwerpbegroting 2024    87.861,3

2    Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2023    - 180,2

3    Stand 2e suppletoire begroting 2023    87.681,1

B Uitgavenplafond Zorg

4    Stand ontwerpbegroting 2024    89.662,1

5    Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2023    0,3

6    Stand 2e suppletoire begroting 2023    89.662,4

C    + Overschrijding/- Onderschrijding

7    Stand ontwerpbegroting 2024 (=1-4)    - 1.800,8

8    Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2023    - 180,6

9    Stand 2e suppletoire begroting 2023 (=3-6)    - 1.981,4

1 Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.

Toelichting

De stand van de onderschrijding van het Uitgavenplafond Zorg bij de 2e suppletoire begroting 2023 bedraagt circa € 2 miljard (regel 9).

Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024 is er sprake van een toename van de onderschrijding van het Uitgavenplafond Zorg met € 180,6 miljoen (regel 8). De toename van de onderschrijding komt door de neerwaartse bijstelling van de netto zorguitgaven met € 180,2 miljoen (regel 2) enerzijds en de opwaartse bijstelling van het Uitgavenplafond Zorg met € 0,3 miljoen (regel 5) anderzijds.

De bijstelling van de netto zorguitgaven en het Uitgavenplafond Zorg is opgenomen en toegelicht in de paragrafen 5.2 (tabel 1 en tabel 1A) en 5.3 (tabel 2).

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 470 XVI, nr. 2 34


 
 
 

3.

More information

 

4.

Parlementaire Monitor

The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.