Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36435 XVI - Wijziging begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document date 19-09-2023
Publication date 19-09-2023
Nummer KST36435XVI2
Reference 36435 XVI, nr. 2
External link original article
Original document in PDF

2.

Text

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-

2024

36 435 XVI

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

E.J. Kuipers

kst-36435-XVI-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

  • 1. 
    Leeswijzer

De mutaties in deze Suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:

  • Naast de politiek en beleidsmatig relevante mutaties worden mutaties op de instrumenten toegelicht op basis van onderstaande grenzen voor het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten. Hiermee wordt aangesloten bij de RBV 2023.
  • Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

 

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1.000

5

10

=> 1.000

10

20

  • 2. 
    Beleidsartikelen

2.1 Artikel 1 Volksgezondheid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde

Mutaties

Stand

 

begroting

suppletoire

suppletoire

 

(incl.

begroting

begroting

 

Suppletoire

Prinsjesdag

Prinsjesdag (3)

 

begrotingen, NvW en amendementen) (1)

(2)

  • (1)+ (2)

Art.    Verplichtingen

4.683.267

62.824

4.746.091

Uitgaven

3.224.933

  • - 
    278.176

2.946.757

1.10 Gezondheidsbeleid

1.036.125

  • - 
    104.787

931.338

Subsidies (regelingen)

39.210

2.188

41.398

(Lokaal) gezondheidsbeleid

38.937

2.172

41.109

Overige

273

16

289

Opdrachten

11.547

2.111

13.658

(Lokaal) gezondheidsbeleid

11.547

2.111

13.658

Bijdrage aan agentschappen Nederlandse Voedsel- en Warenau-

168.923

7.277

176.200

toriteit

RIVM: Wettelijke taken en

125.466

10.027

135.493

beleidsondersteuning zorgbreed

41.160

  • 3.106

38.054

Overige

2.297

356

2.653

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

361.442

31.059

392.501

ZonMw: Programmering

361.442

31.059

392.501

Bijdrage aan medeoverheden

455.003

  • 147.422

307.581

   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

 

Lokale aanpak

454.863

  • 140.251

314.612

 

Overige

140

  • 7.171
  • 7.031

1.20

Ziektepreventie

1.998.304

  • - 
    184.819

1.813.485

 

Subsidies (regelingen)

325.900

55.780

381.680

 

Ziektepreventie

31.288

49.991

81.279

 

Bevolkingsonderzoeken

188.188

5.574

193.762

 

Vaccinaties

106.424

215

106.639

 

Opdrachten

530.164

  • 245.800

284.364

 

Ziektepreventie

475.699

  • 214.905

260.794

 

Pandemische paraatheid

54.465

  • 30.895

23.570

 

Bijdrage aan agentschappen

RIVM: Opdrachtverlening aan

475.780

12.175

487.955

 

kenniscentra

253.477

27.314

280.791

 

RIVM: Bevolkingsonderzoeken

49.481

  • 1.399

48.082

 

RIVM: Vaccinaties

126.156

2.002

128.158

 

Pandemische paraatheid

46.653

  • 15.742

30.911

 

Overige

13

0

13

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

146.980

  • - 
    29.223

117.757

 

LCCB

146.980

  • 29.223

117.757

 

Bijdrage aan medeoverheden

519.480

22.249

541.729

 

Pandemische paraatheid

37.295

22.247

59.542

 

Overige

482.185

2

482.187

1.30

Gezondheidsbevordering

158.548

10.124

168.672

 

Subsidies (regelingen)

Preventie van schadelijk middelen-

82.570

4.341

86.911

 

gebruik

Gezonde leefstijl en gezond

27.903

1.967

29.870

 

gewicht

25.490

728

26.218

 

Letselpreventie

Bevordering van seksuele

6.511

310

6.821

 

gezondheid

19.462

1.111

20.573

 

Overige

3.204

225

3.429

 

Opdrachten

13.456

559

14.015

 

Gezondheidsbevordering

13.456

559

14.015

 

Bijdrage aan agentschappen

4.617

136

4.753

 

Overige

4.617

136

4.753

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

166

8

174

 

Overige

166

8

174

 

Bijdrage aan medeoverheden Heroïnebehandeling op medisch

57.739

5.080

62.819

 

voorschrift

15.028

860

15.888

 

Seksuele gezondheid

42.711

4.220

46.931

1.40

Ethiek

31.956

1.306

33.262

 

Subsidies (regelingen)

29.088

1.142

30.230

 

Abortusklinieken

19.046

742

19.788

 

Medische ethiek

10.042

400

10.442

 

Opdrachten

421

19

440

 

Medische ethiek

421

19

440

 

Bijdrage aan agentschappen

CIBG: Uitvoeringstaken medische

2.447

145

2.592

 

ethiek

2.447

145

2.592

 

Ontvangsten

33.903

54.318

88.221

Toelichting

  • 1. 
    Gezondheidsbeleid Bijdragen aan agentschappen

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Het budget is verhoogd met € 7,7 miljoen voor de loon- en prijsbijstelling. De overige mutaties bedragen per saldo € 2,3 miljoen.

RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed

De reeds beschikbaar gestelde € 3,5 miljoen zijn overgeheveld naar artikel 9. Het betreft middelen voor de uitvoering van publiek wetenschappelijke taken ten aanzien van volksgezondheid, schone en gezonde leefomgeving, meteorologie, seismologie, aardobservatie en klimaatverandering». Deze middelen zijn overgeheveld naar begrotingsartikel 9 op het budget Eigenaarsbijdrage RIVM. Het budget is met € 2,1 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling. Er is € 2,3 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van BZK voor het aandeel van VWS in de Specifieke uitkering Kansrijke Wijk. De overige mutaties bedragen per saldo € 0,6 miljoen.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

ZonMw: programmering

Het budget is met € 15,7 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling.

Binnen de begroting van VWS is per saldo € 31,2 miljoen overgeheveld voor de uitvoering van programma's door ZonMw. Het betreft onder andere middelen voor het programma Pandemische Paraatheid (€ 5,2 miljoen), een samenhangend ondersteuningsprogramma op het gebied van regionale samenwerking in het kader van het IZA (€ 7,9 miljoen), het Nationaal Programma Hoofdzaken (€ 2,9 miljoen), het programma dagactiviteiten voor thuiswonende mensen met dementie (€ 4,0 miljoen), het programma Social Trials (€ 1,1 miljoen), het Stroomlijnen regulatoire processen geneesmiddelen (€ 1,0 miljoen), het programma Reablement dit betreft het ophalen bundelen ontwikkelen en delen van kennis en ervaring (€ 1,2 miljoen), het programma Transforming Health and Care Systems partnerschapen (€ 1,0 miljoen) en COVID-onderzoeken (€ 7,9 miljoen).

Door de vertraging in de uitvoering van onder andere de programma's Kwaliteitsgelden en Langdurige zorg is het budget verlaagd met € 15,4 miljoen.

De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,4 miljoen.

Bijdragen aan medeoverheden

Lokale aanpak/overig

Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

Aan de financiering van de meerjarige specifieke uitkering is € 5,5 miljoen voor Welzijn op recept toegevoegd.

Integraal zorgakkoord (IZA)

Om gemeenten in staat te stellen de doelen van het IZA te realiseren is bij 1e Suppletoire begroting 2023 € 150 miljoen toegevoegd. Langs de weg van regiobeelden en regioplannen wordt een regionale preventiestructuur ingericht en gewerkt aan de IZA-doelstellingen. Deze middelen zijn overgeheveld naar artikel 3 Langdurige zorg.

De overige mutaties bedragen per saldo minus € 2,9 miljoen.

  • 2. 
    Ziektepreventie

Subsidies

Ziektepreventie

Het budget is verhoogd met € 3,2 mljoen voor de nazorg van COVID-19 patiënten (C-support). De overige muaties bedragen per saldo € 1,6 miljoen.

De landelijk coördinerende taken van de GGD'en zijn vanaf 1 juli 2023 overgegaan van de LCCB naar de GGD-GHOR. De GGD-GHOR ontvangt hiervoor een subsidie waardoor de eerder beschikbaar gestelde middelen van het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (LCCB) zijn toegevoegd aan het instrument subsidies (circa € 45 miljoen).

Bevolkingsonderzoeken

Het budget is met € 10,9 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling. Er is € 5,3 miljoen overgeheveld naar het instrument RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra voor de voorbereiding en implementatie om de NIPt in het landelijke screeningsprogramma in te voeren.

Opdrachten

Ziektepreventie

De middelen voor vaccinaankopen in 2023 zijn meerjarig doorgeschoven en verdeeld over de jaren 2024-2026. Daarnaast zijn er een aantal technische correcties uitgevoerd. Voor 2023 heeft hierdoor een negatieve bijstelling plaatsgevonden van € 215 miljoen.

Bijdrage aan agentschappen

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

Het budget is met € 7,0 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling. Er is € 5,3 miljoen overgeheveld van Subsidies, Bevolkingsonderzoek om de NIPT in het landelijke screeningsprogramma in te kunnen voeren. Voor de RIVM-programma's Pandemische paraatheid en Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding is € 20,1 miljoen overgeheveld van het instrument Pandemische paraatheid. Voor de in- en uitvoering van de Rotavirusvaccinatie is € 2,0 miljoen overgeheveld van het instrument RIVM: Vaccinaties. Voor de vaccinatie tegen MPOX (apenpokken) is € 6,8 miljoen toegevoegd. Daarnaast hebben enkele technische mutaties plaatsgevonden van beschikbare onderzoeksmiddelen naar het instrument Bijdrage aan agentschappen voor ZonMw van cira € 10,9 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,9 miljoen.

Pandemische paraatheid

Voor de RIVM programma's Pandemische paraatheid en Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding is € 20,1 miljoen overgeheveld van het instrument Pandemische paraatheid. Voor de in- en uitvoering van de Rotavirusvaccinatie is € 2,0 miljoen overgeheveld naar het instrument RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra. Voor versterking van IV/ICT bij het RIVM is € 7,4 miljoen toegevoegd aan dit instrument.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding (LCCB)

De landelijk coördinerende taken van de LCCB zijn vanaf 1 juli 2023 overgegaan naar de GGD-GHOR en worden gefinancierd middels een subsidie. De middelen hiervoor zijn daarom overgeboekt naar het instrument subsidies (circa € 45 miljoen). Daarnaast is er sprake van € 15 miljoen extra kosten voor de LCCB over de uitvoering in 2022.

