Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota) - Main contents
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36435 L - Wijziging begroting Nationaal Groeifonds 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota).
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Document date | 19-09-2023 |
Publication date | 19-09-2023 |
Nummer | KST36435L2 |
Reference | 36435 L, nr. 2 |
External link | original article |
Original document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-
2024
Wijziging van de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
kst-36435-L-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 en < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 1 Kennisontwikkeling
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Kennisontwikkeling (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
3.781.693 |
|
0 |
Uitgaven |
543.450 |
|
0 |
Subsidies (regelingen) |
200.000 |
|
0 |
Subsidieregeling Nationaal Groeifonds -Kennisontwikkeling |
200.000 |
|
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
343.450 |
|
0 |
NGF - project Digitaliseringsimpuls onderwijs Nl bijdrage OCW |
0 |
0 |
|
NGF - project Impuls Open Leermateriaal bijdrage OCW |
0 |
0 |
|
NGF - project Ontwikkelkracht bijdrage OCW |
0 |
0 |
|
NGF - project Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden bijdrage OCW |
0 |
0 |
|
NGF - project Nationale LLO Katalysator bijdrage OCW |
0 |
0 |
|
NGF - project Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs bijdrage EZK |
0 |
0 |
|
NGF - project Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren bijdrage OCW |
0 |
0 |
|
NGF - project DUTCH bijdrage VWS |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties
Suppletoire begroting
Prinsjesdag
(2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
NGF - project Meer Uren Werkt! bijdrage
SZW |
0 |
0 |
|
NGF - project Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting OCW |
0 |
0 |
|
NGF - project Creative Industries Immersive Impact Coalition (CIIIC) bijdrage OCW Kennisontwikkeling onverdeeld departe- |
0 |
0 |
|
mentale route |
343.450 |
|
0 |
Ontvangsten |
543.450 |
|
0 |
Tabel 3 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde |
Mutaties |
Stand |
|
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
|
(incl. |
begroting |
begroting |
|
Suppletoire |
Prinsjesdag |
Prinsjesdag |
|
Begrotingen, |
(2) |
|
|
NvW en amende- |
|||
menten) (1) |
|||
Verplichtingen |
3.781.693 |
|
0 |
waarvan garantieverplichtingen waarvan overige verplichtingen |
3.781.693 |
|
0 |
Alle voor 2023 resterende middelen zijn doorgeschoven naar latere jaren op basis van de 100%-eindejaarsmarge.
2.2 Beleidsartikel 2 Onderzoek, ontwikkeling en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Onderzoek, ontwikkeling en innovatie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
3.373.211 |
|
170.000 |
Uitgaven |
377.318 |
|
10.000 |
Subsidies (regelingen) |
200.000 |
|
10.000 |
Subsidieregeling Nationaal Groeifonds -O&O&I |
200.000 |
|
10.000 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
177.318 |
|
0 |
NGF - project AINed (fase 1) voorwaardelijke toekenning EZK |
13.200 |
|
0 |
NGF - project Circulaire Plastics bijdrage EZK |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
NGF - project PhotonDelta bijdrage EZK |
0 |
0 |
|
NGF - project CropXR bijdrage LNV NGF - project Biotech Booster bijdrage |
0 |
0 |
|
OCW |
0 |
0 |
|
NGF - project Oncode-PACT bijdrage EZK NGF - project GroenvermogenlI bijdrage |
0 |
0 |
|
EZK NGF - project Luchtvaart in Transitie |
0 |
0 |
|
bijdrage I&W NGF - project Toekomstbestendige |
0 |
0 |
|
leefomgeving bijdrage BZK NGF - project Circulaire geïntegreerde |
0 |
0 |
|
hoogrendementszonnepanelen bijdrage EZK NGF - project Maritiem Masterplan bijdrage |
0 |
0 |
|
I&W |
0 |
0 |
|
NGF - project POLARIS bijdrage DEF NGF - project 6G Future Network Services |
0 |
0 |
|
bijdrage EZK NGF - project Material Independence & |
0 |
0 |
|
Circular Batteries EZK |
0 |
0 |
|
NGF - project REGENL LNV |
0 |
0 |
|
NGF - project Bio Based Circulair EZK Onderzoek, ontwikkeling en innovatie |
0 |
0 |
|
onverdeeld departementale route |
164.118 |
|
0 |
Ontvangsten |
377.318 |
|
10.000 |
Tabel 5 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
3.373.211 |
|
170.000 |
waarvan garantieverplichtingen |
|||
waarvan overige verplichtingen |
3.373.211 |
|
170.000 |
Alle voor 2023 resterende middelen zijn doorgeschoven naar latere jaren op basis van de 100%-eindejaarsmarge, met twee uitzonderingen. Ten eerste is € 170 mln verplichtingenruimte overgebleven voor de twee projecten die een toekenning kregen via de subsidieregeling Nationaal Groeifonds in de derde ronde, te weten Charging Energy Hubs en Groeien met Groen Staal. Voor dat laatste project zijn ook kasmiddelen overgebleven. Deze toekenningen en de hoogte van de subsidie zijn nog onder voorbehoud van een detailcheck van RVO en het besluit van de Minister van EZK.
2.3 Beleidsartikel 3 Infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Infrastructuur (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
105.000 |
|
0 |
Uitgaven |
105.000 |
|
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
105.000 |
|
0 |
NGF - project Rail Gent-Terneuzen bijdrage I&W |
105.000 |
|
0 |
Ontvangsten |
105.000 |
|
0 |
Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
|
Verplichtingen |
105.000 |
|
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
|||
waarvan overige verplichtingen |
105.000 |
|
0 |
De voorwaardelijke toekenning voor project Rail Gent-Terneuzen wordt in 2023 niet meer omgezet in een toekenning. Om die reden zijn deze middelen doorgeschoven naar 2024.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 435 L, nr. 2 5
The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.