Bijdragen aan medeoverheden

Pandemische paraatheid

In het kader van de Nationale Rioolwatermonitoring is € 13,5 miljoen toegevoegd aan dit instrument ten behoeve van de waterschappen. Voor de versterking van IV/ICT bij de GGD'en is € 7,8 miljoen gereserveerd.

  • 3. 
    Gezondheidsbevordering

Bijdragen aan medeoverheden

Seksuele gezondheid

Het budget is met € 4,2 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling.

2.2 Artikel 2 Curatieve Zorg

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Curatieve Zorg (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.    Verplichtingen

3.851.805

5.241

3.857.046

Uitgaven

3.819.398

  • - 
    19.914

3.799.484

2.10    Kwaliteit, toegankelijkheid en

betaalbaarheid van de zorg

412.857

  • - 
    29.538

383.319

Subsidies (regelingen)

336.144

  • 8.617

327.527

Medisch specialistische zorg

71.380

6.809

78.189

Curatieve ggz

12.566

  • 319

12.247

Eerstelijnszorg

31.389

  • 19.508

11.881

Lichaamsmateriaal

23.575

2.206

25.781

Medische producten

197.234

2.195

199.429

Opdrachten

55.645

  • - 
    23.118

32.527

Medisch specialistische zorg

7.947

  • 4.260

3.687

Curatieve ggz

3.160

1.128

4.288

Eerstelijnszorg

20.990

  • 13.161

7.829

Lichaamsmateriaal

2.364

  • 810

1.554

Medische producten

21.184

  • 6.015

15.169

Bijdrage aan agentschappen

20.068

2.031

22.099

aCBG

6.850

1.653

8.503

CIBG

13.218

  • 322

12.896

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Overige

0

700

700

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.000

0

1.000

Overig

1.000

0

1.000

Garanties

0

166

166

Overige

0

166

166

2.34    Ondersteuning van het zorgstelsel

3.406.541

9.624

3.416.165

Subsidies (regelingen)

144.323

27.500

171.823

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

1.396

80

1.476

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

72.935

2.399

75.334

Regeling veelbelovende zorg

31.480

1.796

33.276

Medisch specialistische zorg

24.123

  • 5539

18.584

Curatieve ggz

512

  • 471

41

Eerstelijnszorg

13.366

  • 10.440

2.926

Overige

511

39.675

40.186

Bekostiging

3.130.308

6.664

3.136.972

Rijksbijdrage 18-

3.078.200

0

3.078.200

Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

52.108

6.664

58.772

Inkomensoverdrachten

25.055

1.425

26.480

Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

24.955

1.425

26.380

Overige

100

0

100

Opdrachten

58.798

  • 25.129

33.669

Risicoverevening

2.073

111

2.184

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

10.489

1.056

11.545

Medisch specialistische zorg

9.196

  • 3.629

5.567

Curatieve ggz

1.531

71

1.602

Eerstelijnszorg

756

230

986

Passende Zorg

18.296

  • 13.776

4.520

Overige

16.457

  • 9.192

7.265

Bijdrage aan agentschappen

39.468

26

39.494

CJIB: Onverzekerden en wanbetalers

8.749

536

9.285

Overige

30.719

  • 510

30.209

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

8.589

  • - 
    862

7.727

Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden

6.540

332

6.872

Overige

2.049

  • 1.194

855

Ontvangsten

89.055

  • - 
    12.443

76.612

Toelichting

  • 1. 
    Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg

Subsidies

Eerstelijnszorg

Over een groot deel van de beleidsmaatregelen waarvoor in het kader van IZA middelen zijn gereserveerd wordt op dit moment nog bestuurlijk overlegd. De uitvoering van de maatregelen is hierdoor vertraagd. Voor een specifiek aantal ZonMw-programma's vindt hierom een kasschuif van € 4,1 miljoen plaats van 2023 naar latere jaren. Daarnaast vallen de uitgaven van de subsidieregeling ondersteuning wijkverpleging lager uit dan geraamd (€ 2 miljoen).

Verder zijn in het verleden subsidies met betrekking tot de geboortezorg verplaatst van het budget subsidies eerstelijns zorg naar het budget subsidies medisch specialistische zorg. Hiertoe is ook het budget voor deze subsidies verplaatst. In 2023 betreft dit een bedrag van € 14,3 miljoen.

Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen hierdoor de uitgaven per saldo € 19,5 miljoen lager uit.

Medische producten

VWS is voornemens om op basis van de Begrotingswet subsidie te verlenen voor vijf jaar van maximaal € 4,5 miljoen, waarvan maximaal € 0,7 miljoen in 2023, aan de BioTech Training Facility, gevestigd in Leiden, voor het realiseren van een Vaccine Knowledge Centre welke voorziet in de behoefte van het opleiden van vakmensen, die kunnen worden ingezet in de ontwikkeling en productie van vaccins en de overdracht van vaccinproductietechnologie naar nationale en internationale bedrijven en overheden. De training van professionals is met name bedoeld om de pandemische paraatheid te versterken door verbreding van de inzetbare capaciteit in pandemische situaties; van productie tot toezicht en beoordeling.

Opdrachten

Eerstelijnszorg

Door vertraging in de bestuurlijke visievorming over het toekomstbe-stendig organiseren van de eerstelijn, is ook de uitvoering van de plannen in het kader van Versterking basiszorg vertraagd. Hierdoor vallen de uitgaven € 17,0 miljoen lager uit.

Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen hierdoor de uitgaven per saldo € 13,2 miljoen lager uit.

  • 3. 
    Ondersteuning van het zorgstelsel

Subsidies

Eerstelijnszorg

Voor een aantal programma's zijn er middelen geschoven van 2023 naar 2024 en latere jaren. Voor een subsidie in het kader van de digitalisering van de huisartsen (VIPP OPEN) valt het budget in 2023 hierdoor € 2,8 miljoen lager uit. Voor activiteiten in het kader van thuisarts.nl valt het budget in 2023 € 5 miljoen lager uit. Voor het kennisprogramma huisarts-engeneeskunde valt het budget in 2023 € 1,4 miljoen lager uit.

Tezamen met een aantal andere kleinere mutaties vallen de uitgaven per saldo € 10,4 miljoen lager uit.

Overige

De beschikbare middelen voor de uitvoering van de subsidieregeling Coronabanen in de zorg 2022 (€ 42,5 miljoen excl. uitvoeirngskosten) zijn van artikel 4 Zorgbreed beleid overgeboekt naar artikel 2 Curatieve zorg. Naast een aantal kleinere mutaties leidt dit tot € 39,7 miljoen hogere uitgaven.

Opdrachten

Passende zorg

Er is een bedrag van € 8,6 miljoen overgeboekt naar andere (sub)artikelen voor onder andere Regionale Samenwerking ten behoeve van het organiseren van de Juiste Zorg op de Juiste Plek voor mensen in Nederland conform het Integraal Zorgakkoord. Verder is er een bedrag van € 5,1 miljoen overgeboekt naar andere (sub)artikelen en het Zorgin-stituut voor onder andere het verbreden en verbeteren van de toets op het basispakket (VVTB).

2.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning (bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

28.853.140

1.121.167

29.974.307

 

Uitgaven

28.968.266

796.977

29.765.243

3.10

Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

259.582

158.145

417.727

 

Subsidies (regelingen)

56.099

468

56.567

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

9.684

588

10.272

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

5.833

  • 2.889

2.944

 

Inclusieve samenleving

28.839

2.448

31.287

 

Kennis en informatiebeleid

8.845

290

9.135

 

Overige

2.898

31

2.929

 

Opdrachten

146.479

  • 1.377

145.102

 

Bovenregionaal gehandicaptenver-voer

62.231

1.829

64.060

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

2.283

95

2.378

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

2.551

212

2.763

 

Inclusiviteit

64.094

  • 1.411

62.683

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

1.566

  • 596

970

 

Overige

13.754

  • 1.506

12.248

 

Bijdrage aan agentschappen

12.669

2.288

14.957

 

Overige

12.669

2.288

14.957

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

13.329

675

14.004

 

Doventolkvoorzieningen

13.329

675

14.004

 

Bijdrage aan medeoverheden

11.206

156.091

167.297

 

Overige

11.206

156.091

167.297

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

19.800

0

19.800

 

Stimuleringsregeling wonen en zorg

19.800

0

19.800

3.21

Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

28.708.684

638.832

29.347.516

 

Subsidies (regelingen)

203.473

  • - 
    33.986

169.487

 

Zorg merkbaar beter maken

117.076

  • 38.043

79.033

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

26.178

1.414

27.592

 

Palliatieve zorg en ondersteuning

60.219

2.643

62.862

 

Bekostiging

28.307.826

665.300

28.973.126

 

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

4.858.500

  • 34.700

4.823.800

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Bijdrage Wlz

8.950.000

700.000

9.650.000

Overige

14.499.326

0

14.499.326

Opdrachten

28.495

  • 7.186

21.309

Zorgdragen voor langdurige zorg

28.495

  • 7.186

21.309

Bijdrage aan agentschappen

463

12

475

Algemeen

463

12

475

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

158.106

15.138

173.244

Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank

38.463

7.305

45.768

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

119.643

7.833

127.476

Bijdrage aan medeoverheden

10.321

  • - 
    446

9.875

Overige

10.321

  • 446

9.875

Ontvangsten

9.193

858

10.051

Toelichting

  • 1. 
    Participatie en zelfredzaamheid van mensen met een beperking

Bijdragen aan medeoverheden

Voor de specifieke uitkering IZA-doelen 2023-2026 is € 150 miljoen overgeheveld van artikel 1 Volksgezondheid. Het doel van deze regeling is dat gemeenten activiteiten in een samenwerkingsregio uitvoeren dat behoort bij de ambities en doelen, zoals genoemd in het Integraal Zorgakkoord. Daarnaast zijn de loon- en prijsbijstelling toegevoegd (ruim € 5 miljoen) en een budget voor de specialistische functies vrouwen-opvang (€ bijna € 1 miljoen).

  • 2. 
    Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies

Zorg merkbaar beter maken

Pandemische paraatheid

Tijdens de COVID-pandemie is gebleken dat het nodig is om de hygiëne en infectiepreventie en -bestrijding in de langdurige zorg te versterken en te borgen, zodat de sector beter is voorbereid op nieuwe (pandemische) uitbraken van infectieziekten. Om de zorgaanbieders hierbij te ondersteunen zijn extra middelen beschikbaar gesteld in het kader van de afspraken over pandemische paraatheid. Doel is te borgen dat er periodiek wordt geëvalueerd of de infectiepreventie bij zorgaanbieders in de langdurige zorg op orde is (zoals de IGJ aanbeveelt) en dat ze op basis hiervan de benodigde verbeteringen in gang zetten. Met Zorgverzekeraars Nederland (ZN), namens de zorgkantoren, zijn bestuurlijke afspraken gemaakt over de inzet en verantwoording van deze middelen via de reguliere kwaliteitsstructuren. De middelen (€ 22,7 miljoen) worden naar de Wlz overgeheveld.

Groninger Zorgakkoord

Het Groninger Zorgakkoord is een convenant tussen verschillende partijen die de toekomst van de zorg in het aardbevingsgebied willen verbeteren. Een groot deel van de herbouwing zal in toekomstige jaren gerealiseerd moeten worden, waardoor het beschikbare budget (€ 10,1 miljoen) later nodig is.

Nationaal Programma Hoofdzaken

VWS stelt gedurende drie jaar middelen beschikbaar voor een kick-start van het Nationaal Programma Hoofdzaken. Dit programma richt zich op de geïntegreerde aanpak van hersen- en psychische aandoeningen, zowel ondersteuning en zorg als wetenschappelijk onderzoek (€ 2,9 miljoen).

De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo -€ -2,3 miljoen.

Bekostiging

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

De raming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar beneden bijgesteld.

Bijdrage Wlz

De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van actuele ramingen van het Centraal Planbureau wordt verwacht dat een hogere rijksbijdrage Wlz nodig is om een fondstekort te vermijden.

Opdrachten

Het beheer van het 2.0 systeem voor het persoonsgebonden budget wordt deels verzorgd door de Sociale Verzekeringsbank. Hiervoor heeft een overheveling van € 4,0 miljoen van het instrument opdrachten naar het instrument bijdrage aan ZBO's plaatsgevonden. De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 3,2 miljoen.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank

De SVB verzorgt de uitvoering van het trekkingsrecht persoonsgebonden budget uit, waarbij ze ook kosten maakt voor het beheer van het PGB 2.0-systeem. De kosten vallen € 7,3 miljoen hoger uit dan geraamd.

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

Het CIZ verzorgt ten behoeve van de SVB de indicatiestelling Dubbele AKW voor kinderen die intensieve zorg van ouders nodig hebben uit. De uitvoeringskosten van het CIZ komen € 1,1 miljoen hoger uit dan geraamd. De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 6,7 miljoen. Dit betreft o.a. de loonbijstelling 2023.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Zorgbreed beeld (bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.202.062

45.751

1.247.813

 

Uitgaven

1.453.680

15.101

1.468.781

4.10

Positie cliënt en transparantie van zorg

66.831

  • - 
    4.818

62.013

 

Subsidies (regelingen)

44.785

  • - 
    5.419

39.366

 

Patiënten- en gehandicaptenorganisaties

16.948

913

17.861

 

Transparantie van zorg

27.537

  • 6.296

21.241

 

Overige

300

  • 36

264

 

Opdrachten

12.884

40

12.924

 

Ondersteuning cliëntorganisaties

4.000

214

4.214

 

Transparantie van zorg

3.356

  • 250

3.106

 

Overige

5.528

76

5.604

 

Bijdrage aan agentschappen

9.162

561

9.723

 

CIBG

9.162

561

9.723

4.20

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

837.343

  • - 
    14.423

822.920

 

Subsidies (regelingen)

744.827

45.818

790.645

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

744.127

41.568

785.695

 

Overige

700

4.250

4.950

 

Opdrachten

77.766

  • - 
    60.942

16.824

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

77.766

  • 61002

16.764

 

Overige

0

60

60

 

Bijdrage aan agentschappen

14.750

701

15.451

 

CIBG

14.750

701

15.451

4.30

Informatiebeleid

98.791

7.562

106.353

 

Subsidies (regelingen)

47.010

1.621

48.631

 

Informatiebeleid

36.682

1.136

37.818

 

Overige

10.328

485

10.813

 

Opdrachten

41.658

3.080

44.738

 

Informatiebeleid

35.785

2.743

38.528

 

Overige

5.873

337

6.210

 

Bijdrage aan agentschappen

10.123

2.861

12.984

 

Informatiebeleid

10.123

2.861

12.984

4.40

Inrichting zorgstelsel

274.434

21.153

295.587

 

Subsidies (regelingen)

400

23

423

 

Programma's zorgstelsel

400

23

423

 

Opdrachten

564

30

594

 

Overige

564

30

594

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

273.470

21.100

294.570

 

CAK

126.260

4.184

130.444

 

NZa

66.838

6.202

73.040

 

ZiNL

77.747

10.581

88.328

 

CSZ

1.600

81

1.681

 

Overige

1.025

52

1.077

4.50

Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland

176.281

5.627

181.908

 

Subsidies (regelingen)

4.051

159

4.210

 

Algemeen

4.051

159

4.210

 

Bekostiging

167.709

3.139

170.848

 

Zorg en welzijn

167.709

3.139

170.848

 

Opdrachten

  • - 
    1.000

2.000

1.000

 

Zorg

  • 1.000

2.000

1.000

 

Bijdrage aan medeoverheden

5.521

329

5.850

 

Vastgestelde

Mutaties

Stand

 

begroting

suppletoire

suppletoire

 

(incl.

begroting

begroting

 

Suppletoire

Prinsjesdag

Prinsjesdag (3)

 

begrotingen, NvW en amendementen) (1)

(2)

  • (1)+ (2)

Overige

5.521

329

5.850

Ontvangsten

11.153

3.062

14.215

Toelichting

  • 4. 
    2 Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

Er heeft een technische correctie plaatsgevonden op de stand vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) op de onderdelen subsidies en opdrachten. Hier was per abuis de onjuiste stand opgenomen in de 1e Suppletoire begroting 2023.

Subsidies

Het verschil wordt veroorzaakt door onder andere het overhevelen van budget ten behoeve van de subsidieregeling Coronabanen in de zorg naar artikel 2.3.

Daarnaast is er ruimte ingeleverd op de begroting van ruim € 26 miljoen voor onder andere het dossier Zeggenschap, Nationale Zorgreserve en Duurzaamheid en Gezondheid.

Opdrachten

Dit betreft een correctie boeking van opdrachten naar het instrument subsidies, betreffende een overboeking bij de 1e Suppletoire begroting 2023 die per abuis van het instrument subsidies in plaats van opdrachten naar het Ministerie van BZK is overgeboekt voor middelen ten behoeve van excuses voor het slavernijverleden.

4.4 Inrichting zorgstelsel

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

De hogere uitgaven (€ 10,5 miljoen) bij het Zorginstituut Nederland zijn deels opgebouwd uit overboekingen vanuit andere (sub)artikelen ter hoogte van € 5,5 miljoen. Deze boekingen vloeien voort uit onder andere het Integraal Zorgakkoord en de Beleidsagenda toekomstbestendige acute zorg.

Daarnaast zijn er middelen beschikbaar gesteld uit Coalitieakkoord Passende zorg van ruim € 5 miljoen voor onder andere het verbreden en verbeteren van de toets op het basispakket (VVTB). In het kader hiervan verricht het Zorginstituut diverse werkzaamheden.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

172.219

8.838

181.057

 

Uitgaven

141.836

8.838

150.674

5.30

Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel

141.836

8.838

150.674

 

Subsidies (regelingen)

95.364

6.288

101.652

 

Kennis en informatiebeleid

13.054

1.140

14.194

 

Jeugdbeleid

44.797

3.515

48.312

 

Jeugdstelsel

37.513

1.633

39.146

 

Opdrachten

14.407

678

15.085

 

Kennis en informatiebeleid

2.337

173

2.510

 

Jeugdbeleid

11.484

476

11.960

 

Jeugdstelsel

586

29

615

 

Bijdrage aan agentschappen

1.439

88

1.527

 

Overige

1.439

88

1.527

 

Bijdrage aan medeoverheden

30.383

1.772

32.155

 

Overige

30.383

1.772

32.155

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

243

12

255

 

Overige

243

12

255

 

Ontvangsten

2.085

315

2.400

Toelichting

Subsidies

De verhoging van het subsidiebudget van circa € 6,3 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door compensatie voor de loon- en prijsbijstelling. De overige mutaties op dit budget, betreffen diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp.

2.6 Artikel 6 Sport en bewegen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.    Verplichtingen

681.644

31.568

713.212

Uitgaven

677.203

31.568

708.771

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

6.40    Sport verenigt Nederland

677.203

31.568

708.771

Subsidies (regelingen)

243.047

16.093

259.140

Sportakkoord

150.480

9.635

160.115

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

76.663

5.211

81.874

Kennis en innovatie

15.904

1.247

17.151

Inkomensoverdrachten

18.745

859

19.604

Financiële voorziening topsporters

18.745

859

19.604

Opdrachten

8.514

1.058

9.572

Sportakkoord

8.287

1.046

9.333

Kennis en innovatie

227

12

239

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

3.159

155

3.314

Dopingautoriteit

3.159

155

3.314

Bijdrage aan medeoverheden

404.285

12.286

416.571

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

404.285

12.286

416.571

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

500

0

500

Dopingbestrijding

500

0

500

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

  • - 
    1.047

1.117

70

Sportakkoord

  • 1.047

1.117

70

Ontvangsten

47.840

4.184

52.024

Toelichting

Subsidies

Sportakkoord

Het budget is met € 7,1 miljoen verhoogd voor deloon- en prijsbijstelling. Daarnaast heeft binnen Artikel 6 een administratieve correctie van € 2,3 miljoen en een mutatie tussen financiële instrumenten van € 0,6 miljoen plaatsgevonden. Ook is in verband met de uitvoering van beleid een bedrag van € 0,4 miljoen gemuteerd naar andere artikelonderdelen op de VWS-begroting.

Duurzame en toegankelijke accommodaties

Het budget is met € 2,9 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling. Daarnaast heeft een administratieve correctie binnen artikel 6 van € 2,3 miljoen plaatsgevonden.

Bijdrage aan medeoverheden

Duurzame en toegankelijke accommodaties

Het budget is met € 13,4 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling. Daarnaast heeft een administratieve correctie binnen artikel 6 van - € 1,1 miljoen plaatsgevonden.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII (bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

206.403

6.699

213.102

 

Uitgaven

211.370

6.699

218.069

7.10

De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII

29.273

  • - 
    1.780

27.493

 

Subsidies (regelingen)

28.209

  • 1.803

26.406

 

Nationaal Comité

7.950

351

8.301

 

Nationale herinneringscentra

2.871

154

3.025

 

Herinnering Indisch Molukse Doelgroep

1.069

61

1.130

 

Zorg- en dienstverlening

6.549

374

6.923

 

Overige

9.770

  • 2.743

7.027

 

Bekostiging

400

0

400

 

Overige

400

0

400

 

Opdrachten

438

23

461

 

Overige

438

23

461

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

226

0

226

 

Overige

226

0

226

7.20

Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII

182.097

8.479

190.576

 

Inkomensoverdrachten

172.334

8.180

180.514

 

Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/

oorlogsgetroffenen

172.334

8.180

180.514

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

9.763

299

10.062

 

Sociale Verzekeringsbank

8.863

449

9.312

 

Pensioen- en Uitkeringsraad

900

  • 150

750

 

Ontvangsten

2.901

438

3.339

Toelichting

Door de verhoging van het minimumloon in 2023 moeten de oorlogspen-sioenen op grond van de V&O (Verzetsdeelnemers en Oorlosgsgetrof-fenen) wetten en regelingen ook worden verhoogd. De oorlogspensi-oenen zijn gekoppeld aan het minimumloon. Als gevolg hiervan is er € 8,2 miljoen aanvullend budget nodig om de oorlogspensioenen te kunnen betalen.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.    Verplichtingen

8.437.449

2.500

8.439.949

Uitgaven

8.437.449

2.500

8.439.949

8.10    Tegemoetkoming specifieke

kosten

8.437.449

2.500

8.439.949

Inkomensoverdrachten

8.437.449

2.500

8.439.949

Zorgtoeslag

8.369.500

2.500

8.372.000

Tegemoetkoming specifieke kosten

67.949

0

67.949

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

De uitgavenraming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau verhoogd.

  • 3. 
    Niet-beleidsartikelen

3.1 Artikel 9 Algemeen

Tabel 10 Algemeen (Bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

26.276

10.110

36.386

 

Uitgaven

29.869

10.110

39.979

9.10

Internationale samenwerking

10.529

3.350

13.879

 

Bijdrage aan agentschappen

1.175

0

1.175

 

Overige

1.175

0

1.175

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

9.354

3.350

12.704

 

World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie

4.397

0

4.397

 

EMA

3.723

350

4.073

 

Overige

1.234

3.000

4.234

9.20

Verzameluitkering

200

0

200

 

Bijdrage aan medeoverheden

200

0

200

 

Overige

200

0

200

9.30

Eigenaarsbijdrage

14.140

6.760

20.900

 

Bijdrage aan agentschappen

14.140

6.760

20.900

 

Eigenaarsbijdrage RIVM

14.140

6.760

20.900

9.40

Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties

5.000

0

5.000

 

Garanties

5.000

0

5.000

 

Vastgestelde

Mutaties

Stand

 

begroting

suppletoire

suppletoire

 

(incl.

begroting

begroting

 

Suppletoire

Prinsjesdag

Prinsjesdag (3)

 

begrotingen, NvW en amendementen) (1)

(2)

  • (1)+ (2)

Overige

5.000

0

5.000

Ontvangsten

1.500

0

1.500

Toelichting

Internationale samenwerking

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

Overige

De Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) houdt zich bezig met de ontwikkeling van pandemische vaccins, zoals voor COVID-19. Hiervoor wordt in de periode 2023-2026 jaarlijks € 3 miljoen beschikbaar gesteld.

  • 3. 
    Eigenaarsbijdrage

Bijdrage aan agentschappen

Eigenaarsbijdrage RIVM

De Eigenaarsbijdrage RIVM wordt met € 6,8 miljoen bijgesteld. Vanuit het Ministerie van OCW wordt een meerjarige overheveling gedaan van € 4,4 miljoen. Dit betreft middelen vanuit het Wetenschapsfonds t.b.v. de RIVM kennisbasis. Tenslotte is loon- en prijsbijstelling uitgekeerd ad € 1 miljoen.

3.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement

Tabel 11 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

608.804

25.171

633.975

 

Uitgaven

625.934

25.171

651.105

10.30

Kerndepartement

474.050

21.886

495.936

 

Personele uitgaven

377.541

18.463

396.004

 

Eigen personeel

267.731

15.903

283.634

 

Eigen personeel

2.211

0

2.211

 

Externe inhuur

104.988

2.411

107.399

 

Overige

2.611

149

2.760

 

Materiële uitgaven

96.509

3.423

99.932

 

ICT

15.661

1.523

17.184

 

Bijdrage SSO's

63.531

1.307

64.838

 

Overig

1.250

0

1.250

 

Overige

16.067

593

16.660

10.40

Inspecties

115.666

1.872

117.538

 

Personele uitgaven

91.843

1.872

93.715

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Eigen personeel

90.474

1.800

92.274

Externe inhuur

1.111

57

1.168

Overige

258

15

273

Materiële uitgaven

23.823

0

23.823

ICT

9.426

0

9.426

Bijdrage SSO's

3.950

0

3.950

Overige

10.447

0

10.447

10.50    SCP en Raden

36.218

1.413

37.631

Personele uitgaven

26.172

1.580

27.752

Eigen personeel

24.113

1.521

25.634

Externe inhuur

2.059

59

2.118

Materiële uitgaven

10.046

  • - 
    167

9.879

ICT

3.489

0

3.489

Bijdrage SSO's

399

  • 98

301

Overige

6.158

  • 69

6.089

Ontvangsten

10.994

1.008

12.002

Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement

Personele uitgaven kerndepartement

De personele uitgaven voor het kerndepartement worden middels deze Suppletoire begroting met per saldo € 18,5 miljoen bijgesteld tot € 396 miljoen. Onderverdeeld in een verhoging van het budget voor eigen personeel met € 15,9 miljoen, inhuur externen met € 2,4 miljoen en voor overige personele uitgaven met € 0,2 miljoen. Deze mutatie betreft voor een groot deel de toedeling van de loon- en prijscompensatie van € 15,8 miljoen, aan de relevante begrotingsonderdelen. Hiervan heeft € 14 miljoen betrekking op het budget voor eigen personeel, € 1,7 miljoen op het budget voor inhuur externen en € 0,1 miljoen op de overige personele uitgaven.

Er heeft een herverdeling van de bij voorjaarsnota 2023 ingeboekte structurele onderuitputting plaatsgevonden. Hierdoor wordt het budget voor personele uitgaven kerndepartement verlaagd met in totaal € 3 miljoen, onderverdeeld in € 2,9 miljoen op het budget voor eigen personeel en € 0,1 miljoen op het budget voor inhuur externen.

Vanuit de Programmadirectie Pandemische Paraatheid (PDPP) vindt vanuit het opdrachtenbudget de noodzakelijke structurele aanvulling plaats van de personele budgetten. Hiervan heeft € 1,4 miljoen betrekking op het budget voor eigen personeeel en € 0,4 miljoen op het budget voor inhuur externen, samen € 1,8 miljoen.

Eigen personeel

De resterende bijstelling op het budget voor eigen personeel, ad € 3,4 miljoen, is te verklaren uit de volgende mutaties. Ter dekking van de uitgaven aan eigen personeel DUS-I, dat ingezet is op de uitvoering van regelingen, wordt vanuit VWS-opdrachtgevers een budget van € 7,1 miljoen overgeheveld naar dit artikelonderdeel. Daarnaast is voor de VWS-bijdrage aan het centrale opleidingspaspoort van het Leer- en Ontwikkelplein een budget van € 0,6 miljoen overgeheveld naar het Ministerie van SZW. Tenslotte leiden diverse technische herschikkingen en kleinere mutaties tot een budgetverlaging van € 3,1 miljoen.

Inhuur externen

Naast bovenstaande mutaties resteert op het budget voor inhuur externen een bijstelling van € 0,4 miljoen. In verband met de besluitvorming rondom het CoronaCheck-stelsel is er sprake van een incidentele neerwaartse budgetbijstelling van € 4,8 miljoen. Ten behoeve van de dienstverlening door het Programma RDO / I-Realisatie vindt vanuit een aantal VWS- dienstonderdelen een incidentele budgetoverheveling plaats van € 1,3 miljoen. Een aantal kleinere technische herschikkingen en (interne) overhevelingen leide tot een bijstelling van per saldo € 3,9 miljoen.

3.3 Artikel 11 Nog onverdeeld

Tabel 12 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.    Verplichtingen

351.628

  • - 
    324.214

27.414

Uitgaven

358.143

  • - 
    331.051

27.092

11.4    Nog onverdeeld

358.143

  • - 
    331.051

27.092

Nog te verdelen

358.143

  • 331.051

27.092

Loonbijstelling

306.507

  • 302.535

3.972

Prijsbijstelling

41.964

  • 32.307

9.657

Overige

9.672

3.791

13.463

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Loonbijstelling

Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstelling tranche 2023.

Prijsbijstelling

Deze mutatie betreft de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2023.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 435 XVI, nr. 2 20


 
 
 

3.

More information

 

4.

Parlementaire Monitor

The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.